Nie samą wypłatą. Jak przyciągnąć najlepszych stażystów do firmy?
Edyta Spaczyńska
13 czerwca 2016, 11:44·4 minuty czytania
Publikacja artykułu: 13 czerwca 2016, 11:44
Na portalach z ofertami pracy obserwujemy wzrost ogłoszeń dotyczących płatnych staży i praktyk. Po części to zapewne wynik coraz większych wymagań i oczekiwań samych studentów. Z drugiej strony firmy coraz świadomiej inwestują w swój kapitał ludzki oferując płatne programy stażowe, aby wyłowić talenty, które finalnie pozostaną w organizacji. Nadal jednak wiele firm z różnych względów nie może zaoferować stażystom wynagrodzenia. Z tego względu zaczynają poszukiwać substytutu owej gratyfikacji finansowej. Zastanówmy się zatem, na jakie kwestie poza finansami może zwrócić uwagę firma i co zrobić, aby przekonać najlepszych kandydatów do podjęcia stażu właśnie u siebie.
Reklama.
Oto kilka skutecznych sposobów: Sprecyzować program stażu – program powinien zawierać informacje dotyczące długości odbywania stażu, zakresu obowiązków, możliwości udziału w szkoleniach organizowanych dla pracowników firmy oraz o inne elementy mogące stanowić wartościowy element stażu.
Zadbać o wizerunek i promocję – nasze ogłoszenie powinno trafić do odpowiedniej grupy odbiorców. Potrzebny może okazać się dodatkowy kontakt z uczelniami, biurami karier; jakiś niestandardowy pomysł na promocję firmy i programu stażu.
Przeprowadzić profesjonalną rekrutację – podczas rozmowy rekrutacyjnej obie strony będą miały możliwość zweryfikowania wzajemnych oczekiwań. A kandydat zobaczy, że podchodzimy do tematu profesjonalnie i nie szukamy osoby do „parzenia kawy”.
Wyznaczyć opiekuna stażu– profesjonalny mentor odpowiedzialny za prawidłowy przebieg stażu będzie jednocześnie łącznikiem między stażystą a pozostałymi pracownikami. Bezpośrednia obecność przełożonego i jego zaangażowanie mogą pomóc, aby stażysta poczuł się pełnowartościowym członkiem zespołu.
Zróżnicować zakres obowiązków na stażu – wiadomo, że osobie, która dopiero się uczy, nie przekażemy do koordynowania całości projektu czy kontaktu do naszych kluczowych klientów. Możemy jednak zadbać o to, aby uczestniczyła na różnych etapach realizowanych przez nas zadań.
Wystawić referencje najlepszym – każdemu stażyście wydajmy zaświadczenie o uczestnictwie w stażu, a najlepszym wystawmy indywidualnie napisane referencje, które oprócz wartości relacyjnej mają również oczywiste znaczenie praktyczne – dla osób z małym doświadczeniem zawodowym stanowią konkretny argument przy staraniu się o kolejny staż czy stałą pracę.
Warto pamiętać, że organizacja i przebieg stażu mogą mieć duży wpływ na to, z jakimi wrażeniami stażysta opuści naszą firmę i jakie opinie będzie przekazywał o nas innym. Zatem warto zadbać o profesjonalizm i oprzeć się pokusie myślenia: przecież to tylko stażyści…
Z ich perspektywy sprawa wygląda również nie tak prosto. Pojawiają się pytania: czy pracodawców, którzy nie oferują wynagrodzenia za staż traktować jako firmy „drugiego wyboru”? Czy może w ogóle z góry odrzucać takie oferty? Na co oprócz gratyfikacji finansowej przyszli stażyści zwracają uwagę?
Rozwińmy kilka istotnych kwestii: Własne zainteresowania zawodowe i umiejętności – osoby poszukujące stażu przykładają wagę do tego, jakie faktyczne wartości edukacyjne wniesie staż i szukają firm, które pozwolą zdobyć kompetencje zgodne z ich kierunkiem studiów lub planami zawodowymi. Dla pewnej grupy osób staż nadal jest i będzie tylko formą praktyk służącą wpisowi do indeksu, ale dla znacznej grupy jest elementem drogi zawodowej.
