Zarządzanie własną firmą to z pewnością ciężki kawałek chleba. Przedsiębiorca w przeciwieństwie do pracownika etatowego jest odpowiedzialny za niemal każdy element działalności swojego biznesu, którego prowadzenia najczęściej uczy się metodą prób i błędów. Jednak w niektórych przypadkach największych z nich można uniknąć.
Co ciekawe, w niektórych przypadkach inspiracji lub praktycznej nauki prowadzenia biznesu nie trzeba zdobywać na drogich szkoleniach, spotkaniach networkingowych czy sięgając po fachową literaturę. Można to zrobić oglądając interesujący film. Oto 3 przykłady kinowych hitów, które mogą być przydatne w działalności każdego przedsiębiorcy. Czego można się z nich nauczyć? To postanowił zebrać serwis Entepreneur.
1. „Wilk z Wall Street” – etyka
Hit Z Leonardo DiCaprio to doskonale znana wielu widzom historia życia zepsutego maklera Jordana Belforta. Dzięki ogromnym oszustwom na nowojorskiej giełdzie kosztem setek inwestorów dorobił się ogromnej fortuny, którą trwonił na liczne suto zakrapiane alkoholem i narkotykami imprezy. Ale film Martina Scorsese przedstawia zaciemniony obraz firmy.
Co prawda chęć osiągnięcia natychmiastowego zysku może stanowić dla przedsiębiorcy silną pokusę dopuszczenia się oszustwa. Ale tak jak w przypadku Belforta – prędzej czy później prawda wyjdzie na jaw. Dlatego, że w większości przypadków nie da się zbudować firmy postępując nieetycznie. W biznesie podobnie jak w życiu – najczęściej nie ma drogi na skróty.
Oznacza to, że prowadząc działalność gospodarczą na pierwszym miejscu warto postawić na uczciwość względem klientów czy kontrahentów. W ten sposób w długofalowej perspektywie na bazie zdobytego zaufania łatwiej osiągnąć większy finansowy zysk.
2. „Królowa” – zaufanie klienta
Film z Helen Mirren w roli brytyjskiej królowej Elżbiety II opowiada historię kilku dni po śmierci księżnej Diany, które wstrząsnęły całym światem. W tym czasie monarchini przebywała na wakacjach i podjęła kontrowersyjną decyzję, że była żona księcia Karola nie zostanie pochowana z wszelkimi honorami, ponieważ nie należy już do rodziny królewskiej. To postanowienie wywołało oburzenie brytyjskiego społeczeństwa. Elżbietę II do zmiany tej fatalnej decyzji usilnie namawiał wówczas świeżo nominowany premier Tony Blair.
Taka postawa królowej pokazuje, że nie ważne jak silną reputację ma firma, ponieważ gdy przestaje słuchać swoich klientów i reagować odpowiednio na ich potrzeby – to błyskawicznie traci ich zaufanie. Tak jak Elżbieta II swoich poddanych. Dlatego szczególnie w czasie kryzysu wizerunkowego należy odpowiednio szybko reagować na oczekiwania konsumentów. Warto, aby w tym czasie przedsiębiorca skorzystał z porad innych zaufanych osób, które na całą sprawę patrzą z dystansem. Takich, jak w filmie Tony Blair.
3. „Złota dama” – wytrwałość
Film opowiada prawdziwą historię życia Marii Altman, której rolę odtwarza Helen Mirren. Główna bohaterka przez wiele lat nie mogła pogodzić się z utratą zrabowanych przez nazistów jej rodzinie obrazów Gustava Klimta. Muzą malarza była ciotka Altman – Adela Bloch-Bauer.
Dlatego Altman wystąpiła do austriackich władz o zwrot dzieł, ale urzędnicy nie chcieli się na to zgodzić. W rezultacie toczył się wieloletni spór sądowy, który ostatecznie zakończył się szczęśliwie dla spadkobierczyni 5 obrazów Klimta o wartości 150 mln dolarów – odzyskała je w wieku 89 lat.
Maria Altman pomimo wielu przeciwności losu nigdy się nie poddała i w końcu osiągnęła swój cel. Podobnie jest w biznesie, w którym najczęściej dopiero po wielu perturbacjach i zwrotach akcji udaje się osiągnąć sukces. Dlatego każdy przedsiębiorca musi być wytrwały, podobnie jak „Złota dama”.