
Słyszałeś opinię: “Jeżeli nie ma cię w sieci, to nie istniejesz”? Ta zasada odnosi się także do Twojego życia zawodowego. Tradycyjne metody szukania pracy powoli odchodzą w zapomnienie. Teraz Twoja obecność online ma większy wpływ na znalezienie pracy niż kiedykolwiek wcześniej. Wykorzystaj to!
Korzystasz z popularnych serwisów, aby porozmawiać z przyjaciółmi? Codziennie monitorujesz co dzieje się na świecie?
Spójrz na moją listę:
- Możesz nawiązywać i utrzymywać ważne kontakty zawodowe
- Pracodawcy i headhunterzy szukają na serwisach społecznościowych pracowników, więc możesz zacząć otrzymywać oferty pracy
- Możesz wykorzystać profile do budowy wizerunku eksperta w swojej branży
- Możesz przygotować się do rekrutacji, zdobywając jak najwięcej informacji o firmie
To międzynarodowy serwis społecznościowy, który specjalizuje się w kontaktach zawodowo-biznesowych. 380 milionów (w tym 2 miliony w Polsce) osób posiada konto na LinkedIn. Około 94% pracodawców używa LinkedIn do szukania i sprawdzania pracowników. Na LinkedIn prowadzone są rekrutacje pracowników IT, managerów i dyrektorów wszystkich branż, a dodatkowo rekrutacje międzynarodowe. Dlatego warto, abyś prowadził profil w języku angielskim.
Polski odpowiednik LinkedIn i największy w kraju portal rekrutacyjny (ponad 2 miliony użytkowników). Umożliwia pracodawcom dostęp do wyszukiwarki kandydatów. Na GoldenLine prowadzone są rekrutacje osób z niedużym doświadczeniem (np. absolwentów) lub posiadających nietypowe zawody. GoldenLine pozwala na bezpośredni kontakt z pracodawcą. Jeśli któraś z ofert pracy wyjątkowo przypadła ci do gustu, napisz wiadomość do osoby odpowiedzialnej za rekrutację.
Kultowy już serwis społecznościowy, w ramach którego możesz tworzyć sieci i grupy, dzielić się wiadomościami i zdjęciami oraz korzystać z aplikacji. To właśnie na Facebooku pracodawca może sprawdzić Twój profil przed zaproszeniem Cię na rozmowę kwalifikacyjną. Tam też możesz szukać aktualnych ofert, pisać wiadomości do interesujących Cię firm i zamieszczać swoje CV.
Serwis pełni funkcję mikrobloga, czyli tzw. dziennika internetowego. Głównym środkiem przekazu są krótkie wpisy, które mają zazwyczaj długość jednego zdania. Dzięki Twitterowi możesz być na bieżąco ze wszystkimi aktualizacjami, a przecież w poszukiwaniu pracy właśnie o to chodzi.
Fotograficzny serwis społecznościowy, który umożliwi Ci edycję zdjęć i filmów oraz udostępnianie ich w innych serwisach społecznościowych.
Czy wiesz, czym jest marka osobista? To połączenie tego, kim jesteś, kim chcesz być i jakie masz do tego kompetencje.
Jesteś dziennikarzem, chcesz być redaktorem naczelnym magazynu. Masz ogromną wiedzę, warsztat i kontakty. Posiadasz biznesowe nastawienie i pewność siebie.
Jeśli pracodawca ocenia Cię pozytywnie pod jakimś względem (np. udzielanie się na forach branżowych, profesjonalne zdjęcie biznesowe zamiast zdjęć z wakacji) to automatycznie przypisuje Ci także inne cechy pozytywne (np. rzetelność, profesjonalizm, powaga). Jeśli natomiast jesteś postrzegany przez pracodawcę negatywnie (np. przez zdjęcia po całonocnej imprezie na Facebooku), przypisze Ci on więcej cech negatywnych (zbytni luz, beztroska).
- Zoptymalizuj profil (zobacz, jak ulepszyć profil na LinkedIn w tym artykule)
- Zbuduj sieć kontaktów
- Dołącz do odpowiednich grup i bądź aktywny na forach
- Obserwuj firmy, w których chciałbyś pracować
- Zbierz rekomendacje i potwierdzenia swoich umiejętności
- Nawiąż kontakt z pracodawcami i aplikuj na oferty pracy
- Stwórz 2 profile – jeden prywatny i drugi biznesowy
- Na profilu biznesowym dodaj profesjonalne zdjęcie i opis zawodowy
- Zamieszczaj zdjęcia i treści podkreślające Twój wizerunek
- Obserwuj firmy, w których chciałbyś pracować
- Zaangażuj się w dyskusje na profilach firm, które Cię interesują
- Nawiąż kontakt z osobami prowadzącymi firmowe fanpage
- Zablokuj widoczność prywatnego profilu co najmniej na okres szukania pracy. Nawet jeśli nie dodajesz zdjęć z imprez, to możesz mieć np. widocznie zaprezentowane poglądy polityczne. To nie jest korzystne z punktu widzenia rekrutacji.
- Stwórz profesjonalny profil
- Dodaj zdjęcie i opis zawodowy
- Stwórz listę kluczowych hasztagów
- Dodawaj interesujące treści i angażuj innych
- Obserwuj firmy, w których chciałbyś pracować
- Obserwuj profile osób z Twojej branży
- Zobacz, jak prowadzą profile inne osoby z Twojej branży i zainspiruj się
- Stwórz profil, który pokaże czym się zajmujesz i jakie masz pasje
- Dodaj profesjonalne zdjęcie profilowe i opis zawodowy
- Stwórz listę kluczowych hasztagów
- Zaplanuj i przygotuj treści na przyszłość, abyś mógł je regularnie dodawać
- Dodaj link do swojego CV
- Obserwuj firmy, w których chciałbyś pracować
- Lajkuj i komentuj interesujące zdjęcia powiązane z Twoją branżą
To zależy od branży, w jakiej szukasz pracy, a także od tego, czy Twoje profile prezentują się profesjonalnie. Wiesz już, jak stworzyć korzystny wizerunek w sieci. Teraz dopasuj tylko odpowiedni serwis do poszukiwanego stanowiska.
Aleksandra Bończewska - jest psychologiem, coachem i konsultantką kariery w Interviewme. Pasjonuje ją budowanie marki osobistej. W wolnym czasie recenzuje warszawskie „suszarnie” i planuję podróże.
InterviewMe - to kreator CV i listów motywacyjnych, który pozwala stworzyć profesjonalne i czytelne dokumenty w kilka minut. Jedną z kluczowych funkcji aplikacji są wskazówki, które pomagają opisywać swoje doświadczenie tak, aby zainteresować pracodawcę. InterviewMe to także usługi doradcze. Konsultanci kariery tworzą CV, listy motywacyjny, profile na LinkedIn, pomagają przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej i do assessment center. To również największy blog z praktycznymi poradami dla osób poszukujących lub chcących zmienić pracę. Odwiedza nas około 300 tysięcy osób miesięcznie.