Według danych GUS od początku 2000 roku małe i średnie firmy w Polsce nie rozwijają się, zatrudnienie w nich nie rośnie, a średni miesięczny przychód to 5 tysięcy złotych brutto. Przedstawiciele Centrum Cyfrowego i Google uważają, że ten stan rzeczy można zmienić przez edukację w zakresie wykorzystywania umiejętności internetowych do rozwoju biznesu. 1 marca 2016 roku na konferencji prasowej zaprezentowali oni Katalog Kompetencji Cyfrowych oraz zapowiedzieli akcję Internetowych Rewolucji w Polsce.
Na czym polega problem?
Według badań przeprowadzonych przez Centrum Cyfrowe 86% badanych firm w Polsce ma dostęp do szerokopasmowego internetu, a 65% z nich posiada stronę internetową. Mogłoby się wydawać, że to zadowalające wyniki. Problem polega jednak nie na tym czy przedsiębiorcy korzystają z internetu ale jak. No właśnie, już tylko 21% z tych firm korzysta z mediów społecznościowych, a zaledwie 7% wykorzystuje rozwiązania w chmurze.
Dr Justyna Jasiewicz, szefowa badania, tłumaczyła podczas konferencji, że polscy przedsiębiorcy postrzegają internet jako globalne narzędzie, za pomocą którego można „łowić” klientów bardzo szeroką siecią. Można to przyrównać do przypadkowej, losowej akcji rozdawania ulotek. Nie mają wiedzy na temat tego jak dotrzeć do klienta lokalnie drogą elektroniczną i to jest problem.
Badanie przeprowadzone przez Centrum Cyfrowe:
- Było to badanie terenowe, które zostało przeprowadzone w perspektywie relacyjnej, definiującej użycie internetu jako narzędzia, które może przyczynić się do poprawy jakości życia jednostki lub sprawności działania instytucji, ułatwiając lub usprawniając jej funkcjonowanie w istotnym dla niej obszarze.
- Przebadano 30 małych i średnich firm na terenie całej Polski.
- Firmy, które brano pod uwagę to takie, które świadczą swoje usługi dla więcej niż jednego klienta i zatrudniają poniżej 100 osób.
Jaka jest recepta?
Na podstawie przeprowadzonych badań w Centrum Cyfrowym opracowano Katalog Kompetencji Cyfrowych. Dzięki tej publikacji przedsiębiorcy mogą określić swoje indywidualne potrzeby w zakresie e-umiejętności i dowiedzieć się jakie konkretnie korzyści mogą uzyskać. Katalog od dziś jest udostępniony na blogu Centrum Cyfrowego.
– Wyszliśmy z założenia, że firmy różnią się między sobą, nie ma więc jednego uniwersalnego zestawu umiejętności cyfrowych, który jest im niezbędny. Traktowanie wszystkich w ten sam sposób jest więc nieefektywne, dlatego nasz modułowy katalog pozwala wypracować indywidualną ścieżkę rozwijania kompetencji cyfrowych i pomóc firmom zdefiniować, jak mają wykorzystać technologie dla rozwoju firmy w tych obszarach, które uznają one za kluczowe. Nasz katalog opiera się więc na założeniu, że kompetencje cyfrowe nie są celem same w sobie, mają służyć rozwijaniu przedsiębiorczości. – powiedziała Justyna Jasiewicz, szefowa działu badań, Centrum Cyfrowe: Projekt Polska.
Kolejnym krokiem jest edukacja w konkretnym kierunku. Dokładnie rok temu Google ogłosił, że zainwestuje 25 milionów euro w programy edukacyjne i platformy do nauczania umiejętności cyfrowych. Założeniem było: do końca 2016 roku przeszkolić 1 milion Europejczyków, w tym Polaków. Obecnie założenie to jest już nieaktualne bo w ubiegłym tygodniu na brukselskiej konferencji dla przedsiębiorców „Digital skills – creating economic growth across Europe”, Matt Brittin, Prezes Google w regionie EMEA podwoił tę liczbę, zapowiadając, że do końca roku Google przeszkoli 2 miliony przedsiębiorców.
Co przygotowano dla przedsiębiorców?
Po zapoznaniu się z Katalogiem każdy może skorzystać z przygotowanej przez Google bezpłatnej platformy edukacyjnej, dostępnej pod adresem internetowerewolucje.pl. Jest to strona, na której zgromadzone są różne materiały edukacyjne związane z efektywnym wykorzystywaniem internetu w biznesie. Opisywane narzędzia to przekrój dostępnych na rynku rozwiązań dla przedsiębiorców, nie tylko Google. Co ważne z kursów może skorzystać każdy, bez względu na stopień zaawansowania czy kierunek zainteresowań.
Wirtualne warsztaty to 89 lekcji prowadzonych przez 4 ekspertów. 23 grupy tematyczne od analizy danych przez aplikacje mobilne po media społecznościowe. Łącznie przygotowano 8 godzin nagrań. Na kocu każdego działu znajdują się testy i powtórki materiału. Każdy, kto zaliczy wszystkie etapy otrzymuje certyfikat, który potwierdza uczestnictwo w szkoleniu. Platforma dostępna jest od trzech miesięcy, a już zarejestrowało się na niej 40 tysięcy użytkowników, 9 tysięcy z nich ukończyło kurs.
Warsztaty online to nie wszystko. Przedstawiciele całej inicjatywy zdają sobie sprawę, że edukacja przedsiębiorców jest ważna, jednak nie zapominają o tych, którzy dopiero szykują się do pierwszych biznesowych kroków. W związku z tym równolegle prowadzona jest współpraca z uczelniami. Na uniwersytetach w Warszawie, Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Wrocławiu odbyły się już szkolenia z marketingu online. Do końca tego roku Google zamierza poprowadzić spotkania w 10 największych uczelniach i objąć programem 50 tysięcy studentów.
Na konferencji pojawili się również przedsiębiorcy, którzy wzięli udział w Internetowych Rewolucjach, Paweł Kozak (właściciel firmy Ola&Olo) oraz Anna Skórzyńska (właścicielka marki Misie Szumisie). Opowiadali oni o tym jak zdobyta wiedza pomogła im rozwinąć biznes i zachęcali do wzięcia udziału w programie. Anna Skórzyńska przyznała, że od kiedy świadomie używa internetowych narzędzi jej sprzedaż wzrosła o 20% i udało się jej wyjść ze swoim produktem poza granice kraju.
– Wciąż zmieniają się umiejętności, jakie trzeba opanować, by znaleźć dobrą pracę lub prowadzić dochodową firmę. Niezbędne stają się kompetencje cyfrowe. Każdy powinien mieć szansę na ich zdobycie, dlatego uruchomiliśmy edukacyjną platformę online. Dostępne na stronie szkolenia pomagają zdobyć wiedzę, potrzebną do rozwoju firmy w internecie, a opracowany przez Centrum Cyfrowe katalog jest doskonałym narzędziem, które pozwala przedsiębiorcom precyzyjnie zdefiniować swoje potrzeby i wyznaczyć drogę cyfrowego doskonalenia – powiedziała Agnieszka Hryniewicz-Bieniek, dyrektor zarządzająca Google Polska.