Jak zdobyć pracę dzięki mediom społecznościowym?

"Jeżeli nie ma cię w sieci, nie istniejesz".
"Jeżeli nie ma cię w sieci, nie istniejesz". fot. Pixabay/ijmaki
Słyszałeś opinię: “Jeżeli nie ma cię w sieci, to nie istniejesz”? Ta zasada odnosi się także do Twojego życia zawodowego. Tradycyjne metody szukania pracy powoli odchodzą w zapomnienie. Teraz Twoja obecność online ma większy wpływ na znalezienie pracy niż kiedykolwiek wcześniej. Wykorzystaj to!


W tym artykule dowiesz się, jak korzystać z mediów społecznościowych, aby zwiększyć szanse na pracę. Odkryjesz, w jakich serwisach warto mieć konto oraz czy podawać linki do profili w mediach społecznościowych w swoim CV.

1. Co możesz zyskać dzięki profilom w social media?
Korzystasz z popularnych serwisów, aby porozmawiać z przyjaciółmi? Codziennie monitorujesz co dzieje się na świecie?

Pamiętaj, że portale społecznościowe to nie tylko rozrywka i forma spędzania wolnego czasu. Konto na takim portalu pomoże Ci zyskać przewagę nad konkurencją z zatłoczonych serwisów z ofertami pracy. Jeżeli stworzysz profesjonalne profile, znacząco zwiększysz swoje szanse na zaproszenie na rozmowę.


Co możesz osiągnąć dzięki obecności w social media?
Spójrz na moją listę:

- Możesz zdobyć informacje o niepublikowanych nigdzie indziej ofertach
- Możesz nawiązywać i utrzymywać ważne kontakty zawodowe
- Pracodawcy i headhunterzy szukają na serwisach społecznościowych pracowników, więc możesz zacząć otrzymywać oferty pracy
- Możesz wykorzystać profile do budowy wizerunku eksperta w swojej branży
- Możesz przygotować się do rekrutacji, zdobywając jak najwięcej informacji o firmie


W jakich serwisach warto posiadać profil?

LinkedIN
To międzynarodowy serwis społecznościowy, który specjalizuje się w kontaktach zawodowo-biznesowych. 380 milionów (w tym 2 miliony w Polsce) osób posiada konto na LinkedIn. Około 94% pracodawców używa LinkedIn do szukania i sprawdzania pracowników. Na LinkedIn prowadzone są rekrutacje pracowników IT, managerów i dyrektorów wszystkich branż, a dodatkowo rekrutacje międzynarodowe. Dlatego warto, abyś prowadził profil w języku angielskim.


Uwaga: Im lepiej przygotujesz swój profil, tym większe są Twoje szanse na bycie znalezionym przez rekrutera! Jeśli chcesz wiedzieć, jak ulepszyć profil na LinkedIn, aby dostawać oferty, zobacz ten artykuł.

GoldenLine
Polski odpowiednik LinkedIn i największy w kraju portal rekrutacyjny (ponad 2 miliony użytkowników). Umożliwia pracodawcom dostęp do wyszukiwarki kandydatów. Na GoldenLine prowadzone są rekrutacje osób z niedużym doświadczeniem (np. absolwentów) lub posiadających nietypowe zawody. GoldenLine pozwala na bezpośredni kontakt z pracodawcą. Jeśli któraś z ofert pracy wyjątkowo przypadła ci do gustu, napisz wiadomość do osoby odpowiedzialnej za rekrutację.

Facebook
Kultowy już serwis społecznościowy, w ramach którego możesz tworzyć sieci i grupy, dzielić się wiadomościami i zdjęciami oraz korzystać z aplikacji. To właśnie na Facebooku pracodawca może sprawdzić Twój profil przed zaproszeniem Cię na rozmowę kwalifikacyjną. Tam też możesz szukać aktualnych ofert, pisać wiadomości do interesujących Cię firm i zamieszczać swoje CV.

Twitter
Serwis pełni funkcję mikrobloga, czyli tzw. dziennika internetowego. Głównym środkiem przekazu są krótkie wpisy, które mają zazwyczaj długość jednego zdania. Dzięki Twitterowi możesz być na bieżąco ze wszystkimi aktualizacjami, a przecież w poszukiwaniu pracy właśnie o to chodzi.

