Ani Biedronka, ani Aldi nie przekazały konkretnego stanowiska w kontekście obniżenia cen wybranych produktów z uwagi na zmianę stawek VAT. Biedronka wspomniała jedynie, że już na początku marca obniżyła ceny stu podstawowych produktów o wartość podatku VAT, zaś Aldi zasygnalizował, że „szczegółowo analizuje wszystkie czynniki mające wpływ na kształtowanie się cen” w sklepach.
Niższy VAT, wysoka inflacja
O
nowej matrycy VAT informowaliśmy już w lipcu zeszłego roku, kiedy rząd podjął decyzję o jej wprowadzeniu. Wtedy Sejm przyjął nowelizację ustawy, wprowadzając tym samym nową matrycę, która miała uprościć przepisy oraz obniżyć VAT na niektóry produkty, np. na e-booki z 23 do 5 proc., e-prasę do 8 proc. Niższym podatkiem miały też zostać objęte m.in. pieczywo, cytrusy czy produkty higieniczne dla kobiet.