Ambitne plany względem nowej sieci sklepów ma Richard Liu, założyciel i szef jednej z największych chińskich platform sprzedaży online, JD.com. W ciągu zaledwie pięciu lat chce on otworzyć milion placówek.
Tym samym druga co do wielkości chińska firma działająca w branży e-commerce chce z przytupem zaznaczyć swoją obecność również w realnym świecie. Jednak samo otwarcie dużej sieci sklepów to dla Liu za mało. Jego celem jest posiadanie największej takiej sieci na świecie. Chodzi o obiekty małe, w atrakcyjnych punktach, sprzedające produkty związane z potrzebami bieżącymi. Połowa z miliona zapowiadanych sklepów ma znajdować się w małych miasteczkach i wsiach.
Tysiąc nowych sklepów dziennie
Pierwsze placówki zarządzane przez JD.com otwarto w listopadzie ubiegłego roku. O popularności sieci może świadczyć ilość napływających zgłoszeń od franczyzobiorców. Jak podaje JD.com, jest to około 50 tys. nowych aplikacji dziennie.
Dla porównania możemy podać, że największe w naszym kraju sieci działające w tej branży, ABC i Żabka, mają odpowiednio około 8,5 tysiąca i blisko 5 tysięcy sklepów. Największa z działających w branży convenience sieci to uruchomiana w 1932 r. holenderska SPAR, która obecnie może się szczycić 12 tysiącami punktów handlowych na całym świecie.
Liu szacuje również, że już w 2019 r. liczba otwieranych placówek wzrośnie i będzie to już tysiąc nowych sklepów dziennie.