Stolica do sześcianu według najmłodszych. Oto Warszawa zbudowana z kloców w Minecrafcie

"Stolica do sześcianu" to konkurs organizowany dla dzieci przez Microsoft i MindCloud. Młode pokolenie będzie mogło zaprojektować swoją własną wizję warszawskiego Placu Defilad
"Stolica do sześcianu" to konkurs organizowany dla dzieci przez Microsoft i MindCloud. Młode pokolenie będzie mogło zaprojektować swoją własną wizję warszawskiego Placu Defilad mat. prasowe
Jak mogłaby wyglądać przestrzeń dookoła warszawskiego Pałacu Kultury i Nauki, gdybyśmy mieli okazję zaprojektować ją samodzielnie? Pomarzyć zawsze można. Ale jeszcze lepiej, gdy istnieje możliwość spełnienia tych marzeń. Daje ją gra Minecraft.

Warszawa w wyobraźni dzieci
Pomysłów na to, jak mógłby wyglądać Plac Defilad powstało już mnóstwo, lecz pomysłodawcami byli zazwyczaj dorośli. Tym razem MindCloud we współpracy z Microsoftem postanowili oddać władzę w ręce dzieci, a konkretnie - ich wyobraźni.

W konkursie „Stolica do sześcianu” zachęcają młode pokolenie do zbudowania ich własnej wizji parku przed Pałacem Kultury i Nauki przy użyciu narzędzia, które znają doskonale, czyli bloków z Minecrafta.

Podczas specjalnego wydarzenia, dzieci razem z RoXMB projektowały Plac Defilad w grze Minecraft, zainstalowanej na Microsoft Surface Go.

– Jesteście pokoleniem, które właśnie wchodzi do Warszawy, dopiero ją poznaje. Możecie spojrzeć na miasto świeżym okiem, zobaczyć czego centrum Warszawy brakuje, jak ona powinna wyglądać. To dobry moment, żeby zastanowić się, w jakim mieście chcecie żyć. Jak teraz to przemyślicie i zbudujecie w Minecraftcie, być może za x lat, dzięki tym inspiracjom i pomysłom, będziecie mogli na Warszawę realnie wpłynąć – przekonywała młodych wizjonerów Justyna Płatek z MindCloud.

Fenomen Minecrafta
Minecraft jest drugą najpopularniejszą grą na świecie. Gra w niego aż 70 milionów osób. Choć wydawałoby się, że służy tylko do zabawy i rozrywki, to ma ogromny potencjał również w rozwoju i edukacji.

– Minecraft uczy wielu aspektów, przede wszystkim kreatywności. Chociażby poprzez projektowanie własnych budowli - najpierw trzeba pomyśleć, jak to zrobić, później zaplanować, poprawić coś – mówi w rozmowie z INNPoland.pl youtuber RoxMB.

– Inteligencja przestrzenna, umiejętności planowania i umiejętności architektoniczne to bardzo cenne umiejętności, które w życiu dorosłym dzieci mogą wykorzystać, a w Minecraftcie mogą się tego bardzo dobrze nauczyć, zwłaszcza kiedy korzystają z takich urządzeń jak Surface Go – dodaje Justyna Płatek.


Fenomenalna gra to zaledwie… rozpikselowane klocki i bloki, przypominające wirtualne Lego. Skąd w takim razie to fanatyczne wręcz zainteresowanie wśród młodych graczy?

– Dorosły często myśli, że to jest brzydka gra - takie piksele, nie wiadomo czy to drzewo, czy to świnia, a poza tym nie ma żadnego konkretnego celu. Ja mówię, że to jest właśnie dobrze i w tym tkwi potencjał Minecrafta - do tego wirtualnego, otwartego i dowolnego świata wchodzą dzieci, które mogą odpalić całą swoją wyobraźnię – tłumaczy założycielka firmy MindCloud.

Minecraft na Surface Go
Tę wyobraźnię pozwalają dzieciom cyfrowo urzeczywistnić takie urządzenia jak Microsoft Surface Go. Komputer, który sprawdzi się w edukacji uczniów i z powodzeniem odnajdzie na biurkach nauczycieli.

