Paczkomaty InPostu na dobre weszły do życia Polaków. Ciężko znaleźć kogoś, kto nie odbierał jeszcze nigdy paczki z biało-żółtej skrytki. Wysyłka to inna sprawa. Część z nas nadal podchodzi do tego jak do jeża, mimo ze zasady są bardzo proste. Tłumaczymy więc jak działają funkcje Manager Paczek i Szybkie Nadania oraz podajemy odpowiedzi na często zadawane pytania.
Nadaj paczkę z paczkomatu – Jak wysłać przesyłkę InPost
Paczkę możemy nadać na sporo sposobów, w zależności od tego gdzie chcemy opłacić usługę i jak chcemy poinformować o tym InPost.
Jak wysłać paczkę przez Szybkie Nadania i Managera Paczek
Klasycznym sposobem wysłania paczki InPostu jest opłacenie przesyłki wcześniej i wydrukowanie etykiety. Możemy zrobić to przez Managera Paczek lub Szybkie Nadania. Pierwsza metoda wymaga założenia konta InPost, ale drugą możemy wykorzystywać praktycznie bez ograniczeń.
Funkcja Szybkie Nadania pozwala sprawnie uzupełnić wszystkie dane i wysłać przesyłkę. Pierwszym krokiem jest wybranie metody dostawy. Może to być nadanie z paczkomatu lub Punktu Obsługi Paczek (POP) do innego tego typu punktu albo dostawa przez kuriera pod wskazany adres (także po nadaniu z paczkomatu lub POP). Różnią się one ceną usługi.
Kolejnym krokiem jest uzupełnienie danych Nadawcy i Odbiorcy. W obu polach wpisać należy następujące dane:
– Imię i nazwisko;
– adres e-mail;
– numer telefonu;
– kod paczkomatu/POP.
W końcu pozostaje opłacenie przesyłki i wydruk etykiety, którą strona zapewni nam w formacie .pdf. No i oczywiście zapakowanie samej paczki.
Ostatnim krokiem jest zeskanowanie etykiety w paczkomacie lub POP. Można także ręcznie wpisać numer nadania. Skrytka otworzy się potem automatycznie, pozostaje zostawić przesyłkę i dokładnie zamknąć drzwiczki.
Korzystanie z Managera Paczek działa bardzo podobnie:
Jak wysłać paczkę InPost bez etykiety – nadanie paczki w maszynie
Nieco wygodniejszym sposobem, który nie wymaga też drukowania, jest nadanie paczki bez etykiety. Mając pod ręką gotową przesyłkę można ją nadać praktycznie w każdej sytuacji i z prawie każdego paczkomatu. Jak to działa?
Uwaga! Trzeba się upewnić, że paczkomat z którego chcemy nadać paczkę posiada ekran dotykowy. Bez niego operacja nie może zostać przeprowadzona.
Po podejściu do urządzenia należy kliknąć przycisk nadaj paczkę. Na początku wybieramy gabaryt naszej przesyłki. Powinniśmy mieć też przygotowane następujące dane:
– numer telefonu nadawcy;
– numer telefonu odbiorcy;
– adres e-mail nadawcy (tylko w niektórych paczkomatach);
– numer paczkomatu odbiorczego.
Po wpisaniu informacji trzeba jeszcze opłacić usługę, za pomocą karty płatniczej, Blika lub środkami z konta InPost (Managera Paczek). Znów trzeba być ostrożnym, bo część urządzeń nie ma terminali umożliwiających płatność kartą.
Ostatnim krokiem jest włożenie paczki do otwartej skrytki. Na adres e-mail nadawcy i odbiorcy powinno trafić potwierdzenie nadania, które umożliwia też śledzenie przesyłki.
Paczka InPost bez etykiety – nadanie z aplikacji InPost Mobile
Jak wskazuje InPost od grudnia działa zaś zupełnie nowa metoda nadawania paczek bez wcześniejszego druku etykiety w domu. Chodzi o nadanie za pomocą aplikacji InPost Mobile. Funkcjonalność jest dostępna od wersji 3.0.0, na początku w formie pilotażowej.
Na początku jedyną możliwością opłaty za paczkę w appce jest Blik. Firma zastanawia się jednak nad poszerzeniem metod płatności. Jak wskazuje firma, na początku 2021 roku będzie można zapłacić też: kartą płatniczą, szybkim przelewem (pay-by-link), za pomocą Apple Pay czy Google Pay.
Aplikacja InPost Mobile
Pierwszą rzeczą, jakiej potrzebujemy jest oczywiście aplikacja InPost Mobile. Pobierzemy ją w tych miejscach:
Po krótkim procesie rejestracji i zalogowaniu jesteśmy gotowi do nadawania.
