Tesla Model 3 po raz pierwszy wjechała do Polski. Będzie dostępna w abonamencie

Tesla Model 3 po raz pierwszy wjeżdża do Polski. Będzie dostępna na abonament miesięczny
Tesla Model 3 po raz pierwszy wjeżdża do Polski. Będzie dostępna na abonament miesięczny Fot. mariordo59/Flickr/CC BY-SA 2.0
Rynek aut elektrycznych bardzo powoli zaczyna raczkować. I choć dostępnych jest sporo świetnych, elektrycznych modeli, wciąż cena jest główną zaporą. Do gry wchodzi nowy konkurent - Tesla Model 3 na abonament. I choć cena wciąż jest problematyczna, auto bez wątpienia jest pożądane, nie tylko dlatego, że to komputer na kółkach, marketingowo pomaga mu marka Elona Muska.


W małej skali rynek elektrycznych samochodów imponująco rośnie. Od stycznia do maja liczba rejestracji wzrosła o ponad sto procent w stosunku do analogicznego okresu 2018 r. Jednak gdy spojrzymy szerzej, mocno odstajemy. Mamy 5,9 tys. zarejestrowanych elektrycznych samochodów ogółem. Ale plany mieliśmy ambitne, milion elektryków po 2020 r.


Elektromobilna (r)ewolucja
Powodem są wysokie ceny, nie sprzyja temu stanowi rzeczy co prawda rozwijająca się stopniowo infrastruktura, ale tylko w dużych ośrodkach miejskich. Udogodnienia dla elektryków, jak możliwość jazdy po buspasach czy zwolnienie z akcyzy nie są dostatecznie atrakcyjne w oczach większości potencjalnych klientów.


Tesla to w ogóle inna para opon. To nie samochód sensu stricte, jak elektryczny model którejś z dużych marek motoryzacyjnych, to komputer na kółkach, który w wyobraźni pasjonatów zostawił stały ślad - dzięki autopilotowi i rozmachowi myślowemu Elona Muska. Inna sprawa, że to niedoskonały samochód, a rozmach myślowy nie zawsze idzie w parze z finansami. To iPhone wśród samochodów we wszystkich możliwych znaczeniach tego porównania. Także finansowym.


Tesla Model 3 od początku budziła duże zainteresowanie. To pierwszy "budżetowy" model w ofercie producenta. Budżetowy w realiach amerykańskich, nie polskich czy szerzej - regionalnych. Koszt mocno podbija próba ściągnięcia takiego samochodu ze Stanów oraz poboczne koszty i utrudnienia (różnice w gniazdach ładowania, brak gwarancji itd.). Alternatywą był zakup w którejś z dużych europejskich stolic - np. Berlinie po odpowiednio wyższej cenie.

Jak dotąd nie ma w Polsce oficjalnego dealera Tesli. Tych kilkudziesięciu pasjonatów nabyło je na własną rękę. Mamy 34 zarejestrowane Tesle, większość z drugiej ręki. I w tę niszę postanowił wejść Qarson z ofertą Tesli Model 3 na abonament.

– Elektromobilność to przyszłość motoryzacji, ale w porównaniu z Francją, rynek samochodów elektrycznych w Polsce rozwija się dość wolno – mówi Damian Ciesielczyk, CEO Qarsona.

– Chcemy to zmienić i zaoferować coś, czego jeszcze nikt w naszym kraju nie zrobił. W naszej ofercie znajdują się najpopularniejsze auta w Europie, więc to była tylko kwestia czasu, by znalazła się w niej również Tesla – dodaje.

Tesla Model 3 na abonament
Firma wprowadza dwie wersje Tesli Model 3 Standard Range Plus i wersję Long Range AWD. Pierwsza przejedzie na jednym ładowaniu do 400 km, maksymalna prędkość zaś wynosi 225 km/h, druga - do 500 km, prędkość maksymalna 233 km/h.

Ceny abonamentu zależą od od wersji i długości umowy (2 lub 3 lata), wahają się od niemal 4 do 5 tys. zł miesięcznie. Do tego koszty dodatkowe - opłata startowa (drugie tyle co abonament), ubezpieczenie, większy limit zasięgu kilometrów i opony zimowe, to w końcu nie Kalifornia.