Za PiS coraz więcej Polaków ginie na drogach. Co robi rząd? Zataja niewygodne statystyki

Liczba śmiertelnych wypadków na drodze w Polsce daleko odbiega od średniej UE i gwałtownie wzrosła w ostatnich latach. Popełnianiu błędów na drodze, skutkujących zdarzeniami drogowymi, sprzyjają m.in. pośpiech, presja czasu, stres z tym związany, nieadekw
Liczba śmiertelnych wypadków na drodze w Polsce daleko odbiega od średniej UE i gwałtownie wzrosła w ostatnich latach. Popełnianiu błędów na drodze, skutkujących zdarzeniami drogowymi, sprzyjają m.in. pośpiech, presja czasu, stres z tym związany, nieadekw Fot. Dariusz Borowicz / Agencja Gazeta
Polska odpowiada aż za 11 proc. śmiertelnych wypadków drogowych w całej Unii Europejskiej. Zaskakujące jest to, że bezpieczeństwo na drogach drastycznie pogorszyło się po dojściu do władzy PiS. Nie jest to na rękę rządowi, więc zaczął ukrywać fatalne statystyki wypadków.


A statystyka jest nieubłagana. W zeszłym roku w Polsce zanotowano 76 śmiertelnych ofiar wypadków drogowych na 1 mln mieszkańców – pisze Andrzej Kublik w Gazecie Wyborczej. Aż półtora raza przebijamy europejską średnią – czyli 49 śmiertelnych ofiar na 1 mln mieszkańców.

Wynika tak z najnowszych danych Komisji Europejskiej. Ale tych statystyk próżno szukać w Polsce – rządowe agencje po prostu przestały je publikować.

Fatalne wieści z dróg
Andrzej Kublik pisze, że w całej Unii w zeszłym roku na drogach zginęło 25,1 tys. osób. To oznacza spadek o 1 proc. w stosunku do roku 2017. W Polsce w tym samym okresie liczba ofiar wzrosła o 31 – u nas zginęły aż 2862 osoby. To ponad 11 proc. wszystkich śmiertelnych ofiar wypadków w całej Unii Europejskiej.

Zaskakujący jest fakt, że liczba ofiar śmiertelnych zaczęła rosnąć po tym, jak rządy objęła partia Jarosława Kaczyńskiego. Przyczyny tego zjawiska pozostają na razie niejasne. Jednak w 2016 roku po raz pierwszy od 5 lat w Polsce wzrosła liczba zabitych, potem nieco spadła, by znów wzrosnąć w 2018 roku.


Jednocześnie na stronach internetowych Policji zaprzestano publikacji miesięcznych raportów dotyczących liczby wypadków i ofiar (są tylko roczne). W raportach Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (KRBRD) przestały się z kolei pojawiać informacje dotyczące kosztów wypadków – wcześniej regularnie publikowane od 2011 roku. Wedle zapowiedzi ministerstwa infrastruktury będą się pojawiać raz na 3 lata.
Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie

Oceń ten artykuł:

Trwa ładowanie komentarzy...

BLOGI

NAJNOWSZE WPISY

Igor IluninIgor Ilunin

Większość ludzi już jest przyzwyczajona do przyswajania danych i multimediów na wielu ekranach. Stąd oczekiwana, że samochody zapewnią podobne możliwości, są naturalne.

Piotr BuckiPiotr Bucki

Czasem na szkoleniach przeprowadzam pewien eksperyment. Proszę uczestników, żeby wskazali lewą i prawą stronę. Nic trudnego. Dla przeważającej większości. To jednak nie koniec eksperymentu.

Tomasz SwiebodaTomasz Swieboda

Polski rynek venture capital z roku na rok staje się coraz dojrzalszy i powoli zaczyna przypominać zachodnie ekosystemy. Tak w ostatnich dwóch latach wyglądała lokalna scena startupowa.