W Polsce Twitter nie jest najbardziej popularnym portalem społecznościowym, ale za granicą prześciga już Facebooka. Serwis doskonale nadaje się do publikowania ogłoszeń o pracę oraz wysyłania swojego CV. Wystarczy, że wrzucisz ogłoszenie/CV na stronę, wstawisz link na Twitterze, dodasz hasztagi, a Twoja wiadomość trafi do potencjalnych odbiorców.

Instagram
Fotograficzny serwis społecznościowy, który umożliwi Ci edycję zdjęć i filmów oraz udostępnianie ich w innych serwisach społecznościowych.

Podobnie jak w przypadku Twittera, Instagram doskonale nadaje się do publikowania ogłoszeń oraz informacji o tym, że szukasz pracy. Wystarczy, że wrzucisz ogłoszenie/CV na stronę i wstawisz link w opisie profilu. Dodatkowo możesz dodać grafikę ze swoim CV, link oraz hasztagi, a ogłoszenie trafi do potencjalnych firm.

Teraz już wiesz, w jakich serwisach społecznościowych warto mieć swój profil. Istnieje jeszcze inny, skuteczny sposób na otrzymanie wymarzonej pracy za pomocą popularnych portali.

2. Jak budować swoją markę osobistą w Internecie?
Czy wiesz, czym jest marka osobista? To połączenie tego, kim jesteś, kim chcesz być i jakie masz do tego kompetencje.

Zobacz przykład:
Jesteś dziennikarzem, chcesz być redaktorem naczelnym magazynu. Masz ogromną wiedzę, warsztat i kontakty. Posiadasz biznesowe nastawienie i pewność siebie.

Chcesz być odbierany przez innych właśnie w tak korzystny sposób?Zacznij dbać o swój wizerunek w sieci już teraz!

Zobacz, jak to działa:
Jeśli pracodawca ocenia Cię pozytywnie pod jakimś względem (np. udzielanie się na forach branżowych, profesjonalne zdjęcie biznesowe zamiast zdjęć z wakacji) to automatycznie przypisuje Ci także inne cechy pozytywne (np. rzetelność, profesjonalizm, powaga). Jeśli natomiast jesteś postrzegany przez pracodawcę negatywnie (np. przez zdjęcia po całonocnej imprezie na Facebooku), przypisze Ci on więcej cech negatywnych (zbytni luz, beztroska).

Dzięki obecności w Internecie masz szansę zbudować i kształtować silną markę osobistą. To, że posiadasz profil na portalu społecznościowym nie wystarczy. Najważniejszym i zarazem najtrudniejszym zadaniem jest stworzenie spójnego obrazu siebie w oczach pracodawcy. Tylko 10% osób wie, jak to zrobić.

Zobacz, jak wykreować swój wizerunek w serwisach społecznościowych, żeby szybko dostać pracę:

LinkedIn/GoldenLine
- Zoptymalizuj profil (zobacz, jak ulepszyć profil na LinkedIn w tym artykule)
- Zbuduj sieć kontaktów
- Dołącz do odpowiednich grup i bądź aktywny na forach
- Obserwuj firmy, w których chciałbyś pracować
- Zbierz rekomendacje i potwierdzenia swoich umiejętności
- Nawiąż kontakt z pracodawcami i aplikuj na oferty pracy

Facebook
- Stwórz 2 profile – jeden prywatny i drugi biznesowy
- Na profilu biznesowym dodaj profesjonalne zdjęcie i opis zawodowy
- Zamieszczaj zdjęcia i treści podkreślające Twój wizerunek
- Obserwuj firmy, w których chciałbyś pracować
- Zaangażuj się w dyskusje na profilach firm, które Cię interesują
- Nawiąż kontakt z osobami prowadzącymi firmowe fanpage
- Zablokuj widoczność prywatnego profilu co najmniej na okres szukania pracy. Nawet jeśli nie dodajesz zdjęć z imprez, to możesz mieć np. widocznie zaprezentowane poglądy polityczne. To nie jest korzystne z punktu widzenia rekrutacji.

