Google nie wierzył w siłę hierarchii w firmie. Żeby to potwierdzić, przeprowadził badanie, które miało udowodnić, że menadżerowie nie są potrzebni. Wyniki pokazały coś zgoła odmiennego.
W 2008 r. Google rozpoczął eksperyment Project Oxygen. Jak czytamy w Inc., eksperci z Laboratorium Innowacji Ludzi Google'a próbowali w nim udowodnić, że menedżerowie nie mają wpływu na wydajność zespołów i że w firmach powinna istnieć płaska struktura, bez kierowników.
Jak przeprowadzano eksperyment?
Badacze, żeby to udowodnić, zatrudnili grupę statystów, którzy mieli wskazać różnice między menedżerami najwyższego a najniższego stopnia. Dane zbierano za pomocą ankiet pracowniczych i wywiadów.
Wyniki zaskoczył wszystkich. Okazało się bowiem, że menedżerowie nie są złem koniecznym, lecz kluczowym czynnikiem, który wpływa na wyniki zespołu, obroty firmy, wydajność i satysfakcję pracowników.
Płaska struktura się nie sprawdza
Google wyciągnął jednak wnioski i postanowił kontynuować badanie. Tym razem sprawdzające tezę: co by było, gdyby każdy pracownik Google'a miał dobrego przełożonego i jakie cechy powinien mieć taki menedżer?
Wyniki zaowocowały stworzeniem programu kształcenia liderów, który opiera się na rozwijaniu ośmiu zachowań typowych dla świetnych menedżerów. 10 lat od momentu uruchomienia Projektu Oxygen zaktualizowano listę cech dobrego menadżera. Dziś jest już na niej 10 zachowań, które czynią z ludzi dobrych menedżerów.
10 cech dobrego menedżera
Według technologicznego giganta każdy menedżer powinien być: dobrym coachem, wzmacniać zespół, dbać o jego sukces i samopoczucie członków, być produktywny i nastawiony na wyniki, mieć wysokie kompetencje komunikacyjne, wspierać rozwój pracowników i ich wydajność, mieć jasną wizję zespołu, kluczowe umiejętności techniczne, skutecznie współpracować z firmami zewnętrznymi i sprawnie podejmować decyzje.
Jak widać umiejętności techniczne są dopiero na końcu listy. Dużo ważniejsze są dla menedżerów kompetencje miękkie, Dobrzy menedżerowie to po prostu ludzie, którzy umieją zachować balans między dobrymi wynikami a samopoczuciem pracowników.
Polskim firmom szkolenie kluczowych menadżerów idzie już coraz lepiej. Ostatnio pisaliśmy, że - jak wynika z badania Mindspace - 25 proc. Polaków jest bardzo szczęśliwych w pracy, a 58 proc. – zazwyczaj szczęśliwych. A to wskazywałoby, że pracują w zespołach zarządzanych przez dobrych przełożonych.