W Sopocie odbyła się konferencja Marketplaces’18, podczas której doświadczeni prelegenci wyjaśniali w jaki sposób skutecznie prowadzić sprzedaż w internetowych kanałach sprzedaży.
Konferencję zorganizował Dawid Schuette, który na co dzień pracuje jako ghost consultant i aktywny sprzedawca. Jego marzeniem, jak sam mówi, jest „by Polacy byli kiedyś słynni z dominacji w handlu na platformach sprzedażowych, jak Niemcy z dominacji na rynku samochodowym”. W tym celu stworzył Uberseller, potężny system do optymalizacji sprzedaży na Amazonie.
Szansa dla sprzedawców
Od wielu lat coraz szybciej rośnie rynek e-commerce. Wraz z tym wzrostem umacniają się najsilniejsi na rynku światowym jak Amazon, czy eBay, a w Polsce Allegro. Małym sprzedawcom coraz trudniej się wybić. Jak uważa Dawid Schuette, szansą dla najmniejszych nie są już nisze na rynku, ponieważ każda z nich na krótko po odkryciu przestaje być niszą, a konkurencja w nich rośnie równie szybko, co w pozostałych gałęziach rynku. Coraz szybciej na nowe nisze reagują największe platformy i szybko je wypełniają.
Dlatego zdaniem Schuette, szansą dla małych przedsiębiorców jest dołączanie do największych platform sprzedażowych i wyspecjalizowanie się w sprzedaży w konkretnej gałęzi rynku. Jak to uczynić tak, by czerpać z tego jak największe zyski i konkurować z najlepszymi sprzedawcami, opowiadali prelegenci w czasie konferencji Marketplaces’18, która miała miejsce w Sopocie w dniach 23-24 marca 2018 r.
Konferencja Marketplaces’18
Całe wydarzenie rozłożone było na dwa kolejne dni, podczas których specjaliści zajmujący się branżą e-commerce podpowiadali jak skutecznie działać, by zaistnieć na dużych platformach sprzedażowych jak Amazon, eBay, czy tez polskie Allegro. Wśród zaproszonych gości znaleźli się twórcy programów pozwalających na analizę rynków e-commerce, prawnicy omawiający zasady działania na platformach sprzedażowych, a także najlepsi sprzedawcy w branży.
Prelekcje i warsztaty
Jednym z pierwszych prelegentów był Mateusz Maksymiuk, twórca narzędzia Tradewatch, które pozwala sprzedawcom działającym na Allegro na uzyskiwanie pełnych raportów zawierających takie dane jak obecne ceny, koszty i prowizje, analizy słów kluczowych i wiele innych informacji ułatwiających prowadzenie biznesu na tej platformie.
Maksymiuk opowiadał, jak skutecznie prowadzić sprzedaż na Allegro, objaśniał przy tym, jak duże znaczenie na odpowiednie pozycjonowanie aukcji mogą mieć jej tytuł, opis przedmiotu, uwzględnienie parametrów dostępnych w danej kategorii, czy też jakość użytych zdjęć.
Niemiecki prawnik, Thomas Engels, wyjaśniał zawiłości związane z funkcjonowaniem na platformie dla sprzedawców stworzonej przez Amazon, gdzie sprzedający musi zwrócić uwagę na wiele różnych kwestii prawnych. Jak tłumaczył - każde, nawet najdrobniejsze niedopatrzenie może skończyć się skargą konkurentów, którzy wykorzystają każdą szansę, by móc działać skuteczniej i osiągać lepsze wyniki.
Wśród gości był również Adrian Jaroszyński, były pracownik Amazona, który odpowiadał w firmie za sprzedaż największych marek, uczestniczących w programie Amazon Vendor. Dzisiaj zajmuje się niezależnym doradztwem w zakresie działania i uczestnictwa w programie Amazon Vendor.
Warsztaty i rozmowy uczestników
Poza prelekcjami, wszyscy obecni mieli szansę również na uczestnictwo w warsztatach tematycznych, podczas których specjaliści poszerzali wiedzę uczestników pokazując im przykłady wykorzystania technologii i programów które omawiali podczas prelekcji.
Poza prelekcjami i warsztatami odbywały się również panele eksperckie. Zaś za namową organizatorów konferencji, uczestnicy wykorzystywali nawet najkrótsze nawet przerwy pomiędzy kolejnymi prelekcjami i warsztatami na rozmowy między sobą i wymianę dotychczasowych doświadczeń.