Centralny Port Komunikacyjny to jedna z większych inwestycji planowanych przez rząd PiS. Aby dojechać na jeszcze niezbudowane lotnisko, konieczne będzie wybudowanie 1,6 tys. km linii kolejowych. Poznaliśmy właśnie ich plany
Jeszcze w maju projekt ma trafić do konsultacji społecznych - informuje branżowy serwis rynekkolejowy.pl. Będzie to jeden z największych projektów infrastruktury kolejowej.
Projekt zakłada między innymi utworzenie linii kolejowej, po której pociągi będą mogły poruszać się z prędkościami do 250 km/h, między Warszawą a Łodzią. Pomiędzy tymi miastami znajduje się planowana lokalizacja portu lotniczego. Ten odcinek wybudowany ma zostać jeszcze przed osiągnięciem przez port zdolności operacyjnej.
"Kolejowa części Programu CPK to pajęczyna nowych linii prowadzących z dziesięciu kierunków do CPK i Warszawy. W efekcie jej powstania dojazd pociągiem do centralnego lotniska zajmie nie dłużej niż 2 godz. W zasięgu sieci znajdą się największe miasta w kraju" - podkreślono w komunikacie.
Duże zmiany na kolei
Wśród nich mają się znaleźć między innymi trójmiasto, Poznań, Olsztyn czy Chełm. Część z nowych linii zostanie wybudowana bezpośrednio przez spółkę zarządzającą budową, część - przez PKP Polskie Linie Kolejowe.
Dojazdem do CPK objęte będą także przygraniczne obszary Czech, Słowacji, Ukrainy, Białorusi, Litwy i obwodu kaliningradzkiego. Dzięki temu nowobudowane lotnisko ma być atrakcyjne również dla mieszkańców tych regionów.
Według komunikatu, cytowanego przez PAP, w ramach kolejnego etapu inwestycji ma powstać 880 km linii kolejowych, a w ostatnim etapie 580 km. Łącznie na 1,6 tys. km linii kolejowych, to 1100 km mają stanowić linie dwutorowe, a 500 km - linie jednotorowe.
Kontrowersyjna inwestycja rządu PiS Centralny Port Lotniczy w Baranowie pod Warszawą od początku rodzi wiele kontrowersji. Szczególnie wśród mieszkańców gminy Baranów, którzy w licznie ok. 2,5 tys. osób będą przesiedleni w związku z budową lotniska.