Blisko 14 godzin uroczystości będzie miało Święto Dziękczynienia, zorganizowane w niedzielę w Warszawie przez Centrum Opatrzności Bożej. Dlaczego pisze o tym gospodarcza redakcja Inn:Poland? Ponieważ wśród partnerów imprezy znalazła się Poczta Polska, fundacja banku PKO BP, Skarbnica Narodowa, patronat medialny objęły redakcje TVP i Polskiego Radia. Na pytanie o koszty organizacji COB nam nie odpowiedziało, jednak jedna z dużych warszawskich agencji eventowych szacuje je na 5 mln zł.
Organizatorzy odbywającego się w niedzielę 5 czerwca dziewiątego już Święta Dziękczynienia zebrali imponującą grupę wsparcia ze strony państwowych instytucji. Mecenasem została Fundacja banku PKO BP. Sponsorem jest prywatna Skarbnica Narodowa, natomiast partnerem wspomagającym jest – państwowa – Poczta Polska. Patronat medialny trafił do TVP i Polskiego Radia, natomiast patronat honorowy – objęło miasto stołeczne Warszawa. Wśród instytucji wspierających jest jeszcze Instytut Kultury m. st. Warszawy, harcerze, media katolickie oraz kilka prywatnych firm, jak Grupa Luxmed, Medicover czy… warszawskie Metro.
Impreza potrwa od rana do późnego wieczora. Na początek pielgrzymka dziękczynna (organizatory nie wyjaśniają w programie, za co konkretnie będą dziękować) pokona 10 km z relikwiami św. Maksymiliana Kolbego z placu Piłsudskiego do Świątyni Opatrzności Bożej. W południe rozpocznie się dwugodzinna msza, potem będzie otwarcie miasteczka dla dzieci i gra rodzinna pod hasłem „Wyprawa do Królestwa Niebieskiego”, otwarcie Panteonu Wielkich Polaków oraz ruchomego Teatru XXI wieku dla dzieci. Przewidziano godzinny występ artystów, następnie wypuszczenie do nieba baloników „Dziękuję”. Sześć godzin potrwa następnie festiwal „Moc Dobra”, na którym wystąpi m.in. piosenkarka Beata Bednarz, Mały chór wielkich serc czy Góralska orkiestra dęta ze Skomielnej Czarnej.
Redakcja Inn:Poland postanowiłą więc dowiedzieć się, ile może kosztować organizacja tak wielowątkowej, skomplikowanej pod względem logistycznym oraz imponującej liczbą artystów imprezy. Tu jednak również nie było łatwo. Najbardziej oczywistym krokiem było zapytanie samych organizatorów, ile to może kosztować. Udało nam się dodzwonić już za czwartym razem. W odpowiedzi na zapytanie usłyszeliśmy jednak zdziwione pytanie pani z biura prasowego. – A tego nie szacuje się na koniec imprezy? – Na naszą prośbę obiecała jednak sprawdzić i wrócić z odpowiedzią, ale póki co – nie wróciła.
Pytanie o wysokość kosztów zadaliśmy więc firmom, które podobne imprezy organizują zawodowo. Pierwsza agencja eventowa, gdy usłyszała, że chodzi o wycenę imprezy kościelnej, od razu podziękowała za współpracę.
Druga firma zgodziła się oszacować koszty na podstawie programu imprezy, ale również poprosiła o nieujawnianie nazwy. Obliczyli, a następnie skonsultowali się z innymi ekspertami, którzy potwierdzili sumę. – Po obliczeniach i kilku telefonach, naszym zdaniem koszt takiego wydarzenia to ok. 5 milionów zł – napisała przedstawicielka agencji. Dodała, że ich zdaniem wpływy od sponsorów znacznie przewyższą realne koszty imprezy. – Ile pieniędzy zostanie przekazane od tych spółek – nie wiadomo i nigdy się nie dowiemy. Choć nie wiem, czy takie wydatki spółek państwowych nie muszą być upublicznione? – zapytała.
Według ekspertów agencji, w tego typu imprezach najwięcej kosztuje ochrona, multimedia, nagłośnienie, oświetlenie. Samo miasteczko zabaw mogło kosztować kilkaset tysięcy złotych. Dodali, że kosztorysy eventowe są bardzo płynne, można praktycznie wpisać każdą kwotę. Można na przykład wpisać wysoki koszt oświetlenia, nikt nie udowodni, że nie było go dwa razy więcej, o ile z tej imprezy nie było relacji na żywo w telewizji.
Partner wspomaga walorami filatelistycznymi
Zwróciliśmy się więc z pytaniem o wysokość wsparcia do sponsorów. Poczta Polska, wymieniona jako partner wspomagający, najpierw odpowiedziała, że zgodnie z umową jest organizatorem „stoiska pocztowego z walorami filatelistycznymi”. Ponieważ redakcji Inn:Poland wydało się mało prawdopodobne, by za możliwość sprzedawania znaczków na święcie kościelnym Poczta dodatkowo uzyskała jeszcze tytuł „Partnera Wspomagającego”, postanowiliśmy się podzielić tymi wątpliwościami z adresatem.
