Reklama.
Jan Zając – CEO Sotrender, Adiunkt w Katedrze Psychologii UW

[block position="inside"]124227[/block]Co nam da pracę w 2020 roku? Na pewno wszelkie kompetencje obsługi oprogramowania i hardware’u, nie tylko specjalistycznego, charakterystycznego dla danej dziedziny. Wprawdzie technologie zmieniają się tak szybko, że tego rodzaju wiedza szybko się dezaktualizuje, ale osoba znająca kilka rozwiązań szybciej nauczy się też nowych. Bardzo cenna jest i będzie umiejętność programowania, która już teraz praktycznie jest polisą ubezpieczeniową od bezrobocia.
Ponieważ informacji jest coraz więcej, wyzwaniem nie jest zwykle już ich zdobycie, ale selekcja i wyciąganie wniosków - a to jest kompetencją stosunkowo rzadką i niestety chyba słabo kształconą w szkołach.
Jak na razie, ciągle w cenie jest biegłość językowa, choć nie wiadomo czy za kilka-kilkanaście lat technologie tłumaczeniowe i komunikacyjną nie sprawią, że to się zmieni. No i poza tym zawsze w cenie będzie zdolność logicznego myślenia i umiejętność słuchania innych.
Ponieważ informacji jest coraz więcej, wyzwaniem nie jest zwykle już ich zdobycie, ale selekcja i wyciąganie wniosków - a to jest kompetencją stosunkowo rzadką i niestety chyba słabo kształconą w szkołach.
Jak na razie, ciągle w cenie jest biegłość językowa, choć nie wiadomo czy za kilka-kilkanaście lat technologie tłumaczeniowe i komunikacyjną nie sprawią, że to się zmieni. No i poza tym zawsze w cenie będzie zdolność logicznego myślenia i umiejętność słuchania innych.
Katarzyna Godlewska, COO & Co-Founder Absolvent.pl

[block position="inside"]124217[/block]Myśląc o umiejętnościach, jakie dadzą pracę w przyszłości, warto przyjrzeć się trendom, w kierunku których zmierza gospodarka, a przez to i rynek pracy. Niezwykle szybki jest postęp technologiczny, trwa tak zwana czwarta rewolucja przemysłowa oraz społeczeństwa starzeją się, wzrastająca długość życia – krótko mówiąc, w ciągu najbliższych 10 lat znacznie spadnie liczba aktywnych zawodowo, a zwiększy się grupa osób w wieku emerytalnym. Ta sytuacja będzie wymagać od pracujących ciągłego kształcenia się, uzupełniania kompetencji i otwartości na przekwalifikowanie się. Wzrost wykorzystania nowych technologii, rozwój sztucznej inteligencji czy internetu rzeczy prowadzi do automatyzacji miejsc pracy. Nie oznacza to jednak, że maszyny w całości zastąpią ludzi, jednak aby pozostać konkurencyjnym pracownikiem, warto zdawać sobie sprawę z tego, jakie kompetencje będą poszukiwane.
Biorąc pod uwagę rozwój nowych technologii, obok umiejętności twardych, takich jak programowanie czy obsługa maszyn, naszym zadaniem będzie sprawne wnioskowanie, selekcja informacji oraz interpretacja i wizualizacja danych. Wśród kompetencji, które będą pożądane w 2020 roku wymienia się również szybkie i nieszablonowe rozwiązywanie problemów, zarządzanie zespołem i pracę w grupie, z naciskiem na komunikację w wirtualnej rzeczywistości. Podkreśla się także znaczenie inteligencji emocjonalnej, zdolność negocjacji, umiejętność efektywnego uczenia się czy zarządzanie czasem.
Jak widać, w przyszłości coraz większe znaczenie będą miały kompetencje miękkie. By zapewnić sobie miejsce na rynku pracy, musimy chcieć się uczyć i umieć dostosowywać się do realiów ciągle zmieniającego się rynku.
