Poważna konkurencja dla PKP. Bilety będą mieli tańsze, a komfort wyższy

Leo Express powraca na polskie tory po ubiegłorocznym falstarcie.
Leo Express powraca na polskie tory po ubiegłorocznym falstarcie. Fot. Kamila Kotusz / Agencja Gazeta
Już w tym tygodniu na polskie tory mają wyjechać Czesi z Leo Express. Istniejąca od niemal siedmiu lat firma jest już obecna w Czechach, na Słowacji i w Niemczech, a w zeszłym roku zaliczyła nieudany start w Polsce. Teraz chce wrócić do gry.


Ubiegłoroczny debiut Leo Express na polskich torach okazał się falstartem: firma uruchomiła połączenie Kraków-Praga – ale w tym samym czasie zaczęła się modernizacja torów na odcinku Kraków-Katowice, co sprawiło, że pociągi przemierzały ten odcinek godzinami. Nic dziwnego, że podróżni woleli jeździć autobusami. Ten remonty dobiegły końca i Leo Express może przywrócić połączenie.

Można by zapytać, dlaczego Czesi nie zdecydowali się uruchomić innego połączenia na czas remontów. Otóż firma przymierzała się do polskiego rynku od 2016 r., początkowo planując skomunikować z Pragą Warszawę. Szkopuł w tym, że firma uznała, że Urząd Transportu Kolejowego zablokuje ten pomysł, pod pretekstem stworzenia zbyt dużej konkurencji dla PKP InterCity. Tak kończyły wnioski składane przez innego przewoźnika, Arrivę.

Nie ma po czym jeździć
Jeżdżąc z Krakowa, Leo Express nie wchodzi PKP InterCity w paradę – podkreśla dziennik „Rzeczpospolita”. Dzięki temu przewoźnik ma szansę zakorzenić się na polskim rynku i – być może – przetrzeć szlaki kolejnym, jak RegioJet czy FlixTrain (firma związana z FlixBusem, przewiozła w Niemczech 750 tys. pasażerów w 2018 r.). Podobnie BlaBlaCar może szykować się do uruchomienia podobnej usługi, firma miała wykupić już domenę internetową BlaBlaTrain.com.


Cokolwiek się stanie – nie stanie się szybko: nie ma bowiem po czym jeździć. W ubiegłym roku ruszyły modernizacje torów, prace objęły trzykrotnie dłuższe odcinki niż rok wcześniej. W 2019 r. remonty infrastruktury zostaną wręcz zintensyfikowane. To samo w kolejnych dwóch latach, kiedy to zaplanowane na prace nakłady mają sięgnąć poziomu 12,4 i 12,1 mld złotych.
Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie

Oceń ten artykuł:

Trwa ładowanie komentarzy...
0 0Polacy wymyślili świetną apkę, która ubierze cię, jak gwiazdę serialu. Atakują nowy, odległy rynek
0 0Krótka ławka trenera Morawieckiego. Nowy minister finansów debiutował jeszcze u Tuska
0 0Do kogo trafiają pieniądze z PFN? Detektyw ujawnia sztuczki na "wyprowadzanie środków"
0 0Smartfona powinniśmy używać co najmniej 25 lat. Ten raport jest zatrważający
0 0"Znaleźli lukę w systemie". Atak na rafinerie obnażył słabe punkty ich zabezpieczeń
0 0"Ktoś dobrze wybrał cel". Uderzenie w saudyjską ropę zaboli cały świat, również nas
NAUKA 0 0Polacy szykują inspirowaną glonami rewolucję w medycynie. Właśnie dostali na to 21 mln zł
0 0Rząd chce wiedzieć, gdzie jeździsz i za ile. Dane z Ubera i Bolta przejmą służby
KARIERA 0 0Rozwój osobisty może zniszczyć człowieka. "Obudził się we mnie wewnętrzny krytyk na sterydach"
0 0W tych światowych miastach żyje się najlepiej. Znalazło się też miejsce dla Warszawy