
Ponad połowa (55 proc.) przedsiębiorców z sektora małych i średnich przedsiębiorstw deklaruje, że ich pracownicy w podróże służbowe wyjeżdżają średnio 2-3 razy w miesiącu lub częściej. Wyjazd raz w miesiącu, bądź rzadziej organizuje 45 proc. badanych. Zazwyczaj, podróże biznesowe trwają od 1 do 2 dni (90 proc.). O częstotliwości wyjazdów decydują wspomniana wielkość firmy i branża, w której działa.
Najwięcej wyjazdów biznesowych zdarza się w firmach produkcyjno-przemysłowych (64 proc.) i handlowych (58 proc.). Najrzadziej w delegację jadą pracownicy firm z sektora usług (29 proc.).
MŚP podróże służbowe opłacają zwykle gotówką – korzysta z niej aż 80 proc. przedsiębiorców. W średnich i małych firmach pracownicy dostają ją w formie zaliczki, z której następnie się rozliczają. W mikrofirmach wydatki związane z podróżami służbowymi delegowani pokrywają z własnych środków, które refunduje pracodawca. Kartą służbową na wyjazdach płacą pracownicy 10 proc. przedsiębiorstw – w szczególności firmy średnie i małe.
Przedstawiciele MŚP w podróż biznesową najczęściej jadą służbowym samochodem. Z tego środka transportu korzysta 55 proc. przedsiębiorstw (65 proc. średnich, 50 proc. małych, 40 proc. mikrofirm). Drugim preferowanym środkiem transportu jest auto prywatne. W podróż służbową musi nim jechać co piąty delegowany. Zdecydowanie rzadziej firmy wybierają pociąg lub samolot.
W 45 proc. firm MŚP pracownik sam organizuje swój wyjazd służbowy. Tylko w jednej czwartej przedsiębiorstw istnieje osobne stanowisko dla osoby zajmującej się wyłącznie organizacją wyjazdów służbowych. 30 proc. badanych firm deklaruje, że ma wyznaczoną osobę, dla której organizacja podróży służbowych jest jednym z obowiązków. W prawie połowie MŚP delegaci planują swoje wyjazdy samodzielnie (45 proc.).
Zdobywanie klientów - to cel, który na 2016 r. wyznaczyło sobie 61 proc. przedsiębiorstw z sektora MŚP. Na podbijaniu nowych rynków skoncentrują się zwłaszcza firmy małe (58 proc.) i średnie (54 proc.). Walkę o klienta zapowiadała połowa przedsiębiorców z branży produkcyjnej i usługowej. Te plany powinny przełożyć się na rynek podróży służbowych.
Katarzyna Fatyga - Prezes Diners Club Polska. W firmie przeszła przez wszystkie szczeble kariery. Jako pierwszy pracownik firmy, w 1998 r., tworzyła jej biuro i wdrażała standardy obsługi klienta. Odpowiadała za realizację procedur reklamacji i account management, a następnie współpracę z bankami i korporacjami oraz adaptowanie umów na potrzeby największych klientów i partnerów. Przez ostatnie 5 lat pełniła funkcję Dyrektora Sprzedaży i Marketingu, współtworzyła strategię Diners Club Polska oraz dbała o stałe poszerzanie sieci sprzedaży i akceptacji kart. Na czele organizacji stanęła w 2015 r.
Diners Club Polska jest jedynym niebankowym wydawcą na terenie Polski, który wydaje karty działające jako obciążeniowe i kredytowe jednocześnie, z okresem bezodsetkowym do 59 dni i atrakcyjnym oprocentowaniem kredytu karty w wysokości od 6 proc. Karty Diners Club są dedykowane małym i średnim firmom, przedstawicielom wolnych zawodów i aktywnym podróżnikom, oraz wszystkim, którzy cenią wygodę i bezpieczeństwo. Są akceptowane w ponad 21 mln punktów handlowo-usługowych i bankomatach w 185 państwach. Jest częścią Diners Club International, najstarszego wystawcy kart płatniczych i jednej z największych oraz najbardziej znanych niebankowych instytucji na świecie.