Biorąc pod uwagę rozwój nowych technologii, obok umiejętności twardych, takich jak programowanie czy obsługa maszyn, naszym zadaniem będzie sprawne wnioskowanie, selekcja informacji oraz interpretacja i wizualizacja danych. Wśród kompetencji, które będą pożądane w 2020 roku wymienia się również szybkie i nieszablonowe rozwiązywanie problemów, zarządzanie zespołem i pracę w grupie, z naciskiem na komunikację w wirtualnej rzeczywistości. Podkreśla się także znaczenie inteligencji emocjonalnej, zdolność negocjacji, umiejętność efektywnego uczenia się czy zarządzanie czasem.
Jak widać, w przyszłości coraz większe znaczenie będą miały kompetencje miękkie. By zapewnić sobie miejsce na rynku pracy, musimy chcieć się uczyć i umieć dostosowywać się do realiów ciągle zmieniającego się rynku.
Aleksandra Pszczoła, CEO Bee Talents

[block position="inside"]124219[/block]Coraz bardziej pożądanymi pracownikami będą liderzy z wysokim potencjałem (high potential leaders), którzy oprócz tego, że specjalizują się w swojej dziedzinie, będą także posiadali kompetencje, które wspierają biznes. Należeć do nich będą między innymi automatyzacja procesów czy myślenie globalne. Dobry manager będzie wychodził poza zastane schematy oraz usprawniał procesy, tak, żeby pracować mniej ale bardziej efektywnie. Nowe technologie dają również możliwość współpracy bez względu na lokalizację, dlatego też z pewnością koordynowanie pracy zespołów zdalnych w organizacjach rozproszonych również będzie kluczową umiejętnością.
Na przestrzeni kilku lat będzie kładło się nacisk na doskonalenie szeroko pojętych umiejętności komunikacyjnych. Nie wystarczy aby lider był tylko specjalistą w swojej dziedzinie. Powinien on rozumieć na czym polega sztuka komunikowania tego co dzieje się w organizacji, być umiejętnym negocjatorem oraz aktywnie słuchać i diagnozować potrzeby pracowników.
Pracodawcy będą stawiać na osoby pragmatyczne, zaangażowane i zorientowane na cel. Aby to osiągnąć jedną z ważniejszych umiejętności jest samodoskonalenie. Pracownicy, którzy są otwartość na konstruktywną krytykę swoich współpracowników czy przełożonych szybciej się rozwijają oraz długofalowo osiągają lepsze rezultaty. Ponadto, oprócz działania, jedną z istotnych umiejętności jest analiza swoich działań. Każdą aktywność należy mierzyć i rozpoznawać ich skuteczność. Liderzy, którzy rozumieją, że metryki nie są oceną ich pracowitości, a raczej efektywności, będą odnosili sukcesy i będą bardzo pożądanymi pracownikami.
Pożądaną kompetencją w prawidłowo rozwijającej się firmie prawdopodobnie będą również współpraca zespołowa i budowanie relacji.
Na przestrzeni kilku lat będzie kładło się nacisk na doskonalenie szeroko pojętych umiejętności komunikacyjnych. Nie wystarczy aby lider był tylko specjalistą w swojej dziedzinie. Powinien on rozumieć na czym polega sztuka komunikowania tego co dzieje się w organizacji, być umiejętnym negocjatorem oraz aktywnie słuchać i diagnozować potrzeby pracowników.
Pracodawcy będą stawiać na osoby pragmatyczne, zaangażowane i zorientowane na cel. Aby to osiągnąć jedną z ważniejszych umiejętności jest samodoskonalenie. Pracownicy, którzy są otwartość na konstruktywną krytykę swoich współpracowników czy przełożonych szybciej się rozwijają oraz długofalowo osiągają lepsze rezultaty. Ponadto, oprócz działania, jedną z istotnych umiejętności jest analiza swoich działań. Każdą aktywność należy mierzyć i rozpoznawać ich skuteczność. Liderzy, którzy rozumieją, że metryki nie są oceną ich pracowitości, a raczej efektywności, będą odnosili sukcesy i będą bardzo pożądanymi pracownikami.