Twitter
- Stwórz profesjonalny profil
- Dodaj zdjęcie i opis zawodowy
- Stwórz listę kluczowych hasztagów
- Dodawaj interesujące treści i angażuj innych
- Obserwuj firmy, w których chciałbyś pracować
- Obserwuj profile osób z Twojej branży

Instagram
- Zobacz, jak prowadzą profile inne osoby z Twojej branży i zainspiruj się
- Stwórz profil, który pokaże czym się zajmujesz i jakie masz pasje
- Dodaj profesjonalne zdjęcie profilowe i opis zawodowy
- Stwórz listę kluczowych hasztagów
- Zaplanuj i przygotuj treści na przyszłość, abyś mógł je regularnie dodawać
- Dodaj link do swojego CV
- Obserwuj firmy, w których chciałbyś pracować
- Lajkuj i komentuj interesujące zdjęcia powiązane z Twoją branżą

Czy warto podawać linki do profili w CV?
To zależy od branży, w jakiej szukasz pracy, a także od tego, czy Twoje profile prezentują się profesjonalnie. Wiesz już, jak stworzyć korzystny wizerunek w sieci. Teraz dopasuj tylko odpowiedni serwis do poszukiwanego stanowiska.

Profil na LinkedIn lub Goldeline dodaj do CV niezależnie od branży. Link do Facebooka i Twittera pomoże Ci dostać zaproszenie na rozmowę, jeśli pracujesz na takich stanowiskach jak: specjalista ds. marketingu, dziennikarz, programista, przedstawiciel handlowy. Jeśli aplikujesz na jedno ze stanowisk kreatywnych takich jak: projektant, redaktor magazynu modowego, architekt, fryzjer, kosmetyczka, kucharz, podaj odnośnik do Instagrama.

Jak widzisz, przy pomocy mediów społecznościowych możesz zbudować profesjonalny wizerunek w oczach pracodawcy. Łatwiej przekonasz rekrutera, że praca to Twoja pasja, skoro poświęciłeś tyle czasu na przygotowanie profili. Dodatkowo, zyskasz przewagę nad innymi kandydatami, którzy w większości wyślą jedynie CV. Dzięki temu, znacznie zwiększysz swoje szanse na zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną i na otrzymanie pracy.

Dbasz o swój wizerunek w sieci? A może uważasz, że Twoje prywatne życie na Facebooku to nie sprawa rekrutera? Powiedz mi o tym w komentarzu.

Aleksandra Bończewska - jest psychologiem, coachem i konsultantką kariery w Interviewme. Pasjonuje ją budowanie marki osobistej. W wolnym czasie recenzuje warszawskie „suszarnie” i planuję podróże.

InterviewMe - to kreator CV i listów motywacyjnych, który pozwala stworzyć profesjonalne i czytelne dokumenty w kilka minut. Jedną z kluczowych funkcji aplikacji są wskazówki, które pomagają opisywać swoje doświadczenie tak, aby zainteresować pracodawcę. InterviewMe to także usługi doradcze. Konsultanci kariery tworzą CV, listy motywacyjny, profile na LinkedIn, pomagają przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej i do assessment center. To również największy blog z praktycznymi poradami dla osób poszukujących lub chcących zmienić pracę. Odwiedza nas około 300 tysięcy osób miesięcznie.

Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie

Oceń ten artykuł:

Trwa ładowanie komentarzy...
0 0Polacy wymyślili świetną apkę, która ubierze cię, jak gwiazdę serialu. Atakują nowy, odległy rynek
0 0Krótka ławka trenera Morawieckiego. Nowy minister finansów debiutował jeszcze u Tuska
0 0Do kogo trafiają pieniądze z PFN? Detektyw ujawnia sztuczki na "wyprowadzanie środków"
0 0Smartfona powinniśmy używać co najmniej 25 lat. Ten raport jest zatrważający
0 0"Znaleźli lukę w systemie". Atak na rafinerie obnażył słabe punkty ich zabezpieczeń
0 0"Ktoś dobrze wybrał cel". Uderzenie w saudyjską ropę zaboli cały świat, również nas
NAUKA 0 0Polacy szykują inspirowaną glonami rewolucję w medycynie. Właśnie dostali na to 21 mln zł
0 0Rząd chce wiedzieć, gdzie jeździsz i za ile. Dane z Ubera i Bolta przejmą służby