Mark Zuckerberg wraz z grupą studentów stworzył na Harvardzie Facebooka w 2004 roku. Oczywiście nie od razu stał się największym serwisem społecznościowym na świecie. Jednak widząc obiecujący rozwój portalu, wiele największych firm technologicznych z USA ostrzyło sobie zęby, aby go kupić – wynika z książki „.The Facebook Effect” autorstwa Davida Kirkpatricka. Kilka z nich złożyło oferty opiewające na miliardy dolarów. Jednak wszystkie, poza jednym małym wyjątkiem, zostały odrzucone. Jacy giganci nie mieli szczęścia w licytacji?
Jesienią 2007 roku czołowy sprzedawca reklam w Google, Tim Armstrong usilnie namawiał zarząd firmy do zakupu Facebooka. Koncern z Mountain View wycenił wówczas wartość serwisu Marka Zuckerberga na równowartość 15 mld dolarów. Ostatecznie do transakcji nie doszło, ale ta oferta miała bardzo ważne znaczenie dla przyszłej historii Facebooka.
2. Microsoft
Były dyrektor generalny Microsoftu, Steve Ballmer był bardzo zdeterminowany na zakup Facebooka. Szczególnie po ofercie złożonej przez Google. Postanowił wejść do gry, ale Mark Zuckerberg okazał się nieugięty – nie zamierzał tracić kontroli nad swoim dzieckiem.
Ostatecznie Ballmer odniósł skromniutkie zwycięstwo. Microsoft kupił zaledwie 1,6 proc. akcji Facebooka za około 250 mln dolarów. Oznacza to, że koncern z Redmond wycenił serwis podobnie jak Google – na równowartość 15 mld dolarów.
W ten sposób Microsoft chociaż w małym stopniu zrealizował swój plan, a jednocześnie utarł nosa Google. Autor „The Facebook Effect” ocenia, że jeżeli kiedykolwiek dojdzie do sprzedaży Facebooka, to na zakup serwisu będzie stać wyłącznie te dwie firmy. W jego ocenie dzięki sukcesikowi Ballmera, przewaga w tej kwestii leży po stronie producenta Windowsa.
3. Yahoo
Yahoo dwukrotnie złożyło oferty kupna Facebooka – w czerwcu i jesienią 2006 roku. Za pierwszym razem inwestorzy oraz niektórzy z dyrektorów firmy namawiali Marka Zuckerberga do zrealizowania transakcji na kwotę 1 mld dolarów. Z kolei za drugim razem Yahoo było skłonne nawet zapłacić więcej niż za pierwszym, ale twórca serwisu za każdym razem odrzucał propozycje.
4. Viacom
To grupa mediowa z USA, która jest m. in. właścicielem MTV, aż trzykrotnie składała oferty kupna Facebooka. W marcu 2005 roku za przejęcie serwisu zaproponowała 75 mln dolarów. Jesienią tego samego roku szef firmy Tom Freston spotkał się z Markiem Zuckerbergiem, ale rozmowy zakończyły się fiaskiem.
Z kolei na początku 2006 roku po raz trzeci Viacom przystąpił do rozmów. Mark Zuckerberg stwierdził, że wycenia swój serwis na 2 mld dolarów. Kilka tygodni później grupa mediowa złożyła ofertę w wysokości 1,5 mld dolarów – z czego 800 mln dolarów płatne z góry, a reszta w późniejszych ratach. Jednak Facebook zażądał wyższej jednorazowej płatności, a w efekcie transakcja upadła.