Ustawa o wsparciu produkcji gier komputerowych promujących polską kulturę po utknięciu na etapie opiniowania ma wejść w życie za pół roku. Tego chce resort kultury.
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego (MKiDN), zapewnia, że to nadal priorytet – pisze Puls Biznesu. Obecnie trwają prace analityczno-legislacyjne w związku ze zgłoszonymi uwagami.
Przedłożenie projektu ustawy zaplanowano na czwarty kwartał, natomiast wejście w życie na początek 2020 r.
MKiDN indywidualnie rozpatrzy to, czy gra kwalifikuje się na ulgę podatkową. W teście kulturowym będą brane pod uwagę takie aspekty jak miejsce akcji, bohaterowie, elementy dziedzictwa kulturowego itp.
Pozytywny wizerunek Polski na świecie
Pierwszy raz o tej niecodziennej ustawie pisaliśmy rok temu. Informowaliśmy wtedy, że na tej operacji studia mogłyby zyskać zwrot kosztów nawet o 19 proc. wyższy niż przy dotychczasowych rozliczeniach z fiskusem. Im większa skala przedsięwzięcia, tym większe ostateczne korzyści.
Pomysł nie jest wyjątkowo oryginalny, bo podobnych ulg można się doszukać w niektórych krajach zachodnich: we Francji nazywa się to Crédit d’impôt jeu vidéo, w Wielkiej Brytanii – Video Games Tax Relief.
Resort liczy, że obietnica ulg podatkowych może uruchomić kreatywność deweloperów w ponad trzystu polskich firmach, które dziś zajmują się tworzeniem gier komputerowych lub wideo.
Gry kulturowe
Szerzej o uldze podatkowej dla producentów kulturowych gier wideo pisał dla INNPoland.pl dr Marek Porzeżyński.
Na początku października ub. r. przedstawiono projekt ustawy o wspieraniu produkcji kulturowych gier wideo. Ustawa ta ma zapewniać mechanizmy umożliwiające wsparcie finansowe dla branży.
Sektor gier wideo został rozpoznany bowiem jako jeden z perspektywicznych dla wzmocnienia pozycji gospodarczej państwa. W uzasadnieniu do projektu tego aktu prawnego wskazano, że potrzeba opracowania mechanizmów wsparcia finansowego dla tej branży została zdiagnozowana w cyklicznych badaniach Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego a rekomendacje, co do takich prac zawarto w raporcie Kondycja Polskiej Branży Gier wideo.