Pożądaną kompetencją w prawidłowo rozwijającej się firmie prawdopodobnie będą również współpraca zespołowa i budowanie relacji.
Ewelina Melon – HR Business Partner, DocPlanner.com

[block position="inside"]124221[/block]W każdym zawodzie zawsze bardzo ważne będą pewne umiejętności miękkie, dzięki którym nie tylko łatwiej będzie znaleźć ale i odnaleźć się w nowej pracy. Jedną z takich kompetencji przyszłości jest umiejętność szybkiego uczenia się. Mam tu na myśli zarówno zdobywanie nowej wiedzy, ale też uczenie się na błędach swoich oraz innych. Co za tym idzie, bardzo ważna będzie umiejętność dostosowania się do zmieniających się warunków i otwartość na nowości.
Przy zmieniającej się rzeczywistości, jeżeli chcemy być pożądanymi pracownikami, musimy nie tylko łatwo adaptować się do zmiany, ale również proponować usprawnienia i wprowadzać je w życie. Chcąc być efektywnym, powinniśmy posiadać takie umiejętności jak proaktywność, asertywność oraz wytrwałość a także, co bardzo ważne wysokie umiejętności komunikacyjne i negocjacyjne.
Na przestrzeni ostatnich kilku lat widać rosnące zainteresowanie pracą zadaniową oraz zdalną. Przestaje być ważne ile godzin spędzasz w pracy i czy pracujesz z biura czy z kawiarni, a zaczyna liczyć się efekt, który osiągasz. Jeżeli ten trend będzie się utrzymywał, to wydaje się, że kompetencjami, które będą pomagały w znalezieniu pracy będzie wewnętrzna motywacja oraz nastawienie na cel.
Z tych wszystkich kompetencji elastyczność wydaje się być jedną z najważniejszych: w stosunku do zmian w firmie, zmian miejsc pracy ale też zmian obowiązków (przenoszenia się między działami). Jako, że coraz więcej firm działa międzynarodowo nie sposób zapomnieć o takiej podstawowej już kompetencji jak język angielski, bez którego coraz trudniej będzie nam znaleźć pracę marzeń. Wydaje się, że znajomość drugiego języka może być „the must” przyszłości.
Przy zmieniającej się rzeczywistości, jeżeli chcemy być pożądanymi pracownikami, musimy nie tylko łatwo adaptować się do zmiany, ale również proponować usprawnienia i wprowadzać je w życie. Chcąc być efektywnym, powinniśmy posiadać takie umiejętności jak proaktywność, asertywność oraz wytrwałość a także, co bardzo ważne wysokie umiejętności komunikacyjne i negocjacyjne.
Na przestrzeni ostatnich kilku lat widać rosnące zainteresowanie pracą zadaniową oraz zdalną. Przestaje być ważne ile godzin spędzasz w pracy i czy pracujesz z biura czy z kawiarni, a zaczyna liczyć się efekt, który osiągasz. Jeżeli ten trend będzie się utrzymywał, to wydaje się, że kompetencjami, które będą pomagały w znalezieniu pracy będzie wewnętrzna motywacja oraz nastawienie na cel.
Z tych wszystkich kompetencji elastyczność wydaje się być jedną z najważniejszych: w stosunku do zmian w firmie, zmian miejsc pracy ale też zmian obowiązków (przenoszenia się między działami). Jako, że coraz więcej firm działa międzynarodowo nie sposób zapomnieć o takiej podstawowej już kompetencji jak język angielski, bez którego coraz trudniej będzie nam znaleźć pracę marzeń. Wydaje się, że znajomość drugiego języka może być „the must” przyszłości.
Kinga Gałka – HR Manager, Vivid Games

[block position="inside"]124223[/block]Rynek pracy zmienia się bardzo dynamicznie, jednak w szeroko rozumianej branży IT, do której zaliczyć można również Game Development, w kontekście kolejnych kilku lat nie przewidujemy znaczących zmian.
