Kina to siedliska groźnych bakterii. Oto miejsca, na które należy szczególnie uważać

Napoje i dodawany do nich lód z brytyjskich sieci kinowych to siedlisko bakterii.
Napoje i dodawany do nich lód z brytyjskich sieci kinowych to siedlisko bakterii. Fot. 123rf.com
Naukowcy zajmowali się już najróżniejszymi miejscami, w których spędzamy wiele czasu: od toalety po biurko i klawiaturę komputera. Do grona tych, w których ryzyko dla zdrowia jest największe, należałoby dodać też sale kinowe. Tak przynajmniej wynika z badań przeprowadzonych w Wielkiej Brytanii.

Bezpieczeństwem sal kinowych postanowili zająć się autorzy programu telewizji BBC „One Watchdog”. Pod lupę wzięto na początek napoje z trzydziestu sal kinowych, należących do trzech największych sieci na Wyspach – Cineworld, Odeon oraz Vue. Odkryto, że w co czwartym kinie poziom bakterii w napojach dalece przekraczał normy bezpieczeństwa, w dwóch napojach natrafiono na ślady bakterii Salmonella, a w uchwytach na kubki bakterię powodującą listeriozę. Dodatkowo badano też tkaniny siedzisk i kostki lodu.

Wnioski badaczy, które streszcza gazeta „Fakt”, mogą jeżyć włos na głowie: w czterech z 10 kin Cineworld natknięto się na napoje zawierające 70-krotnie więcej bakterii niż dopuszczają normy, a jeden z napoi sprzedanych w Vue zawierał 100-krotność liczby uważanej za dopuszczalną. Za to dwa napoje z sieci Odeon były prawdziwymi bombami biologicznymi – w nich normy zostały przekroczone 10 000 razy. Analogicznie było z lodem – zanieczyszczony lód znaleziono w dziewięciu kinach, a w Odeonie liczba bakterii w lodzie pobiła rekord – 10 mln bakterii w jednym mililitrze.

Choć siedzenia i uchwyty na napoje nie były wcale czystsze, naukowcy podkreślają, że nie należy na nie patrzeć z równą obawą. Bakterie, które znajdują się w tych miejscach, raczej nie dostaną się do ust użytkowników – a w każdym razie, trzeba byłoby się mocno napracować, żeby mieć do czynienia z konsekwencjami bakterii, które się tam znajdowały.


Badacze są przeświadczeni, że kluczowy problem tkwi w podejściu sieci do higieny. Zarówno właściciele sieci, jak i menedżerowie nie przywiązują do tych kwestii większej uwagi – choć w odpowiedzi na program BBC podkreślono, że we wszystkich sieciach są rygorystyczne procedury w tym zakresie. W Odeon i Cineworld siedzenia, uchwyty i dozowniki do napojów są czyszczone codziennie, maszyny do lodu – opróżniane i myte co tydzień. Sieć Cineworld dodała, że „uzyskuje od władz lokalnych maksymalny poziom higieny wynoszący pięć”.
Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie
Trwa ładowanie komentarzy...

BLOGI

NAJNOWSZE WPISY

Marek PorzeżyńskiMarek Porzeżyński

Coraz częściej pod sztandarem walki z terroryzmem, w tym również cyberterroryzmem, przeprowadza się zmiany w prawie, które rozpoczynają dyskusję nad prawem do prywatności i wzajemnym stosunkiem obu wartości. Czy zawsze jednak mamy do czynienia z ingerencją w prywatność jednostki przy okazji zapewnienia większego poziomu bezpieczeństwa?

Bartłomiej DąbkowskiBartłomiej Dąbkowski

Pewne książki warto przeczytać, inne trzeba. Do tej drugiej kategorii zalicza się z pewnością „Siła Nawyku”, której autorem jest Charles Duhigg. Jak tłumaczy już sam podtytuł, książka pozwala zrozumieć „dlaczego robimy to co robimy i jak można to zmienić w życiu i biznesie”. Otóż okazuje się, że mózg działa według pewnych schematów.

Krzysztof SurgutKrzysztof Surgut

Twoja Firma została zaatakowana przez hakerów? No to może warto odpowiedzieć im "Pięknym za Nadobne" i przygotować lub zlecić kontratak? To nie jest najlepszy pomysł. Dlaczego? Zapraszam do lektury.