
Każdy z nas powszechnie zdaje sobie sprawę, jak bardzo ważne jest zrobienie dobrego pierwszego wrażenia na innych osobach. Jeżeli więc na starcie nowej pracy popełnimy gafę, to może ona nie tylko wpłynąć na to, co pomyślą o nas nowi koledzy.
REKLAMA
Jak wskazuje ekspert ds. kariery i założyciel serwisu Careerealism.com, złe wrażenie zrobione na swoich współpracownikach pierwszego dnia pracy, może skutkować pożegnaniem się z firmą w ciągu pierwszych trzech miesięcy po zakończeniu okresu próbnego. Z kolei Michelle Kerrigan, ekspertka ds. rynku pracy tłumaczy, że na początku w nowym otoczeniu zamiast za dużo gadać, lepiej uważnie słuchać.
Oto 5 najgorszych rzeczy, których kategorycznie nie możesz wypowiedzieć pierwszego dnia pracy:
1. „W mojej ostatniej pracy..." lub „Mój poprzedni szef…”
Pierwszego dnia w nowej pracy trzeba zaprezentować odrobinę pokory – wskazuje Rosalinda Oropeza Randall, ekspertka od etykiety i savoir-vivre’u. Dlatego nie warto od razu mówić, że jakieś zadanie należy wykonać inaczej, ponieważ tak robiono w naszej poprzedniej firmie. Aktualnego pracodawcy to nie interesuje i należy dostosować się do obecnie panujących warunków.
Ponadto narzekanie na poprzedniego szefa lub jego porównywanie z obecnym także jest niemile widziane. Raczej świadczy negatywnie o naszej osobie, ponieważ szczególnie pierwszego dnia powinniśmy skupić się na poznaniu nowych obowiązków i zadań, a nie zestawianiu aktualnych sytuacji z przeszłymi.
2. „Kiedy dostanę podwyżkę?”
Pytanie o to pierwszego dnia w nowej pracy to jak strzał we własną stopę. Przecież nie zdążyliśmy jeszcze zaprezentować pracodawcy swoich kwalifikacji. Najwcześniej można o nią zapytać po zakończeniu okresu próbnego.
3. „Przy okazji, muszę wyjść wcześniej w piątek”
Informowanie pierwszego dnia w nowej pracy o konieczności wcześniejszego wyjścia, a do tego jeszcze w piątek, w najlepszym razie wzbudzi u pracodawcy i współpracowników niesmak. W efekcie niemal na starcie zostanie nam przypięta łatka lenia.
4. „Z kim powinienem się zadawać, a kogo unikać tutaj?”
Plotkowanie już pierwszego dnia w nowej firmie to niemal zabicie swojej kariery w niej – ostrzega Rosalinda Oropeza Randall. Od razu budzimy wśród swoich współpracowników niechęć. Sprawiamy wrażenie, jakbyśmy zamiast wykonywaniem swoich zadań, bardziej byli zainteresowani prowadzeniem biurowych intryg.
5. „To jest bez sensu”
Szczególnie w pierwszym okresie w firmie powinniśmy pokazać szefowi i współpracownikom, że zależy nam na uczeniu się nowych rzeczy. Nie możemy także krytykować procedur obowiązujących w organizacji. Natomiast jeżeli czegoś nie rozumiemy, to poprośmy o pomoc któregoś z kolegów. W końcu zatrudniono nas do rozwiązywania problemów, a nie ich tworzenia.
Napisz do autora: kamil.sztandera@innpoland.pl
Źródło: Businessinsider.com