Specjaliści z tego zakresu (w tym programiści, sieciowcy itp.) już teraz są „dobrem” deficytowym, a popyt na tego rodzaju kwalifikacje wciąż rośnie. W tej grupie szczególnie poszukiwani mają być eksperci od innowacji technologicznych.
W Vivid Games stale monitorujemy rozwój branży, śledzimy i wyznaczamy trendy. Przyglądając się rynkowi staramy się wyprzedzać oczekiwania jego uczestników i proponować własne, zaawansowane rozwiązania, które przyciągają specjalistów zainteresowanych pracą przy najbardziej obiecujących i przyszłościowych technologiach. Pamiętamy też o tym jak ważne jest, aby środowisko pracy kształtować w kierunku pełnej swobody i braku ograniczeń, które gwarantują warunki dla niepohamowanej kreatywności, niezbędnej w naszej branży. Zakładamy, że nie ulegnie to zmianie ani przed, ani po 2020 roku.
Specjaliści z tego zakresu (w tym programiści, sieciowcy itp.) już teraz są „dobrem” deficytowym, a popyt na tego rodzaju kwalifikacje wciąż rośnie. W tej grupie szczególnie poszukiwani mają być eksperci od innowacji technologicznych.
W Vivid Games stale monitorujemy rozwój branży, śledzimy i wyznaczamy trendy. Przyglądając się rynkowi staramy się wyprzedzać oczekiwania jego uczestników i proponować własne, zaawansowane rozwiązania, które przyciągają specjalistów zainteresowanych pracą przy najbardziej obiecujących i przyszłościowych technologiach. Pamiętamy też o tym jak ważne jest, aby środowisko pracy kształtować w kierunku pełnej swobody i braku ograniczeń, które gwarantują warunki dla niepohamowanej kreatywności, niezbędnej w naszej branży. Zakładamy, że nie ulegnie to zmianie ani przed, ani po 2020 roku.
Maciej Dziergwa, Co-Founder i CEO STX Next

[block position="inside"]124225[/block]Przez 11 lat na rynku STX Next przeszła liczne transformacje i możemy zapewnić pracowników, że to nie koniec, że zmiana jest wpisana w pracę. Dlatego już na etapie rekrutacji zwracamy uwagę na elastyczność, czyli to, jak kandydaci reagują na zmiany, czy potrafią szukać dla siebie nowej drogi, mając przed sobą nowe perspektywy i możliwości.
Podobnie jest z duchem przedsiębiorczości - to wciąż raczkująca w Polsce kompetencja, ponieważ mamy za sobą wiele lat zaniedbań i kształtowania człowieka, któremu “się należy”: od Państwa, od pracodawcy. Rozumienie biznesu, realiów rynkowych, podstaw ekonomii, pozwala pracownikom na zrozumienie kierunków, w których podążamy jako firma, celów i działań strategicznych, które sami przekuwają w codzienne obowiązki. Tylko z takimi osobami firma może rosnąć i przetrwać burze na rynku. Tylko dzięki przedsiębiorczości może być innowacyjna, bo pomysły, które pojawiają się ze strony pracowników są “doable”.
Dwie kolejne kompetencje - zespołowość i międzykulturowość - wiążą się ściśle z komunikacją. W STXNext już kilka lat temu postawiliśmy na programowanie w duchu agile, wybierając scruma jako wiodący framework. Zobaczyliśmy na własne oczy o ile efektywniej, szybciej i z większym zaangażowaniem może pracować zespół, w porównaniu z nawet najbardziej uzdolnioną jednostką.
