
Reklama.
Projektanci, reprezentujący jedną z najlepszych uczelni technicznych w Polsce, budują prototyp tzw. dźwigniowego wózka inwalidzkiego. Jest on odpowiedzią na niedoskonałości klasycznych wózków, które nie zaspokajają potrzeb wszystkich niepełnosprawnych. Innowacyjnym rozwiązaniem w jego konstrukcji ma być napęd dźwigniowy. Chodzi o to, by wózek był napędzany przez dźwignie z wykorzystaniem siły mięśni człowieka.
Projektowany wózek przeznaczony będzie dla osób z dziecięcym porażeniem mózgowym, dotkniętych niedowładem kończyn górnych lub posiadających tylko jedną sprawną kończynę górną. Dzięki temu wynalazkowi grupy te staną się niezależne od osób trzecich i będą mogły poruszać się samodzielnie. W ten sposób dźwigniowy wózek stanie się jednym z narzędzi przeciwdziałających wykluczeniu osób z ciężkim stopniem niepełnosprawności.
Kierownikiem projektu jest mgr inż. Krzysztof Fiok, który stoi na czele naukowców prowadzących prace w ramach Wydziału Transportu Politechniki Warszawskiej. Kilka miesięcy temu opowiedział on naszemu portalowi o zaletach projektowanego wózka.
Projekt otrzymał wsparcie finansowe z funduszy pochodzących z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) w ramach programu INNOTECH, stanowiącego ogniwo unijnego Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka (POIG).
GTM-Mobil jest firmą zajmującą się projektowaniem i produkcją wózków inwalidzkich do aktywnej rehabilitacji oraz profesjonalnych wózków sportowych. Na rynku istnieje od 2004 roku. Pierwszy wózek tej firmy, jaki został zaprojektowany przez Marka Fudalewskiego, zdobył nagrodę REHABILITACJA 2005 podczas Targów w Łodzi. Obecnie GTM-Mobil prowadzi sprzedaż na terenie Polski i wielu innych krajów europejskich, z uwzględnieniem Niemiec, Rosji i Wielkiej Brytanii.
Napisz do autora: dawid.wojtowicz@innpoland.pl