Pierwszeństwo dla pieszych przed wejściem na jezdnię, duże ograniczenie prędkości w terenie zabudowanym i więcej okazji do utraty prawa jazdy. Rząd szykuje rewolucję w przepisach o ruchu drogowym.
Premier Mateusz Morawiecki ogłosił w niedzielę propozycje trzech dużych zmian w przepisach o ruchu drogowym. Jako pierwszy o tych planach napisał portal money.pl.
Pierwszeństwo dla pieszych
Przede wszystkim mają zmienić się zasady dotyczące pierwszeństwa dla pieszych. Dzisiaj mają oni pierwszeństwo dopiero po wejściu na jezdnię. Po zmianie natomiast kierowca miałby być zobowiązany "ustąpić pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu na przejście albo znajdującemu się na przejściu".
Premier zaproponował również ujednolicenie ograniczenia prędkości w terenie zabudowanym do 50 km/h przez całą dobę. W tym momencie w nocy (od godz. 23 do 5 rano) ograniczenie prędkości wynosi 60 km/h.
Ostatnią nowością będzie znaczne rozszerzenie katalogu okazji, przy których można stracić prawo jazdy za przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 50 km/h. W tej chwili zasada ta obowiązuje jedynie w terenie zabudowanym. Po zmianie obejmowałaby wszystkie kategorie dróg, w tym drogi ekspresowe i autostrady.
Polskie autostrady najniebezpieczniejsze w Europie
Zwłaszcza polskie autostrady są niezwykle niebezpiecznym miejscem. Jak pisaliśmy w INNPoland.pl, choć mamy najnowsze autostrady w Europie, to statystycznie są najniebezpieczniejsze (jeśli weźmie się pod uwagę liczbę wypadków na liczbę kilometrów przejechanych przez liczbę samochodów).
– Patrząc tylko na statystyki wypadków drogowych można przyjąć, że praktycznie z roku na rok zmniejsza się liczba wypadków drogowych w Polsce. Wciąż jednak jest ich zbyt dużo, by przejść nad tym do porządku dziennego – mówiła nam Monika Ucińska, psycholog transportu z Instytutu Transportu Samochodowego.
Grudniowe zmiany w przepisach
W piątek 6 grudnia weszły w życie przepisy zmieniające ustawę "Prawo o ruchu drogowym". Na ich mocy obowiązkowy stał się korytarz życia na autostradzie oraz jazda na tzw. suwak.
Do tej pory wpuszczenie kierowcy, któremu kończył się pas było jedynie zaleceniem. Od 6 grudnia jest obowiązkiem równym z ustąpieniem pierwszeństwa.
Drugi przepis, dotyczy korytarza życia i podobnie, jak powyższy ma zastosowanie do sytuacji zatoru drogowego. Ustawodawca nałożył na kierujących pojazdami obowiązek ustawienia się blisko krawędzi jezdni na drogach o dwóch pasach ruchu. Jadący prawym pasem do prawej, lewym do lewej. W przypadku jezdni z większa ilością pasów, ci ze skrajnie lewego, winni zjechać do lewej krawędzi, natomiast na pozostałych do prawej.