
Z ostatniego raportu PwC wynika, że bezrobocie w Polsce w grupie wiekowej osób do 25 lat wynosi nawet 21,1 proc. To niemal dwukrotnie więcej w porównaniu do reszty społeczeństwa. W rankingu państw Organizacji Europejskiej Współpracy Gospodarczej zajmujemy 7. miejsce pod względem najwyższego bezrobocia wśród młodych osób. Wyprzedzają nas m.in. Hiszpania, Grecja i Włochy.
– Jeszcze kilka lat temu portale pracy w Polsce były skierowane przede wszystkim do specjalistów. Oferty dla osób młodych i staże były w nich jedynie dodatkiem – mówi mi Katarzyna Godlewka, współzałożycielka i dyrektorka ds. operacyjnych w Absolvent.pl. Wraz z Dominikiem Wiegandem, na podstawie własnych i zasłyszanych doświadczeń, wpadli na pomysł stworzenia portalu pracy skierowanego właśnie do studentów i absolwentów. Było to już 5,5 roku temu.
Finansowanie prac pochodziło najpierw z własnych oszczędności. W 2012 roku zespołowi udało się zdobyć 800 tysięcy dofinansowania od funduszu SpeedUp Group, od którego w 2015 roku otrzymali nagrodę za najszybszy wzrost. Inwestycję przyciągnęła stale rosnąca liczba użytkowników serwisu.
Absolvent.pl w połowie 2012 roku był pierwszą i jedyną platformą internetową w Polsce rekrutującą studentów i absolwentów. Gracze na rynku HR charakteryzowali się tradycyjnym podejściem, jakby nie dostrzegając potencjału rozwoju serwisów społecznościowych w tej grupie. Absolvent pozwalał na przekształcenie swojej sieci znajomych w sieć profesjonalnych kontaktów oraz nawiązywanie kolejnych. Na ówczesnym rynku, zdominowanym przez Pracuj.pl brakowało podmiotów pomagających studentom a do tego działających w Internecie, medium powszechnie przez nich wykorzystywanym.
Wraz ze zmianami na rynku pracy, zmienia się również działalność zespołu. – Podejście pracodawców cały czas się zmienia. Rynek dojrzewa. Gdy zaczynaliśmy kilka lat temu, o employer brandingu mówiło się już dużo, ale tylko w dużych korporacjach, które mają to niejako w swoim DNA – mówi Katarzyna Godlewska. – Na początku wystarczyło zrobienie fajnej wizerunkowo oferty pracy. Teraz specjalne zespoły w firmach zastanawiają się jakie firma ma wartości, jak powinny brzmieć komunikaty, kogo powinniśmy zabierać na targi, itd. – dodaje Godlewska.
Okazuje się, że portal pokrywa tylko część zapotrzebowania na rynku pracy. Dlatego w 2013 roku powstał pomysł organizowania targów pracy dla studentów i absolwentów. W 2014 roku na Stadionie Narodowym w Warszawie zorganizowano pierwsze takie spotkanie, czyli Absolvent Talent Days. – Jednego dnia w jednym miejscu miało pojawić się naraz nawet 100 klientów naraz. Każdy z nich miał swoje konkretne oczekiwania dotyczące targów. Sprostanie wszystkim nie należało oczywiście do najłatwiejszych – mówi Godlewska.
Napisz do autora: adam.turek@innpoland.pl
