3 trudne tematy. Jak przygotować się do najcięższych rozmów w miejscu pracy

Do niektórych rozmów nie sposób się przygotować.
Do niektórych rozmów nie sposób się przygotować. Fot. kadr z filmu "Ojciec chrzestny"
Jedną z najbardziej stresujących części życia zawodowego jest konieczność przekazania niewygodnych i niemiłych informacji. Trudność polega m.in. na tym, że w miejscu zatrudnienia bardzo zależy nam na odpowiedniej reputacji oraz dobrych relacjach z otoczeniem.


Są 3 typy rozmów, których odbycie w pracy sprawi nam największy problem. Ale można sobie z nimi poradzić. Jak to zrobić wyjaśnia Alison Green, która na co dzień prowadzi bloga o nazwie „Ask a manager”. Jest także autorką książki pt. „How to Get a Job: Secrets of a Hiring Manager”. Zarządzała także personelem w jednej z organizacji społecznych.

1. „Rzucam pracę”

Wiele osób marzy, aby powiedzieć swojemu szefowi krótki zwrot – „odchodzę”. Co więcej, często ludzie wielokrotnie wyobrażają sobie w swojej fantazji taką sytuację. Ale kiedy naprawdę zamierzają to zrobić, usilnie unikają kontaktu ze swoim przełożonym. Paradoksalnie w momencie odejścia z firmy, w której niekoniecznie czujemy się dobrze, zaczynamy odczuwać żal. Jak więc poradzić sobie z tym problemem?


Alison Green wskazuje, że kluczem do złożenia rezygnacji z pracy w kulturalny sposób jest krótki i bezpośredni komunikat skierowany do szefa. Można np. powiedzieć: „Jestem naprawdę wdzięczny za czas spędzony tutaj, ale już podjąłem trudną decyzję, aby pójść dalej. Moim ostatnim dniem w pracy będzie 17 listopada”. W takim przypadku zarówno nam, jak i przełożonemu łatwiej będzie przejść nad naszym postanowieniem do porządku dziennego.

2. „Zrobiłem błąd”

Oczywiście każdy z nas popełnia błędy. Ale wiele osób nie umie się do nich przyznać, w wyniku czego sprowadza później na swoje barki liczne problemy. Szczególnie ryzykowne jest to w karierze zawodowej, ponieważ zatajona pomyłka w momencie jej wyjścia na jaw może sprawić, że zostaniemy zwolnieni. Dlatego, że definitywnie stracimy zaufanie szefa. Jak temu zapobiec?
Jak radzi Alison Green, należy natychmiast jak to możliwe powiadomić szefa o popełnionym błędzie. Należy wyjaśnić, że rozumiemy co się stało i jest nam przykro, a następnie wziąć odpowiedzialność za pomyłkę. W kolejnym kroku pracownik powinien wytłumaczyć, że podejmie wszelkie kroki, aby do podobnego błędu nigdy nie doszło już w przyszłości. Taka postawa świadczy o dużej samodzielności w myśleniu, co może zostać docenione przez szefa.

3. „Zwalniam cię”

Jest to prawdziwa zmora dla większości szefów. Wbrew pozorom wielu menedżerów nie lubi zwalniać swoich pracowników, ponieważ informowanie ich o tym fakcie nigdy nie należy do przyjemności. Nawet, jeśli wcześniej przełożony dał takiej osobie szansę na uniknięcie zwolnienia poprzez polepszenie swoich wyników. Jak więc poradzić sobie z tym problemem?
Alison Green wskazuje, że rozmowa w trakcie której pracownik jest informowany o zwolnieniu powinna być ostatnim etapem całej procedury. Dlatego, że jeżeli wcześniej menedżer wyraźnie ostrzegł swojego podwładnego, że nie jest zadowolony z jego pracy i oczekuje poprawy jej efektów, to taka osoba zdaje sobie sprawę, że jest zagrożona utratą zatrudnienia. Jeśli więc nie zaczęła sumiennie wykonywać swoich obowiązków, nie powinna być zaskoczona zwolnieniem. W takim przypadku o wiele łatwiej jest przełożonemu zakomunikować taką nieprzyjemną informację.

Napisz do autora: kamil.sztandera@innpoland.pl


Źródło: Usnews.com

Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie

Oceń ten artykuł:

Trwa ładowanie komentarzy...
0 0W sukces tej Polki nikt nie wierzył. Uparła się i stworzyła rewolucyjny krem antysmogowy
0 0Bill Gates jest niemożliwy! Żeby nakarmić świat, hakuje... proces fotosyntezy
DZIEJE SIĘ 0 0Cyfrowi kryminaliści spuszczają nam spory łomot. "Ale mamy coś, czego nie mają oni"