W Instytucie Techniki Budowlanej (ITB) powstają innowacje, które następnie są wdrażane w polskim budownictwie. Naukowcy z tego ośrodka pracują m. in. nad poprawą jakości polskich dróg – chcą wyeliminować dziury w drodze za pomocą taniego piankobetonu. Aby jeszcze bardziej usprawnić pracę placówki, została ona wyposażona w najnowocześniejszą infrastrukturę informatyczną.
Łatwa współpraca naukowców
Priorytetem dla Instytutu Techniki Budowlanej jest współpraca z biznesem oraz instytucjami, które wspierają jego rozwój. Tak, aby wyniki prac badawczo-rozwojowych były jak najszybciej wdrażane do przemysłu. Do tego celu niezbędne jest posiadanie infrastruktury informatycznej, która ułatwi prowadzenie badań oraz komunikację między naukowcami.
Dlatego jakiś czas temu ITB dokonał gruntownej modernizacji posiadanego sprzętu. W jej ramach stworzono m.in. system do pracy grupowej, który umożliwia naukowcom wspólne prowadzenie projektów. Narzędzie posiada także aplikację do obsługi badań na każdym etapie ich prowadzenia – od gromadzenia danych, poprzez ich przetwarzanie, obliczanie i analizowanie, aż do archiwizowania. Z cyfrowego i usystematyzowanego archiwum mogą później korzystać zarówno pracownicy ITB, jak i inne podmioty współpracujące z ośrodkiem.
W ramach modernizacji do dyspozycji pracowników ITB oraz instytucji, które współpracują z ośrodkiem, oddano także specjalistyczne wortale, gdzie można znaleźć m. in. najświeższe informacje związane z rynkiem budowlanym, dokumentację UE czy moduły umożliwiające na bieżąco monitorowanie statusów i realizacji zleceń na przeprowadzanie badań.
Nadzieja polskiego budownictwa
Z infrastruktury informatycznej ITB korzystają nie tylko jego pracownicy oraz inne współpracujące z ośrodkiem podmioty z Polski, ale także zagraniczne jednostki badawcze. ITB jest największym w naszym kraju placówką badawczo-naukową w branży budowlanej. Przeprowadzenie modernizacji sprzętu było możliwe dzięki dofinansowaniu w kwocie 8,4 mln złotych pozyskanemu z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) w ramach unijnego Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka (POIG).
Naukowcy zatrudnieni w ITB pracują m. in. nad innowacyjnym rozwiązaniem mogącym poprawić jakość polskich dróg. Pomysł dr Marty Kadeli polega na wykorzystaniu piankobetonu do wyeliminowania spękań na jezdni. Jest to tani, lekki i elastyczny materiał – o czym więcej pisaliśmy w INNPoland.