Raport oceniający wartość największych marek na świecie został właśnie pokazany na Światowym Forum Ekonomicznym w Davos. Trzy marki o największej na świecie wartości należą do amerykanów - to Amazon, Apple i Google.
Amazon przez brytyjskich analityków wyceniany jest na 187,7 miliarda dolarów. By osiągnąć drugą pozycję wystarczy być właścicielem marki wartej 153 mld, trzecie miejsce to zaś wartość 142,8 mld.
Kolejne miejsca należą także do spółek technologicznych, takich jak Microsoft, Facebook czy amerykański operator telekomunikacyjny AT&T. Z czołówki wypadł za to amerykański handlowy gigant, Wallmart.
Od samochodów do marki lifestylowej
Najsilniejszą marką na świecie zostało uznane Ferrari. Przestało ono być już kojarzone wyłącznie z samochodami, a stało się marką związaną z dodatkami czy... branżą hotelarską.
– Rozpoznawalność marki Ferrari jako czołowego producenta luksusowych samochodów, który jednocześnie dba o najwyższy poziom projektowania i innowacji, jest na niedoścignionym poziomie dla konkurentów – wskazał David Haigh, szef Brand Finance, cytowany przez PAP.
Marką, której wartość rosła najszybciej, był chiński odpowiednik Netflixa, iQiyi. W porównaniu z poprzednim rokiem jej wartość wzrosła o 326 proc.
Nadejdzie czas na polskie marki?
Jak na razie w zestawieniu nie widać marek z Polski. Jednak jak mówi w rozmowie z PAP Konrad Jagodziński, dyrektor ds. komunikacji Brand Finance, zmiana jest tylko kwestią czasu. Polskie biznesy rosną bowiem w siłę, a co za tym idzie rośnie wartość ich marek.
– Obserwujemy uważnie inne polskie marki, jak Reserved czy Inglot, które już są zauważalne na czołowych ulicach handlowych na świecie. Mamy nadzieję, że uda nam się zwrócić uwagę na więcej z nich, kiedy latem br. opublikujemy pierwszy ranking najbardziej wartościowych polskich marek – zapowiedział Jagodziński.
Nasze marki warte coraz więcej
Polskie marki znajdują się już bowiem w rankingach sektorowych. Na przykład w rankingu najbardziej wartościowych marek bankowych znalazły się między innymi PKO BP czy bank Millennium. Z kolei marka narodowa Polski znalazła się na 23. miejscu rankingu marek krajów. Marka naszego kraju wyceniana jest na 650 mld dol.
Niekwestionowanym liderem są Stany Zjednoczone (wartość 26 bln dol.), pomimo kontrowersyjnej polityki Białego Domu. Kolejne pozycje zajmują Chiny (12,8 bln), Niemcy (5,1 bln), Wielka Brytania (3,7 bln) i Japonia (3,6 bln dol.).
A polscy politycy chcą jeszcze bardziej nasze marki wypromować. Między innymi po to do Davos polecieli premier i prezydent, a PZU i Bank Pekao otworzyło w Szwajcarii "Dom Polski".