
Zarządzanie to kluczowy element każdej firmy. Jeżeli kuleje, to przypomina ona tonącą szalupę. Dlatego jednym z najważniejszych obecnie trendów w biznesie jest poszukiwanie sposobów, które pomogą menedżerom zarówno skutecznie kierować przedsiębiorstwem, jak i poprawiać jego wyniki. Od 14 lat prezesi znajdują inspiracje wśród uczonych wyróżnionych w rankingu „Thinkers50”, który „Financial Times” określił mianem „Oscarów zarządzania myśleniem”.
REKLAMA
To zestawienie co dwa lata wyróżnia 50 najważniejszych biznesowych myślicieli na świecie. Idee tych uczonych zmieniają metody zarządzania w setkach firm na całym świecie, a także stanowią inspiracje do parcia ku innowacyjności. Wśród nich znajduje się wielu autorów książek o biznesie, które stały się bestselerami. Oto 4 najwyższej sklasyfikowanych biznesowych myślicieli w tegorocznym rankingu „Thinkers50”.
1. Michael Porter
Jest określany mianem „ojca nowoczesnej strategii biznesowej”. Pełni funkcję przewodniczącego Instytutu Strategii i Konkurencyjności w Harvard Business School. Współpracował z kilkudziesięcioma firmami i rządami różnych państw w celu usprawnienia metod ich zarządzania. Aktualnie dużo uwagi poświęca rewolucji technologicznej, która całkowicie zmieni zasady konkurencji w biznesie.
Od ponad 20 lat jego publikacje stanowią obowiązkowy element edukacji w szkołach biznesu na całym świecie. Jest autorem 16 książek, w tym takich tytułów, jak m. in. „Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów” (1980), „Przewaga konkurencyjna” (1985), „Przewaga konkurencyjna narodów” (1990) czy „Porter o konkurencji „ (1998).
2. Clayton Christensen
Ten profesor Harvard Business School jest uznawany za jednego z najwybitniejszych ekspertów na świecie w dziedzinie innowacji w firmach. Jest autorem książki pt. „Dylemat innowatora” z 1997 roku, która stała się bestselerem i została wybrana biznesową publikacją roku. Pokazuje, że następujące dynamicznie zmiany w biznesie są w stanie zniszczyć nawet największe korporacje.
W kolejnych latach swojej twórczości także poświęcił się tematyce innowacji. Jest autorem m. in. takich książek, jak „Innowacje. Napęd wzrostu” (2008), „Innowacje. Następny krok” (2010), „Przełomowe innowacje. Możliwości rozwoju czy zagrożenia dla przedsiębiorstwa” (2010) czy „DNA innowatora” (2011).
3. W. Chan Kim i Renée Mauborgne
Oboje są profesorami w INSEAD – jednej z największych prywatnych szkół biznesowych na świecie. W. Chan Kim i Renée Mauborgne wspólnie napisali w 2005 roku książkę pt. „Strategia błękitnego oceanu”, która jest uznawana za jedną z najlepszych na świecie publikacji o tematyce biznesowej w historii.
Została przetłumaczona na 44 języki i sprzedała się w ponad 3,5 mln egzemplarzy na pięciu kontynentach. Strategia błękitnego oceanu zakłada, że firmy powinny dążyć do wolnej i niezagospodarowanej jeszcze przestrzeni rynkowej. Dzięki temu konkurencja przestaje być istotna, a przedsiębiorstwa mogą w pełni wykorzystać innowacyjność do kształtowania swojej pozycji.
Napisz do autora: kamil.sztandera@innpoland.pl
