Gorzkie żale polskich firm. Większość narzeka na podatki i problemy z pracownikami

Mikrofirmy rzadko korzystają z ofert, wywieszonych w Urzędach Pracy
Mikrofirmy rzadko korzystają z ofert, wywieszonych w Urzędach Pracy Rafał Michałowski / Agencja Gazeta
Mniej niż połowa mikroprzedsiębiorców jest zadowolona ze swojej sytuacji. Większość z nich narzeka na podatki oraz rosnące koszty zatrudnienia pracowników. Ich firmy wytwarzają w tej chwili mniej niż jedną trzecią polskiego PKB.


Takie wnioski wynikają z raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego. “Mikrofirmy pod lupą”. Jest ono o tyle ważne, że dotychczasowe statystyki nie skupiają się na tego typu działalności. Nawet dane GUS dotyczące średniej pensji obejmują jedynie przedsiębiorstwa zatrudniające więcej niż 10 osób.

Ich liczba rośnie od 2013 roku. W tej chwili autorzy raportu szacują ich liczbę na nieco ponad 2,3 miliona. Średnio w Polsce na tysiąc mieszkańców jest niecałe 60 mikrofirm.

47 proc. przepytanych przez autorów raportu mikroprzedsiębiorców jest zadowolonych ze swojej sytuacji finansowej. 80 proc. z nich twierdzi, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy nie miało problemów z regulowaniem swoich zobowiązań.

Dla większości problemem są podatki
Autorzy raportu zdecydowali się przepytać właścicieli mikrofirm, co najbardziej utrudnia im prowadzenie działalności. Większość z nich (69 proc.) wskazała na wysokie obciążenia podatkowe i rosnące koszty zatrudnienia pracowników. Ponadto ich zdaniem państwo zbyt często zmienia przepisy, co tworzy klimat niestabilności.

Ponad połowa badanych wskazała ponadto, że problemem dla nich jest konkurencja ze strony innych firm, w tym tych, które działają w szarej strefie. Najbardziej chodzi tutaj o przedsiębiorstwa z branży budowlanej czy transportowej.

Polskie firmy skarżą się ponadto na problemy z pozyskiwaniem pracowników. Z jednej strony pracownikom brakować ma umiejętności również tych społecznych. Te ostatnie mają szczególne znaczenie w usługach. Problemów firm nie rozwiążą pracownicy z zagranicy - większość nie planuje bowiem ich zatrudniać.


Urzędy pracy do poprawki?
Jeśli już mikroprzedsiębiorcy poszukują pracowników, to korzystają na ogół z ogłoszeń internetowych oraz mediów społecznościowych czy wsparcia znajomych. Co ciekawe, rzadko korzystają oni z pomocy Urzędów Pracy. Zdaniem autorów raportu jest to sygnał do przemyślenia ich struktury i działania. Takie zdanie nie jest niczym nowym.

Branża narzeka także na dużą rotację pracowników. To ostatnie jest szczególnie ważne, że kierują oni swoją ofertę do raczej stałych klientów, a zmiany wśród pracowników nie pozwalają na utrzymanie jednakowej jakości usług w dłuższym okresie.

W raporcie brakuje niestety informacji o tym, jak kształtują się płace pracowników w mikrofirmach. Te mogą wpływać zarówno na to, jacy pracownicy zgłaszają się podczas rekrutacji oraz ich lojalność wobec pracodawcy.

Sytuacja finansowa firm jest przeciętna
Jeśli mowa o pieniądzach, to mniej niż 4 proc. określa swoją sytuację finansową jako złą. Większość określa ją jako przeciętną lub dobrą. Najbardziej krytycznie oceniają swoją kondycję finansową przedsiębiorstwa handlowe.

Z badań wynika, że 1/3 mikroprzedsiębiorstw nie podejmuje i nie planuje żadnych inwestycji. Wliczamy tutaj również wydatki na marketing. Najczęściej podejmowanymi lub planowanymi są działania marketingowe oraz wydatki na maszyny i urządzenia.

Mimo tego, sześciu na dziesięciu mikroprzedsiębiorców uważa, że są tak samo innowacyjni jak ich główni konkurenci.

Łącznie polskie mikrofirmy produkują około 30 proc. PKB naszego kraju. Sporą część z nich stanowią osoby samozatrudnione. One to znalazły się niedawno pod nadzorem fiskusa. Resort finansów oczekuje od przedsiębiorców informowania na temat prac wykonywanych w oparciu o umowę na zlecenie czy fakturę.
Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie

Oceń ten artykuł:

Trwa ładowanie komentarzy...

BLOGI

NAJNOWSZE WPISY

Piotr BuckiPiotr Bucki

Aaron Sorkin – amerykański dramaturg, scenarzysta, reżyser i producent filmowy i telewizyjny – przekonuje, że jeśli nie masz w swojej opowieści takich słów jak „ale”, „jednak”, „z wyjątkiem”, „poza”, „tymczasem”, to nie stworzysz dobrej historii. Jeśli nie masz właśnie takich słów funkcyjnych, to nie masz też dobrej narracji do swojej prezentacji.

Jarosław TrelaJarosław Trela

Całkiem niedawno rozpoczął się nowy rok 2019. Jaki był poprzedni dla mnie i mojej firmy? Odpowiem obiektywnie i szczerze. Dobry. Z dumą mogę powiedzieć, że cały czas rośniemy, notujemy zyski, a pracy nie brakuje. Jest to zasługa kilku składowych. Po pierwsze wzrastającej świadomości co do sektora odnawialnych źródeł energii.

Krzysztof SurgutKrzysztof Surgut

Twoja Firma została zaatakowana przez hakerów? No to może warto odpowiedzieć im "Pięknym za Nadobne" i przygotować lub zlecić kontratak? To nie jest najlepszy pomysł. Dlaczego? Zapraszam do lektury.