Na początku kwietnia 2019 roku w Warszawie wystartowała wypożyczalnia elektrycznych aut na minuty. Do dyspozycji klientów jest pół tysiąca samochodów BMW i3. Fakt, że w kwietniu wszystkie jeździły na zimowych oponach nie szokuje. Ale to, że nie zmieniono im ogumienia na letnie nawet teraz może już przynajmniej dziwić.
Usługa działa pod szyldem Innogy Go!. Flota składa się wyłącznie z elektrycznych aut BMW. Trzeba przyznać, że wrażenia z jazdy są ciekawe – auta fenomenalnie przyspieszają i nieźle się prowadzą.
BMW i3 w innogy
Jednak – jak zauważyli dziennikarze portalu BRD24.pl, specjalizującego się w tematyce bezpieczeństwa na drodze, auta są wyposażone w zimowe opony. Nie mieliśmy powodu, by im nie wierzyć, ale i tak to sprawdziliśmy.
Tak, to nie żart: elektryczne auta jeżdżą na zimowych oponach, z typowym zimowym bieżnikiem i oznaczeniami. A według danych podawanych przez usługodawcę, samochody robią kilkadziesiąt tysięcy dłuższych lub krótszych kursów miesięcznie.
Portal BRD24.pl zapytał przedstawicieli Innogy Go! o to, dlaczego ich auta jeżdżą na oponach zimowych i kiedy zostaną w końcu wymienione na letnie. Odpowiedź była zaskakująca.
– Z uwagi na parametry techniczne modelu i3 (stosunkowo niska masa) i charakterystykę zastosowanego ogumienia (wąski i wysoki profil opony), jak również przeznaczenie floty do poruszania się w warunkach miejskich w ramach usługi car-sharingu, zastosowanie opon zimowych przez cały rok jest bezpieczne zarówno latem jak i zimą – przekonuje dziennikarzy Aleksandra Smolarska- Flis z biura prasowego innogy.
Opony letnie i zimowe - różnice
Trudno uznać tę odpowiedź za wyczerpującą. Producentem opon do modelu i3 jest Bridgestone. Specjalnie dla tego auta wypuścił na rynek opony serii Ecopia ologic oraz BLIZZAK ologic. I właśnie te drugie są zamontowane w warszawskich elektrycznych trójkach. Producent nie ma wątpliwości, które są do czego przeznaczone: Ecopia to opony letnie, BLIZZAK to typowe zimówki. Nie są to nawet tzw. opony wielosezonowe, co można byłoby innogy wybaczyć.
Nawet oznaczenia na oponach – które bez problemu sprawdziliśmy na pierwszym napotkanym na parkingu elektrycznym BMW – nie pozostawiają wątpliwości i pola do domysłów. Napis „snow” i ikona przedstawiająca płatek śniegu wskazują jednoznacznie na fakt, że to opony zimowe i używanie ich latem jest pomysłem z gatunku złych i nieodpowiedzialnych.
Są też produkowane z innej gumy, która zachowuje odpowiednie parametry w niskich temperaturach. Opona zimowa latem jest zbyt miękka – bardzo łatwo się ślizga, wydłuża drogę hamowania i nie zachowuje prawidłowej trakcji na zakrętach. Na dodatek bardzo szybko się zużywa.
Portal BRD24.pl dostał też od jednego z czytelników zdjęcia opon firmowego BMW i3, należącego do innogy. Przedsiębiorstwo wyraźnie bardziej dba o własnych pracowników, niż klientów, bo to auto porusza się na oponach letnich.