Zdarzają się osoby, które chodzą wyłącznie w butach Vansa.
Zdarzają się osoby, które chodzą wyłącznie w butach Vansa. Fot. yonolatengo / CC BY 2.0 / flickr.com/photos/yonolatengo/14702429792

Marzeniem szefa każdej firmy jest posiadanie grona lojalnych klientów, którzy wielokrotnie będą korzystać z jej produktów lub usług. Jednak tym 5 firmom udało się nie tylko zdobyć stałych konsumentów, ale wręcz stworzyć fanatyków marki, dla których ich wyroby są po prostu kultowe. Dlatego często są gotowi zapłacić za nie każde pieniądze. Jak to im się udało?

REKLAMA

1. Apple

Bez wątpienia w tym przypadku ogromne znaczenie ma osoba współzałożyciela Apple – Steve’a Jobsa. Swoimi charyzmatycznymi przemówieniami, podczas których prezentował kolejne produkty wypuszczane na rynek przez firmę, zdobył rzesze sympatyków na całym świecie. Jednak to nie jedyny powód, dla którego kolejne wyroby, takie jak najnowszy Iphone, iPod czy Smartwatch, nadal znajdują miliony nabywców na całym świecie.
Jak wskazuje Douglas Atkin, autor książki "The Culting of Brands", Apple często również tworzyło demona, w walce przeciwko któremu fani „Jabłka” mogli zbudować społeczność. Przykładowo mógł być nim konkurent, jak np. IBM. Zdaniem eksperta nic tak nie pomaga zbudować społeczności solidarnych klientów, jak zagrożenie ze strony zewnętrznego wroga.

2. Mazda MX-5

Pozornie ten sportowy kabriolet niczym nie wyróżnia się na tle podobnych modeli. Ale to właśnie Mazda MX-5, w USA znana pod nazwą Miata, stała się kultowym samochodem, którym do dziś jeździ setki użytkowników dróg. Jest produkowany od 1989 r. Gdzie więc tkwi tajemnica jego sukcesu?
Wielu wielbicieli wskazuje na wyjątkowo komfortowy sposób prowadzenia Mazdy MX-5. Dzięki balansowi wagi z przodu i z tyłu pojazdu w proporcji 50:50, samochód ma niemal neutralne prowadzenie. Wprowadzanie auta w nadsterowność jest proste i łatwe do opanowania, dzięki czemu cieszy się ono dużą popularnością wśród wielbicieli wyścigów.
logo
Mazda MX-5. Fot. Mathew Bedworth/http://skroc.pl/7e692/flickr.com CC-BY/http://skroc.pl/8ce73
Nic dziwnego, skoro Mazda MX-5 była tworzona przez japońskiego producenta w myśl motta Jinba ittai, którą można przetłumaczyć jako "jedność konia i jeźdźca”. Auto zachwyciło nawet słynnego krytyka motoryzacyjnego – Jeremy’ego Clarksona. Oceniając je, stwierdził:
Jeremy Clarkson

Prawdą jest, że jeśli pragniesz sportowego wozu, MX-5 będzie świetnym wyborem. Nic nie będzie w stanie dać więcej satysfakcji z jazdy na drodze. Nic nie da tyle radości. Jedyny powód, dla którego daje temu samochodowi pięć gwiazdek to to, że nie mogę dać mu czternastu.

3. Harley Davidson

Producent słynnych motocykli zastosował podobną strategię do Apple. Jak wskazuje Atkin, firma nie ukrywa, że nie każdy ją lubi. Ale dzięki temu przez 112 lat swojej historii marce udało się zbudować wokół swojej marki duże grono wiernych zwolenników. Dlatego, że jazdę Harleyem traktują nie tylko jako przyjemność, ale styl życia, którym jest możliwość poczucia prawdziwej wolności.
logo
Harley to nie tylko motocykl, ale dla wielu wehikuł do wolności. Fot. Nigel Markwick/http://skroc.pl/082c4/flickr.com CC-BY/http://skroc.pl/01d07

4. Vans

Producent słynnych trampek podobnie jak Harley Davidson, wykreował wręcz własną subkulturę, wśród której członków zyskał uznanie. W tym celu oprócz produkcji słynnych butów, stworzył także sieć skateparków, czyli torów przeznaczonych do uprawiania sportów ekstremalnych. Takich, jak jazda na deskorolce, hulajnodze, BMX-e czy na rolkach. Dzięki temu firma ma bezpośredni dostęp do miłośników tego rodzaju rozrywki, którzy najczęściej są jej klientami. W ten sposób łatwiej tworzyć jej produkty spełniające ich oczekiwania.
logo
Trampki Vans. Fot. Michelle Ress/http://skroc.pl/5db93/flickr.com CC-BY/http://skroc.pl/01d07

5. CrossFit

CrossFit świetnie wykorzystał modę na aktywny tryb życia. Na początku jego twórca Greg Glassman stosował ten program treningowy do poprawy kondycji policjantów w Kalifornii. Następnie zaczęli go również używać marines, strażacy oraz żołnierze amerykańscy. Wyniki treningowe okazały się na tyle dobre, że zyskał popularność na całym świecie.
Jak przyznaje Glassman, CrossFit wśród swoich fanów często bywa traktowany wręcz jak religia. Dlatego, że jest stylem życia, który znacznie może poprawić jego jakość. Na czym polega tajemnica sukcesu tego programu treningowego?
logo
CrossFit to połączenie treningu siłowego z atletycznym. Fot. Tony Felgueiras/http://skroc.pl/3aac8/flickr.com CC-BY/http://skroc.pl/01d07
CrossFit łączy w sobie elementy treningu siłowego i kondycyjnego. Jest bardzo intensywny, jednocześnie ćwiczy się podnoszenie ciężarów oraz sprawność atletyczną. Nie ma w nim czasu na przerwę. Dzięki temu przyczynia się do wzrostu 10 najważniejszych zdolności siłowych uznanych przez specjalistów. Należą do nich odporność krążeniowa oraz oddechowa, siła i wytrzymałość mięśni, rozciągliwość, szybkość, sprawność, psychomotoryka, równowaga i precyzja.

Napisz do autora: kamil.sztandera@innpoland.pl