Polska ma wszystkie warunki, by stać się potęgą technologiczną. Jest tylko maleńkie „ale”

Polska ma wszystkie warunki, by stać się Państwem Technologicznym. Czemu zatem nie jest?
Polska ma wszystkie warunki, by stać się Państwem Technologicznym. Czemu zatem nie jest? 123rf.com
Polska ma zdolnych naukowców, laboratoria, publiczne pieniądze, odpowiednie przepisy prawne - czyli wszystko, co niezbędne do stworzenia Państwa Technologicznego. Czemu zatem się to nie udaje? Eksperci z fundacji Inventity przekonują, że na drodze do sukcesu Polski na polu innowacji stoją dwie przeszkody.

Pierwszą z nich jest sposób rozumienia procesu komercjalizacji przez przedsiębiorców, naukowców, urzędników i inwestorów - każdy z nich zna inną definicję. Jak przekonuje Wojciech Szapiel prezes Inventity, rozwiązaniem jest wypracowanie jednego, wspólnego objaśnienia komercjalizacji i nauka, jak skutecznie ją przeprowadzić.

Proinnowacyjna polityka rządu
Kolejnym wyzwaniem przed jakim stoi Polska jest wspólna dla rządu i przemysłu wizja systemu, który pozwoli na rozwój technologii i wdrażanie innowacji do gospodarki. Żeby to się udało, eksperci z Inventity twierdzą, że należy działać według tzw. Piramidy Państwa Technologicznego.

Zaczyna się ona od uczelni wyższych i ośrodków badawczych realizujących badania podstawowe. Miejsca te powinny być nakierowane na tworzenie innowacji, jednak aby się to udało, niezbędna do tego jest polityka państwa, zachęcająca i finansująca prace badawcze.


– Bez silnego wsparcia rządu oraz interwencjonizmu ze środków publicznych wiele z przełomowych odkryć nie mogłoby mieć miejsca. Doświadczenia wielu krajów pokazują, że bez pomocy rządu i interwencjonizmu ze środków publicznych przemysł w wielu dziedzinach „nie wiedziałby, co jest możliwe” – mówi Szapiel.
Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie
Trwa ładowanie komentarzy...

BLOGI

NAJNOWSZE WPISY

Piotr BuckiPiotr Bucki

Aaron Sorkin – amerykański dramaturg, scenarzysta, reżyser i producent filmowy i telewizyjny – przekonuje, że jeśli nie masz w swojej opowieści takich słów jak „ale”, „jednak”, „z wyjątkiem”, „poza”, „tymczasem”, to nie stworzysz dobrej historii. Jeśli nie masz właśnie takich słów funkcyjnych, to nie masz też dobrej narracji do swojej prezentacji.

Jarosław TrelaJarosław Trela

Całkiem niedawno rozpoczął się nowy rok 2019. Jaki był poprzedni dla mnie i mojej firmy? Odpowiem obiektywnie i szczerze. Dobry. Z dumą mogę powiedzieć, że cały czas rośniemy, notujemy zyski, a pracy nie brakuje. Jest to zasługa kilku składowych. Po pierwsze wzrastającej świadomości co do sektora odnawialnych źródeł energii.

Krzysztof SurgutKrzysztof Surgut

Twoja Firma została zaatakowana przez hakerów? No to może warto odpowiedzieć im "Pięknym za Nadobne" i przygotować lub zlecić kontratak? To nie jest najlepszy pomysł. Dlaczego? Zapraszam do lektury.