Trudno ludziom poszukującym inspiracji czy motywacji zarówno w biznesie, jak i życiu prywatnym znaleźć bardziej właściwą osobę, niż Steve Jobs. Przede wszystkim dlatego, że chociaż umarł w stosunkowo młodym wieku, to całe życie robił to co kochał – wielokrotnie wbrew swojemu otoczeniu. Dzięki temu do końca pozostał szczęśliwy móc rozwijając Apple.
Steve Jobs był świetnym prezenterem i mówcą. Miłośnicy Apple z niecierpliwością oczekiwali na jego kolejne prezentacje produktów firmy. Wiele jego wypowiedzi przeszło do legendy. Oto 6 najbardziej inspirujących jego przekonań.
1. Uważał, że w znacznej części to co oddziela połowę przedsiębiorców odnoszących sukcesy od tych ponoszących porażki, to czysta wytrwałość.
W ten sposób Jobs wskazał, jak ciężkiej pracy wymaga stworzenie własnej firmy. Aby to się udało, przedsiębiorca musi być gotowy na wiele wyrzeczeń, szczególnie na początku drogi. Nawet kosztem życia osobistego. Jednak wiele osób poddaje się już chwilę po rozpoczęciu działalności, gdyż nie ma odpowiedniej cierpliwości do prowadzenia biznesu.
2. Twierdził, że życie staje się znacznie bardziej przejrzyste po odkryciu jednego prostego faktu. Mianowicie, że nasze otoczenie zostało stworzone przez ludzi, którzy nie byli mądrzejsi od nas i możemy to zmienić.
Steve Jobs zamiast przyjmować powszechnie obowiązujące przekonania weryfikował ich prawdziwość. Chociażby poprzez umiejętne zadawanie pytań i dążenie do dyskusji i wymiany poglądów. Inaczej nie udałoby się mu stworzyć tylu innowacyjnych rozwiązań.
3. Zawsze musisz dążyć do innowacji.
Jobs uważał, że próba powtarzania przeszłych sukcesów to droga donikąd. Jako przykłady podawał piosenkarza Boba Dylana oraz zespół The Beatles, którzy nie bali się eksperymentować z różnymi stylami muzycznymi. Nawet wobec sprzeciwu niektórych fanów. Jobs podobnie jak oni, zawsze dążył do robienia rzeczy innowacyjnych, a nie powielaniu sprawdzonych wzorów.
4. Kreatywność polega jedynie na łączeniu elementów, których nikt inny nie umiał połączyć.
Jobs wykorzystywał tę zasadę w dążeniu do innowacyjności. Uważał, że często do jej osiągniecia wystarczy umiejętne połączenie już istniejących elementów. Tylko w taki sposób, jakiego nikt dotychczas nie wymyślił. Tak, jak np. smartfon powstał z połączenia funkcji telefonu komórkowego z internetem.
5. Przyznał się, że wie, co to znaczy stracić ćwierć miliarda dolarów w ciągu roku i jak ogromny wpływ to wydarzenie miało na budowę jego silnego charakteru.
Wielkością Jobsa było także to, że nie bał przyznawać się publicznie do swoich porażek. Taką było chociażby zwolnienie z Apple, które stworzył wspólnie ze Steve’m Wozniakiem, podczas jego pierwszej przygody z firmą. Jednak Jobs potrafił wyciągać z nich wnioski i nigdy się nie załamał w odróżnieniu od wielu przedsiębiorców.
6. Uważał, że wymyślanie produktów w oparciu wyłącznie o rozmowy z potencjalnymi klientami to błąd. Wskutek tego, że wiele razy ludzie nie wiedzą, czego chcą, dopóki im tego się nie pokaże.
Badania fokusowe z udziałem potencjalnych klientów świetnie sprawdzają się wtedy, kiedy twórca chce dopracować swój pomysł, a nie przed jego powstaniem. Jobs był zwolennikiem pokazywania od razy produktów konsumentom, ponieważ zawsze chciał stworzyć coś innowacyjnego. Dopiero później dopracowywał swoje projekty. Potwierdza to przykład Iphone’a, którego tysiące osób zechciało posiadać po premierze. Z kolei przed nią nie potrafili określić, jakiego modelu smartfona oczekują.