W lipcu średnie ceny podstawowych produktów w dużych sieciach marketów były niższe niż w czerwcu. Z szacunków wynika, że tak tanio w tym roku jeszcze nie było, co nie znaczy, że nie może być jeszcze taniej. Z czego to wynika?
Z comiesięcznego badania cen 40 podstawowych produktów, które w największych sieciach sklepów sprawdza ASM SFA wynika, że w lipcu średnie ceny były o niespełna 0,4 proc. niższe niż w czerwcu i o 4 proc. niższe niż w maju.
Ostatni raz tak tanio było w listopadzie i grudniu ubiegłego roku, gdy sieci walczyły o klientów przedświątecznymi promocjami - podaje pb.pl, który analizował raport.
- Pierwszy miesiąc letnich wakacji przyniósł nieznaczną obniżkę cen podstawowych produktów FMCG. Co ciekawe, zestawienie wyników badań rok do roku wykazało znaczącą różnicę cen - lipiec 2019 r. był zdecydowanie mniej łaskawy dla naszych kieszeni. Przed rokiem Polska zmagała się z dotkliwą suszą, przez co plony były rekordowo skromne, a co za tym idzie, żywność droższa - mówi Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM SFA.
Różnice sieciowe
Z zebranych przez ASM SFA danych wynika, że mięso, wędliny i ryby podrożały o ponad 4 proc. w porównaniu do tego samego okresu ubiegłego roku, droższy był też nabiał i produkty tłuszczowe. Potaniały za to m.in. artykuły sypkie i słodycze, a różnice między najdroższymi a najtańszymi sieciami w różnych kategoriach produktowych sięgały nawet 30 proc.
Analitycy oszacowali, że najdrożej było w sklepach internetowych, a na pozycję najtańszej sieci powrócił Auchan. I to ta sieć najmocniej obniżyła ceny w porównaniu z ubiegłym rokiem.
Ale największą dynamikę cenową zaobserwować można było na przykładzie Intermarche (7-procentowy spadek cen), Carrefoura (6 proc. taniej) oraz E.Leclerc i Auchan (ok. 5,5 proc. mniej niż w 2019 r.) - podano.
Konsumenci wciąż jednak oczekują od producentów wprowadzania nowych produktów choć ich utrzymanie na rynku nie jest wcale łatwe, a konkurencja duża.
Dlatego większość nowych produktów nie wytrzymuje na półkach sklepowych nawet roku, bo udane wprowadzenie innowacji na rynek jest procesem złożonym, a opracowanie i aktywacja nowości jest jednym z trudniejszych zadań stojących przed producentami.