Na polskim rynku istnieje wielu przedsiębiorców, z których możemy być dumni. Postanowiliśmy przyjrzeć się kilku gigantom z różnych branż i sprawdzić, jak minął im 2015 rok. Posypało się wiele nagród i powstało sporo inwestycji i to nie tylko w Polsce. Nasi producenci wyrabiają sobie coraz mocniejszą markę także za granicą.
– Dla Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych 2015 rok był udany pod względem obsługi polskich firm zainteresowanych ekspansją zagraniczną rozumianą jako inwestycją bezpośrednią. Obserwujemy coraz większe zaangażowanie kapitałowe polskich firm w proces internacjonalizacji jak i implementację coraz bardziej zaawansowanych procesów biznesowych w nowo tworzone projekty zagraniczne.
Zauważalne jest również tworzenie dedykowanych programów zagranicznych agencji inwestycyjnych (tzw. IPA – Investment Promotion Agency) mających na celu „złowienie” polskiego inwestora. PAIiIZ w 2015 zorganizował blisko 10 wyjazdów typu study tour (wyjazd mający na celu merytoryczną analizę i wybór lokalizacji inwestycyjnej) dla polskich inwestorów zainteresowanych inwestycjami zagranicznymi m.in. do Wielkiej Brytanii, USA, Filipiny. Główne sektory: IT, usługi biznesowe (BPO), high tech – skomentował Aleksander Libera Pełnomocnik Zarządu ds. polskich inwestycji zagranicznych w Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych SA - Invest in Poland. Odpowiedzialny za doradztwo lokalizacyjne dla polskich firm zainteresowanych ekspansją zagraniczną. Z tematyką inwestycji zagranicznych związany już od blisko ośmiu lat. Pracował m.in. w Ambasadzie RP w Londynie oraz w sektorze prywatnym w branży e -marketingu.
Mlekpol
GŁÓWNE RYNKI:
Włochy, Francja, Niemcy, Holandia, Belgia, Hiszpania, Czechy i Wielka Brytania
Polska krajem mlekiem płynącym? Analizując sukcesy największej spółdzielni mleczarskiej w Polsce można pokusić się o takie stwierdzenie. Mlekpol znajduje się wśród 20 największych przetwórców mleka w Europie. Spółdzielnia powstała w latach osiemdziesiątych XX w. w Grajewie. Obecnie skupuje 13 proc. całego mleka w Polsce, a jej udział w krajowym rynku mleka UHT to ponad 40 proc. Mlekpol w 2015 roku otrzymał tytuł Orłów Eksportu, polskie mleko i przetwory mleczne sprzedawane są praktycznie we wszystkich krajach świata, około jedna trzecia całej produkcji idzie na eksport.
Podsumowanie 2015 roku to nie tylko eksportowe osiągnięcia. W maju spółdzielnia otrzymała tytuł Ambasadora Podlaskiej Gospodarki, który przyznał Zarząd Województwa Podlaskiego i Rada Przedsiębiorczości. We wrześniu miłośnicy mlecznych produktów w ogólnopolskim badaniu, organizowanym przez Wydawnictwo Gospodarcze, wybrali Łaciate jako nr 1 w kategorii "Mleko", które tym samym otrzymało tytuł „Ulubiona Marka 2015 – Wybór Konsumentów”.
Październik przyniósł kolejny tytuł. Wielka Kapituła w rankingu Podlaska Złota Setka Przedsiębiorstw przyznała spółdzielni tytuł Największego Pracodawcy Podlasia. Mlekpol zatrudnia 2214 osób. Na koniec roku spółdzielnia pobiła rekord w historii polskiego mleczarstwa w kategorii skupionego mleka. W pierwszej połowie grudnia przekroczyła granicę 1,5 mld litrów, daje to około 5 milionów litrów mleka dziennie, skupowanego od ponad 11300 polskich dostawców.
Reserved
GŁÓWNE RYNKI: Niemcy, Czechy, Słowacja, Rosja, Ukraina, Rumunia, Bułgaria, Węgry, Chorwacja, Egipt i Katar
Jak się okazuje nie tylko nasze mleko jest znane na świecie, lecz także nasze ubrania. Firma LPP powstała w 1991 roku w Gdańsku, przez ten czas stworzyła 20 tys. miejsc pracy. Rocznie sprzedaje 70 milionów sztuk odzieży. Reserved jest czołową marką firmy. Poza nią jest jeszcze Cropp, House, Mohito i Sinsay.
Ostatnio zrobiło się głośno o marce Reserved, ponieważ prezes firmy LPP podpisał przedwstępną umowę najmu sklepu przy Oxford Street w Londynie. Jest to jedna z najpopularniejszych ulic handlowych w stolicy Wielkiej Brytanii. Ma tam powstać kolejny salon Reserved. Za tak atrakcyjną lokalizację firma na przestrzeni 25 lat zapłaci 675 milionów złotych. Reserved został otworzony również w Stuttgarcie. Tym razem był to największy salon w historii firmy, zajmuje on 4 tys. mkw. – W naszej działalności w Niemczech kluczowe znaczenie ma zbudowanie rozpoznawalności marki. W pierwszym roku przeznaczyliśmy na ten cel prawie 4 mln euro, a w kolejnym nakłady na działania marketingowe będą podobne – mówi Piotr Dyka, wiceprezes LPP odpowiedzialny m.in. za obecność Reserved w Niemczech.
