Większość firm bez ogródek przyznaje, że będzie podnosić ceny. NBP ujawnia szczegóły podwyżek

Polacy może i zarabiają więcej, ale szybko rosną też ceny
Polacy może i zarabiają więcej, ale szybko rosną też ceny Fot. Anna Jarecka / Agencja Gazeta
Jeśli ktoś miał nadzieję, że ostatnie zawirowania z cenami prądu nie odbiją się na cenach towarów w sklepach, bardzo się mylił. Większość firm coraz bardziej ochoczo podchodzi do podnoszenia cen swoich produktów. Wyższe rachunki w sklepach zbliżają się nieubłaganie.

Co ciekawe – przyznaje to Narodowy Bank Polski. Przeprowadził on ankietę wśród ponad 2,7 tys. przedsiębiorstw z całego kraju. Wyszło, że w stosunku do poprzedniego kwartału coraz więcej z nich planuje podwyżki. Tłumaczenie jest jedno – drożejący prąd.

– Zwiększył się, w stosunku do poprzedniego badania, odsetek firm planujących podnoszenie cen wyrobów własnych i obecnie przewyższa odsetek firm planujących redukcję cen. Jednocześnie wzrosła przeciętna skala planowanych podwyżek cen oferowanych produktów – czytamy w raporcie NBP cytowanym przez ISB News.

Kto planuje podwyżki?
W okresie nadchodzących 12 miesięcy aż 61 proc. ankietowanych przedsiębiorstw oczekuje wzrostu cen produkcji. Jedynie 3 proc. z nich spodziewa się spadków.

Najczęściej podwyżki są planowane w przemyśle (68 proc. firm), w szczególności w energetyce, a także w budownictwie (67 proc.) i handlu (64 proc.). Co ciekawe, nieco mniej firm spodziewa się wzrostu cen w transporcie (55 proc.) i pozostałych usługach (48 proc.).


– Do wyższych prognoz cen producentów przyczyniły się obawy o istotny wzrost cen energii dla przedsiębiorstw (głównie w związku z drożejącymi uprawnieniami do emisji dwutlenku węgla). Około 40 proc. badanych przedsiębiorstw uznało właśnie ceny surowców - w tym 18 proc. firm ceny energii - za podstawowy czynnik podnoszący ceny produkcji – czytamy w raporcie.

Firmy planujące podwyżki również szykują się na ciężkie czasy. Prawie 60 proc. badanych uważa, że podniesienie cen poskutkuje odpływem klientów do konkurencji lub zmniejszeniem popytu.
Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie
Trwa ładowanie komentarzy...

BLOGI

NAJNOWSZE WPISY

Piotr BuckiPiotr Bucki

Aaron Sorkin – amerykański dramaturg, scenarzysta, reżyser i producent filmowy i telewizyjny – przekonuje, że jeśli nie masz w swojej opowieści takich słów jak „ale”, „jednak”, „z wyjątkiem”, „poza”, „tymczasem”, to nie stworzysz dobrej historii. Jeśli nie masz właśnie takich słów funkcyjnych, to nie masz też dobrej narracji do swojej prezentacji.

Jarosław TrelaJarosław Trela

Całkiem niedawno rozpoczął się nowy rok 2019. Jaki był poprzedni dla mnie i mojej firmy? Odpowiem obiektywnie i szczerze. Dobry. Z dumą mogę powiedzieć, że cały czas rośniemy, notujemy zyski, a pracy nie brakuje. Jest to zasługa kilku składowych. Po pierwsze wzrastającej świadomości co do sektora odnawialnych źródeł energii.

Krzysztof SurgutKrzysztof Surgut

Twoja Firma została zaatakowana przez hakerów? No to może warto odpowiedzieć im "Pięknym za Nadobne" i przygotować lub zlecić kontratak? To nie jest najlepszy pomysł. Dlaczego? Zapraszam do lektury.