Dostali rykoszetem od zakazu handlu w niedziele. Polskie kina tracą widzów

Wprowadzenie zakazu handlu w niedziele miało uderzyć przede wszystkim w duże sieci handlowe. Okazuje się jednak, że po drodze oberwała branża kinowa
Wprowadzenie zakazu handlu w niedziele miało uderzyć przede wszystkim w duże sieci handlowe. Okazuje się jednak, że po drodze oberwała branża kinowa Jedrzej Nowicki / Agencja Gazeta
Wprowadzenie zakazu handlu w niedziele miało uderzyć przede wszystkim w duże sieci handlowe. Okazuje się jednak, że po drodze oberwał inny, kwitnący nad Wisłą biznes – branża kinowa.


Widownia kin szła w górę, jak szalona. Tłumy Polaków i Polek, które walą prosto na seanse połączone z systematycznie drożejącymi biletami (przebijającymi już poziom 40 zł za pojedynczą wejściówkę) dawały sieciom krociowe zyski. Tylko należący do Agory Helios wyciągnął w ubiegłym roku na biletach i popcornie ponad 300 mln złotych.

Kina straciły klientów
Teraz kinom oberwało się jednak przez wprowadzenie zakazu handlu w niedziele, a przynajmniej taką tezę stawiają analitycy w rozmowie z dziennikiem „Rzeczpospolita”. Gazeta powołuje się na dane portalu Boxoffice.pl, z których wynika, że w marcu sprzedaż biletów spadła o 10 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Spadek nastąpił także w porównaniu kwartał do kwartału (tutaj już jednak tylko o 0,5 proc.).

Warto jednak zauważyć, że na spadek widowni wpływ mógł mieć również kalendarz. W 2018 roku Wielkanoc wypadła bowiem 1 kwietnia, co mogło wpłynąć na liczbę widzów pod koniec marca. Z drugiej strony - kina, szczególnie te należące do dużych sieci jak Cinema City czy Multikino są zazwyczaj usytuowane w galeriach handlowych. Te w niedziele mogą pozostać otwarte, jednak ze względu na konieczność zamknięcia większości butików jest w nich wyraźnie mniejszy ruch niż zazwyczaj.


Wcześniej na zmniejszone obroty z powodu zakazu zaczęli narzekać także przewoźnicy. Rzeszowski PKS zawiesił nawet swoje połączenia w niehandlowe niedziele, swoje działanie tłumacząc niską frekwencją i brakiem rentowności połączeń.
Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie

Oceń ten artykuł:

Trwa ładowanie komentarzy...
0 0Gdzie są podatki, tam zawsze będzie szara strefa. Tak wygląda "praca na czarno" w Polsce
0 0Podwójna jakość produktów w Europie potwierdzona. Ale to nie Polacy są gorszym sortem
0 0"Zielone kłamstwo" w Polsce. Tak próbują cię nabrać wielkie firmy
0 0Buty i piłki Adidasa polecą w kosmos. Chodzi o coś więcej niż trening dla astronautów
0 0Plan Szwedów: ZERO ofiar śmiertelnych na drogach. Oto czego możemy się od nich nauczyć
0 0Wyniki finansowe Ubera znów nisko pod kreską. Inwestorzy tracą cierpliwość

INNSPIRACJE

0 0Polak rozkręcił świetny biznes w USA. Zdradza, jak radzić sobie z porażką i brakiem motywacji
0 0W sukces tej Polki nikt nie wierzył. Uparła się i stworzyła rewolucyjny krem antysmogowy
0 0Ujawniają kulisy współpracy ze znaną siecią sklepów. Dziesiątki milionów długów i próby samobójcze
0 0Sapkowski przyznaje, że spór z CD Projektem go przerósł. "Pieniądze nic dla mnie nie znaczą"

STARTUPY

0 0Amerykańskim naukowcom się nie udało, a one to zrobiły. Tak powstały innowacyjne kosmetyki
0 0Start-up chce zasilać samochody wodą i alkoholem. Ale trochę się zapędzili