Firma Elastic Cloud Solutions chce zrewolucjonizować sposób, w jaki działa korporacyjna biurokracja: od tworzenia intranetu na miarę XXI wieku po wypełnianie wniosków urlopowych za pośrednictwem smartwatcha. Symbolicznie można powiedzieć, że pierwsze duże zlecenie – dla PKP Energetyka – udało im się zrealizować w ciągu przysłowiowej... minuty.
Grzegorz Ciwoniuk i Łukasz Skłodowski, współzałożyciele Elastic Cloud Solutions, nie są w biznesie debiutantami. – Przez lata realizowaliśmy projekty dla dużych firm, pracując w modelu konsultingowym: często jako podwykonawca dużych firm informatycznych – opowiada INN:Poland Skłodowski, CEO firmy. – To były projekty z tego samego obszaru, jakim zajmujemy się dzisiaj: komunikacja wewnętrzna, procesy biznesowe i rozwiązania z obszaru produktywności pracowniczej. Uznaliśmy w końcu, że zamiast za każdym razem wdrażać wszystko od nowa, trzeba zrobić gotowy projekt, „pudełko”, i z tym iść dalej – dodaje.
Punktem wyjścia była platforma Microsoftu, która już wcześniej cieszyła się olbrzymią popularnością – Microsoft SharePoint. Tyle, że zaadaptowanie jej na potrzeby konkretnego klienta, od konfiguracji, po ustawianie i doprogramowywanie różnych funkcji, potrafiło trwać od sześciu do osiemnastu miesięcy i kosztować nawet milion złotych. – Tymczasem wdrożenie naszego produktu jest natychmiastowe. Okazuje się, że większość tych funkcji, które trzeba było dodać, jest powtarzalna. Każda firma potrzebuje książki adresowej czy publikatora newsów. My te powtarzalne czynności zamykamy w „pudełkach” – podkreśla Skłodowski.
Megatechnologia ukryta za przyjaznym interfejsem
– Dotychczas firmy implementowały rozwiązania w obszarze komunikacji i produktywności dla pracowników, zwykle był to portal intranetowy – tłumaczy Skłodowski. – Natomiast nasz produkt Elastic Workplace wpisuje się w trend nakreślony przez Microsoft w ostatnich latach, nazywany „cyfrową transformacją”. Chodzi o adaptację technologii takich, jak sztuczna inteligencja, uczenie maszynowe, automatyzacja do zastosowań w różnych firmach, by usprawnić ich działalność. My zidentyfikowaliśmy swój obszar działania jako pracę grupową czy produktywność firmy – mówi.
Innymi słowy Elastic Workplace to baza, platforma dla tworzenia kolejnych produktów. Pierwszym z nich był Elastic Intranet: „pudełko” z nowoczesną formułą firmowego intranetu, z którego skorzystała już PKP Energetyka, gdzie w ramach tego stworzonego w Białymstoku intranetu połączonych zostało w sieci siedem tysięcy pracowników grupy. Lada chwila ma zadebiutować kolejne „pudełko” – Elastic Forms, czyli firmowe formularze w nowoczesnej odsłonie. Prace nad kolejnymi produktami opartymi na platformie Elastic Workplace trwają: docelowo ma ona być podstawą czterech „pudełek”.
I można się spodziewać, że korporacyjne biuro zgodne z tą koncepcją będzie uwzględniać wszystkie te technologie, o których już od miesięcy szumią media. Zgodnie z tym, co mówi nam Skłodowski, białostocka firma testuje już zastosowanie na swoje potrzeby takich rozwiązań i urządzeń, jak Andoid Auto, telefony z systemami Android i iOS, smartwatche Android Wear, aktywowane głosem głośniki Google Home, rozmaite wersje chat-botów, m.in. do użycia na Facebooku.
– Kolejny krok to osobisty asystent pracownika dostępny m.in na urządzenia mobilne. Będzie wspierał pracowników od początku ich obecności w firmie, dostarczając niezbędną wiedzę oraz ułatwiając realizację zadań. Stawiamy na szybkie podejmowanie decyzji przy użyciu urządzeń mobilnych i ubieralnych (np. na smartwachu czy głosowo podczas jazdy autem) oraz na łatwe wizualne projektowanie procesów biznesowych. Dajemy bardzo przyjemny interfejs użytkownika, nie zdradzając, jak zaawansowana technologia siedzi pod spodem – kwituje Skłodowski. – Interfejsem jest więc rozmowa z chat-botem czy prosty komunikat na ekranie, pozwalający podejmować proste decyzje typu TAK/NIE. Pod spodem może jednak siedzieć mechanizm machine learning, który analizuje działania użytkowników, uczy się ich, i za chwilę będzie w stanie podpowiadać, a nawet zastępować niektóre czynności – dodaje.
Partnerzy z Redmond
PKP Energetyka jedynie otwiera listę potencjalnych klientów Elastic Cloud Solutions. Ciwoniuk i Skłodowski jako konsultanci pracowali również dla takich gigantów, jak PGNiG, PKN Orlen czy Energa – więc grono użytkowników może się zacząć szybko powiększać.
Cuda jednak nie dzieją się z dnia na dzień. – Na razie firma zaczyna się bilansować – ucina pytania Skłodowski. W sporej mierze dzięki partnerstwu z koncernem z Redmond. – Wsparcie Microsoftu jest bardzo fajną i cenną rzeczą, koncern chce pokazywać nasze produkty za granicą, dystrybuuje je poprzez swoje markety z aplikacjami, ale musimy się też liczyć, że marketing na zagranicznych rynkach pochłonie olbrzymie pieniądze, więc na razie chcemy zdobyć jeszcze trochę klientów w Polsce, podrosnąć i wkraczać na tamte rynki, będąc silniejszą i bardziej rozwiniętą firmą – zastrzega.
Póki co, pozostaje więc liczyć, że zagraniczni klienci dostrzegą „pudełka” białostockich przedsiębiorców dzięki kanałom sprzedażowym Microsoftu. A że będą takich rozwiązań szukać, to nie ulega większej wątpliwości. – Nowoczesne technologie, jak sztuczna inteligencja czy pełna automatyzacja znajdują coraz więcej zastosowań w biznesie – twierdzi współzałożyciel Elastic Cloud Technologies. – Cyfrowa transformacja staje się faktem, zwłaszcza dzięki rozwojowi chmur obliczeniowych i technologii takich, jak uczenie maszynowe czy Big Data. Firmy będą musiały się jej poddać, ponieważ brak strategii w tym zakresie może grozić utratą pozycji rynkowej – podsumowuje.