Airbus przedstawił trzy wersje samolotów o nazwie ZEROe, które będą zasilane wodorem. Producent uważa właśnie to paliwo za czyste źródło energii, które pozwoli osiągnąć cele neutralności klimatycznej.
– Jestem głęboko przekonany, że wykorzystanie wodoru, zarówno w paliwach syntetycznych, jak i jako podstawowego źródła energii w samolotach pasażerskich, może znacznie zmniejszyć wpływ lotnictwa na klimat – powiedział prezes Airbusa, Guillaume Faury w rozmowie z "Le Parisien".
Pierwszy z samolotów charakteryzuje się konstrukcją turboodrzutową, pomieści 120-200 pasażerów, a zasięg wyniesie ponad 2000 mil morskich. Statek powietrzny będzie napędzany przez silniki z turbiną gazową, oczywiście zasilane wodorem.
Kolejny projekt samolotu przyszłości jest oparty o konstrukcję turbośmigłową i pomieści do 100 pasażerów, napędzany silnikami na wodór spalany w zmodyfikowanych turbinach. Zasięg wyniesie do 1000 mil morskich.
Trzeci koncept powstał w oparciu o konstrukcję ze skrzydłem rozmytym "blended-wing body", Na pokład zabierze do 200 pasażerów. Dzięki szerokiemu kadłubowi, samolot ma duże możliwości przechowywania i dystrybucji wodoru – czytamy w komunikacie Airbusa.
– Wymienione prototypy pomogą nam zbadać oraz dopracować projekt i układ pierwszego na świecie neutralnego dla klimatu samolotu pasażerskiego z zerową emisją spalin, który zamierzamy wprowadzić do użytku do 2035 r. – dodaje prezes Airbusa.
Wodór w samochodach
Niedawno pisaliśmy w INNPoland.pl na temat samochodów napędzanych wodorem.
Coraz częściej mówi się o zmierzchu silników spalinowych, które prawdopodobnie zostaną zastąpione jednostkami elektrycznymi. Alternatywą dla ropy jest nie tylko elektromobilność bateryjna, ale również ta oparta na wodorze.
Hyperion XP-1 to pierwszy pomysł na hipersamochód o zasilaniu wodorowym. Jego produkcja ma ruszyć w 2022 roku i zostanie ograniczona do 300 egzemplarzy. Najbardziej zadziwiające są dane auta, w szczególności jego zasięg, który na jednym tankowaniu ma wynieść 1600 km.