Okna z Polski stały się istnym otworem na świat dla naszej gospodarki, a drzwi skuteczną zaporą przed zagraniczną konkurencją. Nasz kraj jest największym eksporterem obu wyrobów w całej Unii Europejskiej.
Europa zdominowana przez polskie firmy
Tak wynika z raportu przygotowanego przez Centrum Analiz Branżowych. W 2015 roku nad Wisłą wyprodukowano 13 mln okien oraz 8,2 mln drzwi. W porównaniu do 2014 roku, oznacza to wzrost o 4,5 proc. w pierwszym przypadku, a o 9,5 proc. w drugim. Eksport obu wyrobów rok do roku wzrósł aż o 12 proc., a jego łączna wartość wyniosła 1,55 mld euro.
Producenci z Polski kontrolują aż 21 proc. łącznej wartości eksportu okien oraz drzwi w całej Unii Europejskiej. Jest to spowodowane m. in. tym, że największe firmy z naszego kraju z tej branży skupiają się przede wszystkim na ekspansji zagranicznej.
Przykładowo w 2014 roku Oknoplast z Ochmanowa aż 70 proc. przychodów wygenerował dzięki sprzedaży swoich produktów za granicę.
Odsetek na podobnym poziomie dotyczył także innego dużego producenta z naszego kraju – Drutexu z Bytowa.
Promocja poprzez futbol
Obie marki znad Wisły stawiają na promocję na rynkach Europy Zachodniej poprzez inwestycje w piłkę nożną. Kilka lat temu Oknoplast reklamował się stadionach, a nawet w niektórych przypadkach strojach tak znanych klubów, jak Inter Mediolan, Borussia Dortmund czy Olympique Lyon.
Podobną drogą postanowił pójść Drutex. Jednak firma z Bytowa zamiast inwestować w sponsoring klubów piłkarskich, postanowiła wykorzystać w swoich kampaniach reklamowych wizerunek futbolowych gwiazd. W efekcie jej twarzami zostali mistrzowie świata Andrea Pirlo oraz Philipp Lahm, a także jeden z najlepszych polskich piłkarzy ostatnich lat – Jakub Błaszczykowski.