Młody uczeń opracuje w nim imponującą prezentację na zajęcia z geografii, a nauczyciel biologii przedstawi w aplikacji PowerPoint trójwymiarowy model bijącego serca. A kiedy po szkole, praca domowa z matematyki przysporzy stresu rodzicom i dziecku, z pomocą przyjdzie OneNote, dla którego równanie z 2 niewiadomymi to pestka.

O połączenie nauki i technologii jak nic innego dba gra Minecraft. Nauka kodowania poprzez zabawę zapewnia najmłodszym nie tylko frajdę, ale także rozwija ich kreatywność i rozbudza ciekawość, którą mogą się później wykazać na lekcjach w szkole.

– Szkolna rzeczywistość wcale nie musi być analogowa. Projektując takie urządzenia jak Surface Go, Microsoft chce dotrzeć z technologią do każdego, kto chce uczyć się i rozwijać pasje w tempie, które określa cyfrowa rzeczywistość. A w tej już za kilka lat dzisiejsze dzieci będą wykonywały zawody ściśle powiązane z technologią – mówi Anna Wesołowska, kierująca grupą produktów Surface Commercial i HoloLens w polskim oddziale Microsoft.

Warszawa potrzebuje zmian
Choć zapytane przeze mnie dzieci zgodnie twierdzą, że lubią Warszawę, a Pałac Kultury i Nauki jest ładny, to jednak przyznają, że przestrzeń dookoła niego można zaprojektować w jakiś ciekawy sposób.

– Można na przykład zbudować kolejkę górską – opowiada 8-letnia Julka. – Albo aquapark ze zjeżdżalniami wodnymi i fontannami – dodaje 10-letni Kuba, nie odrywając wzroku od Surface Go i doszlifowując swój projekt udoskonalenia Placu Defilad.

– Projektowanie to moja ulubiona opcja w Minecraftcie – opowiada Ania z liceum Stowarzyszenia Sternik. – Zazwyczaj buduję domy, im dziwniejsze tym fajniejsze. W Minecrafcie nie ma ograniczeń - można budować tak wysoko, jak się chce, budować w podziemiach, przeprowadzać rzeki – tłumaczy.

Nastolatka chciałaby zostać w przyszłości projektantem wnętrz lub grafikiem i wierzy, że projektowanie w Minecraftcie już dało jej doświadczenie, które będzie mogła wykorzystać w przyszłości. – Projektowanie na kartce wygląda zupełnie inaczej, niż jak zaprojektuje się coś w wirtualnym świecie 3D, nie daje całego obrazu, przestrzeni – wyjaśnia.

Zasady konkursu
Nagrodą główną w organizowanym przez MindCloud we współpracy z Microsoftem konkursie „Stolica do sześcianu” jest Microsoft Surface Go, który może przydać się zarówno do gry w Minecraft, jak i nauki. W konkursie mogą wziąć uczniowie w wieku 7-15 lat. Potrwa on do 30 października, a wyniki zostaną ogłoszone 3 listopada. Zgłoszenia przyjmowane są na tej stronie.

Artykuł powstał przy współpracy z Microsoft.

Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie
Trwa ładowanie komentarzy...

BLOGI

NAJNOWSZE WPISY

Marek PorzeżyńskiMarek Porzeżyński

Coraz częściej pod sztandarem walki z terroryzmem, w tym również cyberterroryzmem, przeprowadza się zmiany w prawie, które rozpoczynają dyskusję nad prawem do prywatności i wzajemnym stosunkiem obu wartości. Czy zawsze jednak mamy do czynienia z ingerencją w prywatność jednostki przy okazji zapewnienia większego poziomu bezpieczeństwa?

Bartłomiej DąbkowskiBartłomiej Dąbkowski

Pewne książki warto przeczytać, inne trzeba. Do tej drugiej kategorii zalicza się z pewnością „Siła Nawyku”, której autorem jest Charles Duhigg. Jak tłumaczy już sam podtytuł, książka pozwala zrozumieć „dlaczego robimy to co robimy i jak można to zmienić w życiu i biznesie”. Otóż okazuje się, że mózg działa według pewnych schematów.

Krzysztof SurgutKrzysztof Surgut

Twoja Firma została zaatakowana przez hakerów? No to może warto odpowiedzieć im "Pięknym za Nadobne" i przygotować lub zlecić kontratak? To nie jest najlepszy pomysł. Dlaczego? Zapraszam do lektury.