Jack Welch jest jednym z najbardziej szanowanych menedżerów zarządzających na świecie. Przez 20 lat pracował jako dyrektor generalny General Electric. Dzięki jego stylowi zarządzania oraz biznesowej intuicji, w tym czasie wartość koncernu wzrosła 30-krotnie do poziomu 400 mld dolarów. Na bazie swoich doświadczeń biznesmen uważa, że każdą firmę i karierę może zrujnować jedna przyczyna – brak wzajemnej szczerości.
Zamiatanie problemów pod dywan to droga donikąd
Welch wskazuje, że w większości firm pracownicy każdego szczebla wolą ukrywać prawdę, niż być szczerym. W ten sposób nie chcą utrudniać sobie i innym życia powodując niezręczne sytuacje.
W efekcie zamiast rozwiązać konkretny problem, zamiatają go pod dywan. Biznesmen uzasadnia to ludzką naturą, której instynkt nakazuje nie ranić uczuć innych osób. Ale taka postawa może mieć brzemienne skutki zarówno dla samej organizacji, jak i kariery zawodowej poszczególnych ludzi.
Jak więc rozwiązać problem szczerości w firmach? Przecież Andrew Griffiths, autor kilkunastu książek z dziedziny zarządzania i przedsiębiorczości ostrzega, że najgorszą rzeczą, jaką możemy powiedzieć do kolegi z pracy, jest „nie masz racji” – o czym pisaliśmy na łamach INNPoland. Welch wskazuje 2 sposoby.
Nie naruszaj autorytetu drugiej osoby
W przypadku menedżera Welch widzi miejsce na szczerość w trakcie prostych rozmów z członkami zespołu. Radzi wprowadzić w firmach system okresowych ocen pracowników – co najmniej 2 razy w roku.
W ich trakcie naturalną rzecz stanowi przygotowanie ze strony podwładnych do tego, że są oceniani przez szefa i mogą usłyszeć zarówno o pozytywnych, jak negatywnych aspektach swojej pracy. Biznesmen radzi, aby najpierw zakomunikować pracownikowi, co robi dobrze, a następnie wskazać, jakie elementy musi w swoim działaniu poprawić.
Z kolei pracownikom radzi unikać konfrontacyjnej postawy w relacjach z kolegami z pracy oraz szefem. Oznacza to, że nie można unikać kategorycznych stwierdzeń, jak „zasługuję na to” czy „tak na pewno należy postąpić”.
Jak wskazuje Welch, zwycięską strategię stanowi przyjście z prośbą o pomoc. Przykładowo w ten sposób można zwrócić się do swojego szefa lub współpracownika: „Czy możemy poświęcić chwilę, aby porozmawiać o tej sprawie? Myślę, że zmierzamy w dobrym kierunku, ale chciałbym znaleźć sposób, aby zrobić to jeszcze lepiej”. Założenie Welcha opiera się na nienaruszaniu autorytetu drugiej osoby.