Międzykulturowość, czy też otwartość na współpracę z innymi kutlurami, to nasza codzienność. Świat stał się globalną wioską i choć to frazes, dobrze obrazuje, że bardzo skrócił się dystans między krajami “Zachodu” a Europą Środkowo-Wschodnią czy nawet Azją. Stajemy się jako Polska jednym z głównych dostawców usług dla największych firm z Wielkiej Brytanii, Stanów Zjednoczonych czy Niemiec. Bez otwartego nastawienia naszych pracowników na różnice kulturowe, konflikty wynikające z prostych nieporozumień, zablokowałyby naszą pracę. Niebagatelną rolę gra też tutaj znajomość języka angielskiego.
Podobnie jest z duchem przedsiębiorczości - to wciąż raczkująca w Polsce kompetencja, ponieważ mamy za sobą wiele lat zaniedbań i kształtowania człowieka, któremu “się należy”: od Państwa, od pracodawcy. Rozumienie biznesu, realiów rynkowych, podstaw ekonomii, pozwala pracownikom na zrozumienie kierunków, w których podążamy jako firma, celów i działań strategicznych, które sami przekuwają w codzienne obowiązki. Tylko z takimi osobami firma może rosnąć i przetrwać burze na rynku. Tylko dzięki przedsiębiorczości może być innowacyjna, bo pomysły, które pojawiają się ze strony pracowników są “doable”.
Dwie kolejne kompetencje - zespołowość i międzykulturowość - wiążą się ściśle z komunikacją. W STXNext już kilka lat temu postawiliśmy na programowanie w duchu agile, wybierając scruma jako wiodący framework. Zobaczyliśmy na własne oczy o ile efektywniej, szybciej i z większym zaangażowaniem może pracować zespół, w porównaniu z nawet najbardziej uzdolnioną jednostką.
Międzykulturowość, czy też otwartość na współpracę z innymi kutlurami, to nasza codzienność. Świat stał się globalną wioską i choć to frazes, dobrze obrazuje, że bardzo skrócił się dystans między krajami “Zachodu” a Europą Środkowo-Wschodnią czy nawet Azją. Stajemy się jako Polska jednym z głównych dostawców usług dla największych firm z Wielkiej Brytanii, Stanów Zjednoczonych czy Niemiec. Bez otwartego nastawienia naszych pracowników na różnice kulturowe, konflikty wynikające z prostych nieporozumień, zablokowałyby naszą pracę. Niebagatelną rolę gra też tutaj znajomość języka angielskiego.
Szymon Niemczura CEO & Co-founder Kontakt.io

[block position="inside"]124215[/block]Za kilka lat zaobserwujemy dużą migrację grup pracowniczych do sektora nowych technologii, który dzięki potencjale inżynieryjnym Polaków, napływowi kapitału, będzie dominującym motorem rozwoju naszej gospodarki. Kluczową umiejętnością będzie sprawna adaptacja do nowych, technologicznych gałęzi polskiego biznesu.
Polski rynek pracy ulega dynamicznym przemianom. Są grupy zawodowe, w których automatyzacja żmudnych procesów powoduje rosnące bezrobocie. Ci pracownicy naturalnie przechodzą do branży nowych technologii, gdzie popyt na pracę wciąż dynamicznie rośnie. Dobrym przykładem są pracownicy z branży geodezyjnej, pracujący od lat przy komputerach, z wprawnym okiem do detali i fenomenalną skrupulatnością. Znajdują oni z powodzeniem pracę w branży nowych technologii jako testerzy, osoby dbające o odpowiednią jakość produktów, aplikacji mobilnych i webowych.
Polski rynek pracy ulega dynamicznym przemianom. Są grupy zawodowe, w których automatyzacja żmudnych procesów powoduje rosnące bezrobocie. Ci pracownicy naturalnie przechodzą do branży nowych technologii, gdzie popyt na pracę wciąż dynamicznie rośnie. Dobrym przykładem są pracownicy z branży geodezyjnej, pracujący od lat przy komputerach, z wprawnym okiem do detali i fenomenalną skrupulatnością. Znajdują oni z powodzeniem pracę w branży nowych technologii jako testerzy, osoby dbające o odpowiednią jakość produktów, aplikacji mobilnych i webowych.