Zespół SAE Aero Design z Politechniki Warszawskiej odniósł imponujący sukces podczas zawodów samolotów bezzałogowych w USA – SAE Aero Design WEST 2016. Studenci ze stolicy zwyciężyli we wszystkich trzech kategoriach mistrzostw rozegranych w Kalifornii, jednocześnie zdobywając 9 z 13 możliwych nagród. Wyższość Polaków musiało uznać ponad 70 ekip z całego świata.
Patronat Boeinga czy NASA
Rywalizacja w USA polegała na samodzielnym zaprojektowaniu i zbudowaniu zdalnie sterowanych samolotów o jak największym udźwigu, zaprezentowaniu ich przed komisją sędziowską oraz wykonaniu lotów. Zmagania odbywały się w trzech kategoriach. Studenci z Politechniki Warszawskiej wzięli udział w każdej z nich: Micro Class Awards – samolot Skylark, Regular Class Awards – samolot Dragonfly, a także Advanced Class Awards – samolot Baccarat.
Zawody SAE Aero Design to jedne z najbardziej prestiżowych zawodów inżynierskich na świecie. Przeznaczone są dla studentów kierunków lotniczych i organizowane co roku w USA, przy współpracy takich firm, jak Lockheed Martin, Boeing czy NASA. W tym roku na lotnisku w Van Nuys w Kalifornii rozgrywana była trzydziesta edycja konkursu. W rywalizacji oceniany jest proces projektowania, prezentacja techniczna oraz zdolności lotne wszystkich konstrukcji samolotów.
Deklasacja konkurencji
Najbardziej prestiżowa w zawodach SAE Aero Design jest kategoria Regular, która jest najstarsza i najbardziej wymagająca pod względem projektu aerodynamicznego samolotu. Zakazuje stosowania kompozytów włóknistych oraz ogranicza drogę startu i lądowania maszyny, a także moc silnika. Tym bardziej cieszy, że konstrukcja studentów z Politechniki Warszawskiej uniosła aż 16 kilogramów ładunku. To ponad 2,5 kilograma więcej niż drugi w tej klasie samolot studentów z University of Akron.
Z kolei klasa Micro polega na zbudowaniu łatwego w obsłudze samolotu, który zmieści się w jak najkrótszej tubie o zadanej średnicy. Zwycięska maszyna polskiej drużyny uniosła dziewięciokrotność masy własnej deklasując tym samym inne konstrukcje tej klasy.
Natomiast klasa Advanced wymaga od uczestników zawodów przygotowania najbardziej zaawansowanego technicznie projektu maszyny. Samolot oprócz podniesienia ciężaru, ma za zadanie zrzucić serię ładunków humanitarnych do wyznaczonego celu. Wymaga to od konstruktorów zainstalowania technologii przesyłu obrazu oraz systemu naprowadzania. Model Baccarat przygotowany przez polską drużynę był w stanie unieść 12 kilogramów ładunku, a także jednocześnie zrzucić 6 kilogramowych paczek.
Studenci z Warszawy powtórzyli swój sukces z 2013 roku, kiedy również zdobyli trzy pierwsze miejsca w zawodach w USA. Pozostają jedynym zespołem w historii, który tego dokonał. Start w konkursie w Kalifornii był możliwy dzięki pozyskaniu przez zespół z Politechniki Warszawskiej dofinansowania z programu Najlepsi z Najlepszych. Środki pochodzą z Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (POWER), a Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) jest instytucją, która jest odpowiedzialna za ich rozdysponowanie.