Nowa danina pozwoli rządowi wyszarpnąć z portfeli kilka złotych więcej

8 groszy od litra benzyny i oleju napędowego to nowa wersja znanej już "opłaty paliwowej".
8 groszy od litra benzyny i oleju napędowego to nowa wersja znanej już "opłaty paliwowej". Fot. Wojciech Olkuśnik / Agencja Gazeta
„Opłata emisyjna” – taką nową daniną ma się zająć w tym tygodniu rządowa komisja prawnicza. Będzie to dodatkowa opłata doliczana do każdego litra benzyny i oleju napędowego o wysokości 8 groszy netto. Wpływy z niej mają trafiać przede wszystkim do tworzonego właśnie Funduszu Niskoemisyjnego Transportu, celem wsparcia rozwoju transportu wodorowego i elektrycznego.

Dzisiaj przeciętny kierowca tankuje za 307 złotych miesięcznie, po wprowadzeniu opłaty średnia ta wzrośnie do 313 złotych – szacuje portal wysokienapiecie.pl. Opłata miałaby się pojawić na początku przyszłego roku, a wpływy z niej trafiałyby zarówno do Funduszu Niskoemisyjnego Transportu, jak i Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW).

Opłata emisyjna - nowa danina związana z paliwami
To jednak nie jedyne nowe źródła dochodów dla obu funduszy. Rząd planuje też przekazywać im odpisy z akcyzy nałożonej na paliwa transportowe (co dla indywidualnych konsumentów będzie niezauważalne), wpłaty od Polskich Sieci Elektroenergetycznych (jak podkreśla wysokienapiecie.pl, podwyżki cen prądu będą minimalne – na poziomie poniżej grosza miesięcznie w budżecie przeciętnej rodziny), a także opłaty zastępcze od producentów i handlarzy paliwem za brak odpowiedniego udziału biokomponentów.

W sumie ma się z tych środków uzbierać 1,7 miliarda złotych, w dwóch trzecich z budżetów przedsiębiorstw. Pieniądze te miałaby posłużyć do finansowania wsparcia np. produkcji biopaliw, biometanu i wodoru, tworzenia stacji tankowania gazu sprężonego (CNG) i płynnego (LNG) oraz infrastruktury do ładowania samochodów i autobusów elektrycznych.


W ten sposób, tylnymi drzwiami, wraca opłata paliwowa, o której dyskutowano w zeszłym roku, a którą osobiście utrącił Jarosław Kaczyński – przypomina wysokienapiecie.pl. Jak przypuszcza portal, dalsze losy „opłaty emisyjnej” mogą być testem, czy Mateusz Morawiecki ma większą siłę przebicia u prezesa PiS niż jego poprzedniczka.
Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie
Trwa ładowanie komentarzy...

BLOGI

NAJNOWSZE WPISY

Piotr BuckiPiotr Bucki

Na jednym ze szkoleń uczestnicy robią ćwiczenie. Mają przygotować prostą anegdotę. Na dowolny temat. Może to być własna historia. Może być zasłyszana. Jedna z uczestniczek bardzo precyzyjnie i dobrze opowiada historię „o bezstresowym wychowaniu”. Być może ją znasz.

Igor IluninIgor Ilunin

Komunikacja machine-to-machine jest jednym z kluczowych składników przyszłości transportu globalnego.

Łukasz MurawskiŁukasz Murawski

Jeśli piszesz (lub zamierzasz pisać) książki, to raport z badań stanu czytelnictwa w Polsce za rok 2017 powinien Cię dodatkowo motywować.