Fatalna sytuacja na polskich drogach. Prace się sypią, oferty są dwa razy droższe niż kosztorysy

Polskie inwestycje drogowe i kolejowe zmagają się z coraz większymi problemami.
Polskie inwestycje drogowe i kolejowe zmagają się z coraz większymi problemami. 123rf.com
Inwestycje linii kolejowych i dróg stoją pod coraz większym znakiem zapytania. Firmy rezygnują z kontraktów, a gwałtownie wzrastające koszty sprawiają, że początkowe kosztorysy okazują się grubo niedoszacowane - nawet do 255 proc. początkowej wartości.


W ciągu ostatnich tygodni coraz więcej firm budowlanych rezygnuje z zawierania kontraktów na budowę dróg, jak alarmuje piątkowa „Rzeczpospolita”. W jeszcze gorszym położeniu znajdują się inwestycje kolejowe.

Kosztorys jest grubo niedoszacowany
Przetargi są anulowane, bo oferty wykonawców dwu-, a nawet trzykrotnie przebijają koszty inwestora. Dwa dni temu oferty w trzech przetargach na przebudowę odcinka linii kolejowej E59 Choszczno-Stargard wyniosły od 166 do 255 proc. wartości kosztorysowej.

– Tendencja jest taka, że z biegiem czasu większość ofert będzie droższa od kosztorysu co najmniej dwukrotnie – tłumaczy w rozmowie z dziennikiem Piotr Kazimierowski, szef portalu magazynkolejowy.pl.

W nieco lepszej sytuacji znajdują się inwestycje drogowe, gdzie koszty nie przewyższają jeszcze kwot przewidzianych w kosztorysach, a przynoszą nawet oszczędności. Niestety tu również jest tendencja spadkowa. Jeszcze w 2015 r. rezerwy wynosiły prawie 6 mld zł, rok później - 3,2 mld, a w obecnym - niecałe 1,5 mld zł.

Ostatnio głośnym echem odbiły się działania włoskiej firmy Astaldi, jednego z większych wykonawców infrastrukturalnych w naszym kraju. Spółka wycofała się z umów z Polskimi Kolejami Linowymi, pozostawiając prawie 150 podwykonawców bez wypłat.
Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie

Oceń ten artykuł:

Trwa ładowanie komentarzy...

BLOGI

NAJNOWSZE WPISY

Magda StawskaMagda Stawska

Aby trwać trzeba przetrwać. Aby przetrwać trzeba działać. Człowiek od wieków poszukuje sposobów na bezpieczne trwanie.

Jarosław TrelaJarosław Trela

Ocieplenie klimatu staje się faktem, odczuwalne jest na masową skalę. Był to jeden z głównych powodów, dla którego założyłem Vertigo Green Energy.

Piotr BuckiPiotr Bucki

5 listopada 2016 roku portal BuzzFeed opublikował quiz. Do dziś zrobiło go ponad 5 milionów kobiet i kilkuset mężczyzn.