Bezsensowna praca zajmuje nam nawet 80 proc. czasu. Ekspert krytykuje organizację polskich firm

Siedzimy w pracy długo, ale często bez sensu
Siedzimy w pracy długo, ale często bez sensu pixabay.com
Siedzimy w pracy długo, ale często bez sensu. Z badań wynika, że bezcelowe zadania, które wykonujemy na co dzień mogą zajmować większą część dnia. Wszystko kończy się frustracją pracowników, którzy nie widzą celu, w jakim mają się przemęczać i wymiernymi stratami dla ich pracodawców.

– Zazwyczaj pracownicy nie widzą relacji między wykonywanymi obowiązkami, a wynikiem firmy. Nie widzi ich też zarząd. Przykładowo, pracownik przygotowuje raport, bo został o to poproszony, ale nie wie, czy przekłada się to na zyski. Często w ogóle nie wie, czy ten raport jest komukolwiek potrzebny – tłumaczy „Pulsowi HR” doradca biznesowy Robert Reinfuss.

Ekspert podaje wyniki badań z literatury fachowej, które wskazują, że pracownicy na „nierentowne zadania” mogą poświęcać nawet do 80 proc. swojego czasu. Według jego, nieco ostrożniejszych prognoz, firmy marnują nam ok. 1/3 dnia.

Z drugiej strony Reinfuss wkłada też kamyczek do ogródka samych pracowników zauważając, że zdarza im się robić to co po prostu „lubią robić”, nie zważając, czy ich pracodawca odnosi z tego jakiekolwiek korzyści.

– Żeby pracownicy rozumieli, że ich praca ma sens, trzeba najpierw wyjaśnić, jakie są cele i strategia firmy - wiele firm już w tym obszarze ma sporo zaniedbań – radzi doradca.

Polacy harują jak woły
Brak optymalizacji przekłada się m.in. na to, że choć Polacy pod kątem liczby godzin spędzonych w pracy, to nie przekłada się to do końca na zarobki. A w robocie przeciętny Kowalski spędza aż o kilkaset godzin więcej (1963 godziny) niż przeciętny Niemiec (1371), Norweg (1424) czy Holender (1419).

– Faktycznie Polacy bardzo często są zapracowani, ale nie zawsze jest to praca z sensem. Często koncentrujemy się na niewłaściwych zadaniach, tych, które nie są w danym momencie istotne. To też różni się w zależności od firmy. W niektórych korporacjach wręcz wypada cały czas być zapracowanym. Ale widzę coraz więcej międzynarodowych organizacji, wdrażających taki standard, że o 17:30 biuro się zamyka i nikogo ma w nim już nie być. Niemile widziane jest też zabieranie pracy do domu – tłumaczył ten fenomen Konradowi Bagińskiemu z INNPoland.pl, Daniel Niedbalski, ekspert ds. efektywności organizacji.
Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie
Trwa ładowanie komentarzy...

BLOGI

NAJNOWSZE WPISY

Piotr BuckiPiotr Bucki

Aaron Sorkin – amerykański dramaturg, scenarzysta, reżyser i producent filmowy i telewizyjny – przekonuje, że jeśli nie masz w swojej opowieści takich słów jak „ale”, „jednak”, „z wyjątkiem”, „poza”, „tymczasem”, to nie stworzysz dobrej historii. Jeśli nie masz właśnie takich słów funkcyjnych, to nie masz też dobrej narracji do swojej prezentacji.

Jarosław TrelaJarosław Trela

Całkiem niedawno rozpoczął się nowy rok 2019. Jaki był poprzedni dla mnie i mojej firmy? Odpowiem obiektywnie i szczerze. Dobry. Z dumą mogę powiedzieć, że cały czas rośniemy, notujemy zyski, a pracy nie brakuje. Jest to zasługa kilku składowych. Po pierwsze wzrastającej świadomości co do sektora odnawialnych źródeł energii.

Krzysztof SurgutKrzysztof Surgut

Twoja Firma została zaatakowana przez hakerów? No to może warto odpowiedzieć im "Pięknym za Nadobne" i przygotować lub zlecić kontratak? To nie jest najlepszy pomysł. Dlaczego? Zapraszam do lektury.