Pozycja firmy na rynku – coraz częściej stażyści poszukują firm cieszących się renomą na rynku. Mają świadomość, że sama nazwa takiej firmy zamieszczona w CV może mieć ogromne znaczenie na etapie poszukiwania przez nich w przyszłości zatrudnienia (niezależnie od tego, co faktycznie podczas stażu robili i zrobili).
Forma rekrutacji– spotkania rekrutacyjne na staż coraz częściej przypominają standardowe rozmowy o pracę. To bardzo ważne, kiedy obie strony mają możliwość zweryfikowania wzajemnych oczekiwań. Widzimy, że stażyści nieufnie patrzą na firmy, które przyjmują na staż bez jakiejkolwiek weryfikacji kompetencji czy zaproszenia na rozmowę słusznie obawiając się, że może to skończyć się marnotrawstwem czasu.
Elastyczne podejście do czasu odbywania stażu – zdarza się, że już na pierwszym roku studenci szukają dla siebie firmy, w której mogliby zdobyć pierwsze doświadczenia zawodowe i szukają firm oferujących elastyczne podejście do godzin stażu. Nie muszą wtedy spędzać ośmiu godzin w pracy przez 5 dni w tygodniu, tylko indywidualnie ustalić ze swoim opiekunem grafik. Łatwiej jest im wtedy pogodzić studia lub inne dodatkowe zajęć z możliwością zdobycia doświadczenia w danej firmie.
Perspektywa zatrudnienia po stażu – to również bardzo ważny element, na który osoby poszukujące stażu zwracają uwagę. Jednak wiele interesujących stażystów firm nie jest w stanie zagwarantować stażyście miejsca w organizacji nawet w sytuacji, gdy ten doskonale wywiązywał się z powierzonych mu obowiązków. Jednak w dobie efektywnego networkingu i systemu poleceń stażyści liczą na to, że jeśli dostaną doskonałe referencje i firma jest zadowolona ze współpracy z nimi, to mogą chociażby liczyć na to, że polecą nas innym osobom z branży.
Rozmowa rekrutacyjna na staż czy praktyki wymaga odpowiedniego przygotowania tak samo jak każda rozmowa o pracę. Jeśli zatem chcemy dobrze wypaść podczas rozmowy z pracodawcą warto pomyśleć o kilku rzeczach jeszcze przed spotkaniem:
- Wygooglujmy listę najczęściej pojawiających się pytań rekrutacyjnych.
- Przenalizujmy swoje mocne i słabe strony.
- Przejrzyjmy stronę internetową firmy, do której wybieramy się na rozmowę i zapoznajmy się z profilem jej działalności.
Zastanawiając się nad podjęciem bezpłatnego stażu warto pamiętać, że fakt, iż jesteśmy gotowi pracować nieodpłatnie może być też ważnym sygnałem dla pracodawcy świadczącym o naszej osobistej motywacji. Każdą rozmowę o staż potraktujmy zatem tak, jakbyśmy starali się o stałą pracę.
Edyta Spaczyńska - starsza konsultantka rynku pracy specjalizująca się w doradzaniu managerom i specjalistom w zakresie optymalizacji działań na rynku pracy, poszukiwania ofert pracy, docierania do decydentów, oraz budowaniu profesjonalnego wizerunku w Internecie. Wspiera w procesach rekrutacyjnych pracodawców i Head Hunterów na etapie dopasowywaniu odpowiednich kandydatów na stanowiska pracy.
Lee Hecht Harrison DBM - wcześniej DBM Polska - to globalny lider w projektach zarządzania zmianą indywidualną i organizacyjną. Specjalizujemy się w realizacji serwisów wsparcia dla odchodzących pracowników (outplacement), programach coachingu kariery i wspieraniu organizacji w przechodzeniu przez trudne zmiany organizacyjno-biznesowe. Firma pracuje z menedżerami przygotowując ich do komunikowania trudnych zmian i pracy z zespołem podczas restrukturyzacji. Doradza organizacjom w projektowaniu procesu komunikacji trudnych zmian. Ma również doświadczenie w realizacji projektów coachingu indywidualnego oraz złożonych programów dla zarządów i menedżerów średniego szczebla mających na celu wzbogacenie ich warsztatu o umiejętności coachingowe. Klientami Lee Hecht Harrison DBM Polska są największe firmy krajowe i globalne korporacje działające w Polsce.