W lutym powstał pierwszy salon w Egipcie. Był to ważny moment dla firmy, która tym samym zapowiedziała globalną ekspansję LPP. Władze firmy podkreślały, że chcą skupić się na Bliskim Wschodzie. Już w kwietniu powstał kolejny salon w Dausze, stolicy Kataru. Następnie Reserved pojawiło się na jednej z najważniejszych ulic handlowych w stolicy Kuwejtu. Po tych otwarciach Reserved ruszyło do Arabi Saudyjskiej i Emiratów Arabskich. Zyski firmy w 2014 roku osiągnęły poziom 115 mln euro. W 2001 roku LPP weszło na Giełdę Papierów Wartościowych, a w 2014 roku wskoczyło do indeksu WIG20.
Kolejną firmą, która obok polskiego mleka i ubrań, prężnie rozwija swoją działalność na świecie jest Solaris. Rodzinna firma, która w 1996 roku w Bolechowie pod Poznaniem zatrudniała zaledwie 36 osób, a dziś jest czołowym producentem nowoczesnych pojazdów komunikacji miejskiej w Europie. Autobusy Solaris jeżdżą po drogach w 29 krajach.
Choć nie ma jeszcze oficjalnego podsumowania roku 2015, był on zdecydowanie udany dla Solarisa. Już w lutym podpisano umowę o wartości przekraczającej 100 mln złotych na dostawę autobusów dla miejskiego przewoźnika z Ostrawy. W marcu Leipziger Verkehrsbetriebe (LVB) GmbH zamówiło 41 tramwajów Tramino. Natomiast w maju Miejskie Zakłady Autobusowe z Warszawy zamówiły 80 autobusów Solarisa, w tym samym miesiącu podpisano kontrakt z Łotwą (na 43 niskopodłogowe Urbino).
W czerwcu w Dreźnie i Jaworznie w pierwsze kursy pasażerskie wyruszyły elektryczne autobusy Solaris Urbino 12 electric, a już w lipcu po innowacyjne pojazdy zgłosił się Paryż. Na początku grudnia Solaris otrzymał tytuł „Polska Firma – międzynarodowy Czempion”, nagrodę przyznał PwC i Puls Biznesu. Zwieńczeniem roku był kontrakt podpisany pod koniec grudnia na 110 autobusów dla Izraela. Rok 2014 był dla firmy rekordowy pod względem sprzedaży, wyprodukowano wtedy 1380 autobusów i trolejbusów, a 80 proc. z tych zamówień pochodziło z zagranicy.
Nowy Styl
GŁÓWNE RYNKI: Ukraina, Rosja, Węgry, Turcja, Niemcy, Francja, Wielka Brytania, Szwajcaria, Stany Zjednoczone, Szwecja
Zanim powstał Solaris, 1992 roku w 50-cio tysięcznym Krośnie dwaj bracia, Adam i Jerzy Krzanowscy założyli firmę Nowy Styl. Początkowo zatrudniali 7 osób, robili tylko 3 modele krzeseł, a Adam osobiście rozwoził gotowe krzesła do dystrybutorów czerwonym Polonezem. Dziś posiadają jedną z największych i najnowocześniejszych fabryk mebli w całej Europie. Zatrudniają kilka tysięcy pracowników, swoje produkty sprzedają w 60 różnych krajach na całym świecie, a każdego roku produkują ponad 8 milionów krzeseł. Głowy państw podczas szczytów NATO i grupy G20 niejednokrotnie zajmowały miejsca na polskich krzesłach z Krosna.
Grupa Nowy Styl przejęła już dwie niemieckie firmy meblowe, natomiast w sierpniu 2015 roku doszło do kolejnego przejęcia. Krzanowscy wykupili szwajcarską spółkę SITAG AG, która powstała 50 lat temu. Roczny przychód spółki SITAG to około 30 mln franków szwajcarskich, firma znajduje się w pierwszej setce największych europejskich producentów mebli biurowych. – Akwizycje zagranicznych firm to jedna z dróg rozwoju Grupy Nowy Styl. Dzięki kolejnemu przejęciu umacniamy naszą pozycję w Europie Zachodniej, poszerzamy sieć dystrybucji na dużym i bardzo wymagającym rynku szwajcarskim a także uzupełniamy portfolio Grupy o kolejne ergonomiczne produkty – tłumaczy na stronie firmy Adam Krzanowski, Prezes Zarządu Grupy Nowy Styl
Grupa Nowy Styl posiada obecnie pięć marek: Nowy Styl, Office Solution, Grammer Office, Rohde & Grahl i Forum Seating. Ich asortyment to krzesła biurowe, specjalistyczne a nawet fotele teatralne czy trybuny stadionowe. – Gdyby spróbować spisać nasze początki w formie biznesplanu, to pewnie każdy ekspert puknąłby się w głowę. Czasem jednak trzeba zaryzykować i postawić na intuicje. – mówił INNPoland Jerzy Krzanowski.
