Po upadku biura podróży Neckermann Polska uruchomione zostały mechanizmy zabezpieczające część roszczeń klientów. Na pewno nie zabraknie funduszy na sprowadzenie do domu turystów przebywających już za granicą. Co jednak mogą zrobić osoby, których wyjazd został odwołany?
Biuro podróży Neckermann Polska poszło w środę w ślady swojego brytyjskiego właściciela Thomas Cook i ogłosiło dzisiaj upadłość, zostawiając za granicą prawdopodobnie ok. 3,6 tys. turystów z Polski i odwołując wycieczki, które jeszcze nie opuściły granic naszego kraju.
Co z turystami Neckermanna?
Polscy turyści nie pozostaną na lodzie przede wszystkim dzięki uruchomieniu przez biuro podróży gwarancji ubezpieczeniowych. Ma je wykupione w firmie Allianz na kwotę 25 mln zł.
Jak informuje ubezpieczyciel, turyści Neckermanna przebywający za granicą mogą skontaktować się z Centrum Operacyjnym pod całodobowym numerem telefonu: +48 22 522 29 00. Z kolei osoby, których wyjazd odwołano, mogą dzwonić na numer +48 22 563 11 00 (czynny w dni powszednie pomiędzy godz. 8 a 16) lub pisać na adres e-mail nm.odwolania@allianz.com.
Zgłoszenie powinno zawierać imię, nazwisko oraz adres do korespondencji poszkodowanego podróżnego; kopię umowy o udział w imprezie; kopię dowodów wpłat za imprezę oraz udokumentowanie innych kosztów poniesionych podczas imprezy związanych z niewypłacalnością; oświadczenie stwierdzające niewykonanie umowy przez Neckermann Polska i określenie wysokości roszczenia oraz numer rachunku bankowego, na który ma nastąpić zwrot.
Turyści znajdujący się poza granicami kraju powinni zgłosić się do Marszałka Województwa Mazowieckiego, który w zależności od sytuacji może pokryć koszty kontynuacji imprezy turystycznej, pokryć koszty powrotu lub podjąć działania związane z organizacją powrotu.
Jeśli pieniądze z ubezpieczenia nie wystarczą, uruchomiony zostanie Turystyczny Fundusz Gwarancyjny. Mowa tutaj o specjalnym zabezpieczeniu na wypadek niewypłacalności organizatorów turystyki i przedsiębiorców ułatwiających nabywanie powiązanych usług turystycznych. Składki na niego wpłacają wszystkie biura podróży w Polsce.
Jak ubiegać się o zwrot pieniędzy za urlop?
Nasza sytuacja może również wyglądać inaczej jeśli wykupiliśmy wczasy w Neckermann Polska przez pośrednika. Jak poinformował serwis Wakacje.pl, większość klientów, którzy za jego pośrednictwem zarezerwowali wyjazd z Neckermann, skorzysta z bezpłatnej usługi „Promesa Pewne Wakacje”, dzięki której będą mogli nie zmieniać swoich planów i wybrać inny wyjazd.
Usługa ta polega na tym, że to właśnie serwis przejmuje dochodzenie przysługujących klientowi roszczeń, a sam klient może skorzystać z oferty innego biura podróży.
– To oznacza, że kiedy wycieczka zostaje anulowana przez biuro podróży, odwołana z powodu wystąpienia sił wyższych, lub – jak w przypadku Neckermanna – zostaje ogłoszona niewypłacalność lub upadłość biura podróży, klient nie musi zwracać się do Marszałka Województwa o zwrot wpłaconych środków z Gwarancji Ubezpieczeniowej Organizatora. Ten proces może trwać bardzo długo i zwykle oznacza, że środki przeznaczone na wakacje zostaną zamrożone – tłumaczy Dariusz Górzny, prezes zarządu Wakacje.pl.
Jak odzyskać pieniądze za odwołany lot?
Upadek Neckermann Polska poprzedziło bankructwo najstarszego na świecie biura podróży Thomas Cook, do którego należała również największa brytyjska czarterowa linia lotnicza pod tą samą nazwą. Czy w przypadku upadłości linii lotniczej możliwe jest wyegzekwowanie odszkodowania?
– Zazwyczaj w pierwszej kolejności zaspokajane są zobowiązania podatkowe i inne zobowiązania publicznoprawne. Lista zobowiązań może być niestety tak długa, że majątek upadającej spółki zostanie wyczerpany zanim dojdzie do zaspokojenia indywidualnych roszczeń pasażerów – tłumaczy Elżbieta Tyszka, główny prawnik w GIVT.
Jak dodaje, pasażer powinien sprawdzić, czy jego podróż nie była np. objęta ubezpieczeniem dobrowolnym, w ramach którego towarzystwo ubezpieczeniowe pokryje powstała stratę. – Jest to oczywiście zależne od warunków zawartej umowy ubezpieczenia – zaznacza Elżbieta Tyszka.