Przekop Mierzei łapie kolejne opóźnienia. Przetarg rozpisany na kolanie, mnóstwo skarg

Jarosław Kaczyński wbił łopatę pod przekop Mierzei Wiślanej. Rzeczywisty start tej inwestycji opóźnia się o kolejne miesiące.
Jarosław Kaczyński wbił łopatę pod przekop Mierzei Wiślanej. Rzeczywisty start tej inwestycji opóźnia się o kolejne miesiące. Foto: Bartosz Bańka / Agencja Gazeta
Rząd PiS tak bardzo chce przekopać Mierzeję Wiślaną, że przetarg na realizację tej inwestycji pisano chyba na kolanie. Efekt jest więc odwrotny do zamierzonego – potencjalni wykonawcy złożyli tyle pytań i zaskarżeń, że samo otwarcie kopert z ofertami przesunęło się o kolejny miesiąc.


Przez pośpiech inwestycja zaczyna się niemiłosiernie ciągnąć. W październiku 2018 roku prezes PiS Jarosław Kaczyński wbił symboliczny słupek pod przekop Mierzei Wiślanej. W końcu grudnia minister Gróbarczyk mówił o tym, że w ciągu trzech miesięcy przetarg powinien być rozstrzygnięty. Te słowa są już nieaktualne, a sprawa przesuwa się o kolejne miesiące.

To pokłosie niechlujnie i szybko rozpisanego przetargu. Wykonawcy zgłosili do Urzędu Morskiego w Gdyni setki pytań, domagając się jednoznacznego opisu zamówienia i nie na wszystkie otrzymali jasne odpowiedzi.

Jak pisze Krzysztof Katka z serwisu Trojmiasto.wyborcza.pl. Od warunków przetargu już w styczniu odwołał się Polski Związek Pracodawców Budownictwa, co poskutkowało wyznaczeniem kolejnego, trzeciego już, terminu (24 kwietnia) na otwarcie ofert. A i ten termin jest mocno zagrożony.

Co jest nie tak z warunkami?
Wyborcza pisze, że zapisy przetargu na przekop Mierzei Wiślanej zaskarżyła teraz Korporacja Budowlana Doraco. Firma twierdzi, że są one niejasne i utrudniają uczciwą konkurencję.

Dodaje, że czynności zamawiającego naruszają prawo zamówień publicznych, zapisy przetargu i odpowiedzi zamawiającego są „niejednoznaczne, niewyczerpujące i sprzeczne”, nie zawierają „dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń”, pomijają „istotne wymagania i okoliczności”.


Firma zarzuca również organizatorom przetargu brak odpowiedzi na kluczowe pytania albo udzielanie wymijających wyjaśnień. Stawia to pod znakiem zapytania nie tylko profesjonalizm urzędów, ale i faktyczną chęć do realizowania tej inwestycji.

Tym bardziej, że wcześniej pojawiły się już informacje o tym, że jego rzeczywisty koszt nie wyniesie 880 mln zł, ale przynajmniej 1,3 miliarda złotych. A to wszystko zwróci się za ponad 450 lat - jeśli wszystko pójdzie dobrze.
Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie

Oceń ten artykuł:

Trwa ładowanie komentarzy...
0 0Polacy wymyślili świetną apkę, która ubierze cię, jak gwiazdę serialu. Atakują nowy, odległy rynek
0 0Krótka ławka trenera Morawieckiego. Nowy minister finansów debiutował jeszcze u Tuska
0 0Do kogo trafiają pieniądze z PFN? Detektyw ujawnia sztuczki na "wyprowadzanie środków"
0 0Smartfona powinniśmy używać co najmniej 25 lat. Ten raport jest zatrważający
0 0"Znaleźli lukę w systemie". Atak na rafinerie obnażył słabe punkty ich zabezpieczeń
0 0"Ktoś dobrze wybrał cel". Uderzenie w saudyjską ropę zaboli cały świat, również nas
NAUKA 0 0Polacy szykują inspirowaną glonami rewolucję w medycynie. Właśnie dostali na to 21 mln zł
0 0Rząd chce wiedzieć, gdzie jeździsz i za ile. Dane z Ubera i Bolta przejmą służby