Ursus
GŁÓWNE RYNKI: Holandia, Grecja, Francja, Finlandia, Hiszpania, Wielka Brytania, Szwecja, Etiopia
Grupa Nowy Styl cały czas się rozwija i powoli wkracza na zagraniczne rynki. Natomiast Ursus jest na nich obecny od wielu lat i nie traci na sile. Nikomu nie trzeba przedstawiać słynnego czerwonego traktora. Firma istnieje od 1893 roku rozwijając przez 120 lat mechanizacje polskiego rolnictwa. Każdy kolejny rok przynosi kolejne sukcesy. A co ostatnio słychać w firmie?
Ursus pozazdrościł Solarisowi i w kwietniu 2015 roku wypuścił na rynek autobusy elektryczne, które trafiły do Lublina. Ważnym momentem było również uruchomienie montowni ciągników w Etiopii, w której to już w lutym pojawiły się polskie pojazdy. W maju Ursus odnotował rekordowe przychody, które podwoiły zyski firmy. Ciągniki Ursus doskonale się sprawdziły w Etiopii, co zaowocowało kolejnym kontraktem, podpisanym w sierpniu na kwotę ponad 30 mln dolarów. Pod koniec miesiąca Ursus znów odnotował rekordowe zarobki, a w październiku dostał kolejne zamówienie z Afryki na 2400 ciągników, tym razem z Tanzanii.
Ciągły wzrost zysków i ogromny rozwój firmy spowodowały, że władze Ursusa zaczęły poszerzać swoją działalność. We wrześniu pojawiła się informacja, że spółka będzie realizować inwestycje dotyczące utworzenia ośrodka produkcji i rozwoju autobusów elektrycznych i niskoemisyjnych. Następnie w czerwcu Ursus podpisał umowę licencyjną z firmą NAC Sp. z o.o. Na podstawie której Ursus udostępnia swój znak towarowy dla serii urządzeń ogrodniczych, ich sprzedaży i serwisu.
Natomiast w grudniu Ursus nabył 36,1proc. udziałów w spółce Bioenergia Invest S.A. Tym samym stał się jedynym akcjonariuszem spółki (w ostatnich latach przejęto pozostałe udziały). Bioenergia Invest jest jednym z pierwszych i największych producentów biomasy rolnej w Polsce, jej wartość na dzień zawarcia transakcji została wyceniona na kwotę ponad 40 mln złotych. – Bioenergia Invest to jeden z podmiotów o kluczowym znaczeniu przy rozwoju energii odnawialnej realizowanej w ramach Grupy URSUS. Przejęcie pełnej kontroli kapitałowej nad spółką pozwoli na szybszą realizację perspektywicznych i kluczowych projektów z obszaru biomasy oraz rozwoju w szeroko pojętej branży rolnej – powiedział Karol Zarajczyk, Prezes Zarządu URSUS S.A.
Radmor
GŁÓWNE RYNKI: Bangladesz, USA, Wietnam, Szwecja, Słowacja, Węgry
Mamy się czym pochwalić również w branży militarnej. Radmor to polskie przedsiębiorstwo, które istnieje od 1947 roku. Jest to największy w kraju producent sprzętu radiokomunikacji ruchomej UKF FM. Radmor ma na swoim koncie wiele nagród. Między innymi Wyróżnienie Prezesa Polskiej Izby Producentów na Rzecz Obronności Kraju, Diamenty Miesięcznika Forbes, tytuł Gazeli Biznesu czy Nagrodę Ministra Gospodarki „najlepsze osiągnięcia w eksporcie myśli technicznej”.
Przedsiębiorstwo posiada koncesję na wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu policyjnym i wojskowym. Klientami Radmoru są Siły Zbrojne RP, amie innych krajów, Policja, Straż Pożarna, Miejska, Graniczna, firmy ochroniarskie itp. ale również osoby cywilne. W 2015 roku przedsiębiorstwo znalazło się na liście najbardziej innowacyjnych firm rzeczpospolitej „Lista 2000”.
W październiku Radmor sprzedał partię radiostacji dla Armii Bangladeszu, której przedstawiciele osobiście przyjechali by dokonać inspekcji sprzętu. Odbiór zamówienia przebiegł bez żadnego zarzutu. Natomiast w grudniu podpisano kontrakt na dostawę wojskowych środków łączności dla jednego z krajów pozaeuropejskich, firma nie zdradza jakiego. Niemniej zamówienie zostało złożone na ponad tysiąc radiostacji taktycznych VHF typu 3501. Warto dodać, że ten model radiostacji jest konstrukcją opracowaną i produkowaną w Radmorze, już kilkanaście armii z całego świata z niej korzysta.