
Na portalach z ofertami pracy obserwujemy wzrost ogłoszeń dotyczących płatnych staży i praktyk. Po części to zapewne wynik coraz większych wymagań i oczekiwań samych studentów. Z drugiej strony firmy coraz świadomiej inwestują w swój kapitał ludzki oferując płatne programy stażowe, aby wyłowić talenty, które finalnie pozostaną w organizacji. Nadal jednak wiele firm z różnych względów nie może zaoferować stażystom wynagrodzenia. Z tego względu zaczynają poszukiwać substytutu owej gratyfikacji finansowej. Zastanówmy się zatem, na jakie kwestie poza finansami może zwrócić uwagę firma i co zrobić, aby przekonać najlepszych kandydatów do podjęcia stażu właśnie u siebie.
Sprecyzować program stażu – program powinien zawierać informacje dotyczące długości odbywania stażu, zakresu obowiązków, możliwości udziału w szkoleniach organizowanych dla pracowników firmy oraz o inne elementy mogące stanowić wartościowy element stażu.
Własne zainteresowania zawodowe i umiejętności – osoby poszukujące stażu przykładają wagę do tego, jakie faktyczne wartości edukacyjne wniesie staż i szukają firm, które pozwolą zdobyć kompetencje zgodne z ich kierunkiem studiów lub planami zawodowymi. Dla pewnej grupy osób staż nadal jest i będzie tylko formą praktyk służącą wpisowi do indeksu, ale dla znacznej grupy jest elementem drogi zawodowej.
- Przenalizujmy swoje mocne i słabe strony.
- Przejrzyjmy stronę internetową firmy, do której wybieramy się na rozmowę i zapoznajmy się z profilem jej działalności.
Edyta Spaczyńska - starsza konsultantka rynku pracy specjalizująca się w doradzaniu managerom i specjalistom w zakresie optymalizacji działań na rynku pracy, poszukiwania ofert pracy, docierania do decydentów, oraz budowaniu profesjonalnego wizerunku w Internecie. Wspiera w procesach rekrutacyjnych pracodawców i Head Hunterów na etapie dopasowywaniu odpowiednich kandydatów na stanowiska pracy.
Lee Hecht Harrison DBM - wcześniej DBM Polska - to globalny lider w projektach zarządzania zmianą indywidualną i organizacyjną. Specjalizujemy się w realizacji serwisów wsparcia dla odchodzących pracowników (outplacement), programach coachingu kariery i wspieraniu organizacji w przechodzeniu przez trudne zmiany organizacyjno-biznesowe. Firma pracuje z menedżerami przygotowując ich do komunikowania trudnych zmian i pracy z zespołem podczas restrukturyzacji. Doradza organizacjom w projektowaniu procesu komunikacji trudnych zmian. Ma również doświadczenie w realizacji projektów coachingu indywidualnego oraz złożonych programów dla zarządów i menedżerów średniego szczebla mających na celu wzbogacenie ich warsztatu o umiejętności coachingowe. Klientami Lee Hecht Harrison DBM Polska są największe firmy krajowe i globalne korporacje działające w Polsce.