Redakcja po raz kolejny zadała pytanie: „Tytuł partnera wspomagającego łączy się w 99,9 proc. przypadków z przekazanym wsparciem finansowym. Dlatego uprzejmie proszę o informację, w jakiej wysokości przekazali Państwo wsparcie dla tej imprezy”. Rzecznik prasowy odpisał na to krótko, że „informacja ta jest zawarta w umowie i jest objęta klauzulą poufności’. Ponieważ uznaliśmy, że jeśli państwowa instytucja, jaką jest Poczta Polska, przekazuje wsparcie finansowe na imprezę religijną, to jest to informacja publiczna, zwróciliśmy się jeszcze w czwartek z podobnym pytaniem do Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa. Jednak i tu również rozwiązano kwestię ujawniania tak wrażliwych danych za pomocą nie odpowiadania na maila przez dwa dni.
Główny sponsor, Skarbnica Narodowa, udzieliła informacji szybciej, ale nie bardziej wylewnie. Rzecznik wyjaśnił, że współpraca Skarbnicy z COB przy okazji Święta Dziękczynienia to część niemal 10–letniej współpracy z Kurią Metropolitalną Warszawską oraz Episkopatem Polski. Skarbnica emituje numizmaty poświęcone św. Janowi Pawłowi II. Ile pieniędzy przekazali na organizację niedzielnej imprezy, nie mogą mówić, „z uwagi na poufność do jakiej zobowiązuje nas umowa z Centrum Opatrzności Bożej”.
Fundacja PKO BP poinformowała, że dofinansowała „organizację wydarzenia o charakterze edukacyjnym, nastawionym na dialog międzypokoleniowy”. Ich środki poszły głównie na Miasteczko Zabaw, jednak ile bank przekazał – to już ich zdaniem tajemnica handlowa.
Przejdźmy do patronatów, ponieważ główne media zaangażowane w relację ze święta to Telewizja Polska i Polskie Radio. Telewizja zaangażowała w to… trzy kanały. Jak poinformował zespół prasowy, Jedynka „tradycyjnie” włączy się w promocję tego wydarzenia w wybranych programach, TVP Info nagłośni je w serwisach informacyjnych i przeprowadzi wywiad z kard. Nyczem, natomiast TVP Polonia w południe przeprowadzi transmisję mszy sprzed budynku świątyni (msza potrwa dwie godziny). Polskie Radio już nieco skromniej, tłumaczy swój udział misją nadawcy publicznego, a także szczególnym charakterem święta w tym roku, ze względu na okrągłą 1050 rocznicę chrztu Polski. Patronat polega na informowaniu słuchaczy o wydarzeniu, radio nie przekazało żadnych pieniędzy.
Tyle duże firmy, zapytaliśmy jeszcze firmy medyczne o rodzaj wsparcia, ponieważ ich logo także znalazło się na ulotce. – Organizatorzy poprosili nas o zabezpieczenie medyczne wydarzenia i prośba ta została rozpatrzona pozytywnie. Na miejscu będą nasze zespoły medyczne w karetkach i punktach medycznych – odpisał Maciej Pająk, dyrektor Ratownictwa Medycznego Grupy LUX MED.
Finansowanie Centrum Opatrzności Bożej od lat wywołuje kontrowersje, między innymi dlatego, że trudno oddzielić od całego gmachu samą świątynię, na budowę której państwo nie może wydawać pieniędzy. ŚOB jest jednak częścią gmachu Centrum Opatrzności Bożej, jak napisał „Newsweek” – „w ten sposób powstaje furtka, dzięki której pieniądze mogą płynąć do wznoszącej wilanowski kościół Archidiecezji Warszawskiej”.
W tym roku COB zdobył 4 mln zł z ministerstwa kultury, a dofinansowania nie otrzymały tak znane instytucje, jak Muzeum Narodowe w Warszawie, Centrum Sztuki Współczesnej, czy krakowski MOCAK. Dwa lata temu ówczesny minister kultury Bogdan Zdrojewski przekazał 6 mln zł, na co centrum się odwołało i uzyskało dodatkowe 200 tys. zł. To nie koniec. Gazeta Wyborcza obliczyła dwa lata temu, że na od 2008 do 2014 r. MKiDN przekazało na budowę 44 mln złotych. W ubiegłym roku jeszcze za rządów PO Sejm uchwalił poprawkę do budżetu, która przekazała na budowę Muzeum Jana Pawła II w Świątyni Opatrzności Bożej kolejne 16 mln zł. Newsweek z kolei wyliczył w 2014 roku, że budowa pochłonęła już ok. 190 mln zł, a na ukończenie budowy wciąż brakowało środków.