Świetna wiadomość dla turystów, którym odwołano wycieczkę. Tak dostaniesz zwrot zaliczki
Marcin Długosz
01 października 2020, 14:14·3 minuty czytania
Publikacja artykułu: 01 października 2020, 14:14
Turyści, których wyjazdy, loty, rezerwacje hoteli zostały odwołane z powodu pandemii, mają powody do optymizmu. Właśnie ruszył Turystyczny Fundusz Zwrotów, dzięki któremu mogą dostać zwrot zaliczki za anulowaną przez covid wycieczkę.
Reklama.
Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny i nowa tarcza
Wchodząca 1 października w życie ustawa umożliwia podróżnym zwrot środków za imprezy odwołane z powodu zagrożenia epidemicznego – przekazał Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Dotyczy to osób, które nie otrzymały do tej pory zwrotu środków od organizatora wyjazdu turystycznego, nie dostały w zamian vouchera, nie skorzystały z procedury "charge back", nie otrzymały w zamian innej imprezy od organizatora oraz nie odebrały gotówki od agenta lub organizatora.
– Do złożenia wniosku o zwrot są zatem uprawnieni podróżni, którzy nie otrzymali dotychczas żadnej rekompensaty za imprezę odwołaną z powodu pandemii – zakomunikował Damian Ziąber, rzecznik UFG.
To rozwiązanie jest częścią tzw. drugiej tarczy turystycznej, która wprowadza w sumie kilka narzędzi mających być wsparciem dla turystyki. Chodzi m.in. o Turystyczny Fundusz Zwrotów przy Ubezpieczonym Funduszu Gwarancyjnym, który będzie zwracał turystom pieniądze za odwołaną wycieczkę.
Stworzony zostaje też Turystyczny Fundusz Pomocowy, który ma zabezpieczać biura turystyczne w przyszłości.
Wniosek do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego o zwrot zaliczki
Jak zwroty zaliczek będą działać w praktyce? "Aby skorzystać z możliwości zwrotu środków, trzeba będzie założyć konto w portalu prowadzonym przez Turystyczny Fundusz Gwarancyjny (jest on obsługiwany przez UFG) pod adresem www.tfg.ufg.pl, a następnie wypełnić wniosek dostępny wyłącznie na koncie użytkownika" – instruuje rzecznik.
Nie jest możliwa obsługa osobista turystów, ani też obsługa z wykorzystaniem tradycyjnej poczty. Zainteresowani mogą skorzystać ze specjalnej infolinii pod nr 22 445 12 34 lub 22 255 23 23,, która jest dostępna od poniedziałku do piątku w godzinach od 8.00 do 20.00.
Fundusz informuje też, że na stronie TFG znajdziecie istotne informacje związane ze zwrotem środków, a także instrukcję zakładania konta.
Jak i kiedy można dostać zwrot zaliczki z tarczy antykryzysowej
Co ważne, żeby turysta odebrał pieniądze, aktywne muszą być dwie strony.
"Ustawa nakazuje bowiem touroperatorom przygotowanie i zgłoszenie listy klientów, którym należą się wypłaty (imię, nazwisko, numer umowy itp. – patrz niżej). Organizator tym samym potwierdza, że dany klient nie odebrał już pieniędzy za imprezę, która się nie odbyła, nie skorzystał wcześniej z zamiany wpłaty na voucher ani nie przesunął swojego wyjazdu na inny termin. W grę mogą wchodzić tylko osoby, z którymi organizator rozwiązał umowę i czekają tylko na pieniądze w związku z odroczeniem wypłaty ustawą antycovidową o 180 dni" – informuje "Rzeczpospolita".
Czytaj także: Bon turystyczny zaliczył wpadkę, i to nie jedną. Rodzicom przypisano cudze dziecko
Równocześnie do UFG musi zgłosić się sam klient. On też musi podać wszystkie dane i numer umowy z organizatorem. Robi to za pośrednictwem strony UFG (adres podany wyżej).
UFG ma 30 dni na zweryfikowanie prawdziwości danych klienta i organizatora, ale w razie problemów lub wątpliwości może dochodzić prawdy nawet cztery miesiące. Na samo wysłanie przelewu ustawodawca przewidział 14 dni.