Nadanie paczki z aplikacji InPost Mobile
By rozpocząć proces należy kliknąć w środkowy przycisk ze strzałką, umieszczony w dolnym menu (Nadaj). Użytkownikowi ukaże się interfejs bliźniaczo podobny do tego z funkcji Szybkie Nadania. Po wybraniu gabarytu przesyłki i uzupełnieniu danych zostaniemy poproszeni o uiszczenie opłaty kodem Blik.
Po zarejestrowaniu płatności otrzymamy w aplikacji kod QR oraz 9-cyfrowy kod nadania. Dla bezpieczeństwa dane te przesyłane są nadawcy także e-mailem. Na paczce nie trzeba nic naklejać ani pisać, ale firma wskazuje, że można to zrobić dla 100-procentowej pewności.
Po wydaniu nam kodu z paczką możemy udać się do dowolnego paczkomatu w okolicy (nie musi więc on mieć ekranu dotykowego). W czytniku skanujemy kod QR lub podajemy numer nadania. Skrytka się otwiera, zostawiamy w niej paczkę i kończymy cały proces. Gotowe!
Zawsze w przypadku nadania paczki InPostu funkcjonują trzy podstawowe gabaryty, od których zależy wysokość opłaty. Prezentujemy krótką ściągę wymiarów:
– Gabaryt A "Mała" (8 x 38 x 64 cm). W tym rozmiarze wyślesz na przykład płytę CD, książkę czy mniejsze ubrania. Opłata: 11,99 zł;
– Gabaryt B "Średnia" (19 x 38 x 64 cm). W tym rozmiarze wyślesz na przykład buty, kosmetyki czy większe ubrania. Opłata: 12,99 zł;
– Gabaryt C "Duża" (41 x 38 x 64 cm). W tym rozmiarze wyślesz na przykład ekspres do kawy, drukarkę czy konsolę do gier. Opłata: 14,99 zł.
Oplata za przesyłkę kurierską z paczkomatu pod wskazany adres odbioru jest nieco wyższa – w granicy 15-20 zł.
Ostrożnie! Waga paczek powinna wynosić poniżej 25 kg, inaczej czekać nas może niemała opłata dodatkowa w wysokości 246 zł.
InPost paczka w weekend. Tak działa program Weekendowe Nadania
W ostatnim kwartale roku InPost uruchomił program Weekendowe Nadania, umożliwiający odebranie paczek przez kuriera spod drzwi nawet w dni wolne.
Usługa obowiązuje od 7 listopada do 20 grudnia 2020 r. i jest skierowana do wszystkich sprzedających. Wymaganiem jest posiadanie posiadają konta w Managerze Paczek lub WebTruckerze.
By skorzystać z usługi należy zalogować się na stronie Weekendowych Nadań. Po wypełnieniu formularza odbioru należy spodziewać się kuriera. Dokument musi być wypełniony do do soboty do godziny 13.00. Odbiory będą realizowane:
– Sobota: w godzinach 8:00-12:00 oraz 12:00-16:00;
– Niedziela: w godzinach 8:00-13:00.
Bezpiecznie odbieranie paczek z paczkomatu InPost w czasie pandemii Covid-19
W czasie pandemii koronawirusa zaczęliśmy dużo więcej kupować w sklepach internetowych, więc z paczkomatów korzystamy coraz częściej. Jednocześnie pojawiła się też obawa dot. przenoszenia się wirusa na różnego typu powierzchniach – kartonie paczek albo ekranach dotykowych paczkomatów, których używa przecież dużo osób. Także na to jest jednak sposób.
Paczki InPost. Jak odebrać bezdotykowo w aplikacji?
Z pomocą znowu przychodzi technologia. Posiadanie aplikacji InPost Mobile zdecydowanie jest wskazane, bo właśnie dzięki niej obierzemy naszą paczkę praktycznie nie dotykając publicznej maszyny. Opcja ta działa od końca 2019 r., ale okazuje się niezwykle przydatna w pandemii Covid-19. Jak to działa?
Po pierwsze w aplikacji otrzymujemy powiadomienie, że nasza paczka czeka na odbiór. Po wycieczce do paczkomatu InPost Mobile poprosi nas o włączenie lokalizacji GPS (jeśli mamy wyłączoną tę funkcję).
Po wejściu w "szczegóły przesyłki" danej paczki wystarczy kliknąć przycisk "Otwórz skrytkę zdalnie". Program potwierdza, że znajdziemy się wystarczająco blisko urządzenia i skrytka otwiera się bez żadnej interakcji z ekranem czy klawiaturą urządzenia. Na koniec wystarczy zamknąć drzwiczki, najlepiej łokciem lub butem, i możemy wracać do domu z paczką pod pachą.
Szybkie Polowanie InPost
Duże zainteresowanie paczkomatami może sprawiać, że urządzenia "zapychają się" paczkami i na nowe nie ma już miejsca. Firma radzi sobie z tym faktem organizując akcje "Szybkie Polowanie". W zamian za odbiór paczki w 2 godziny po jej dotarciu do paczkomatu odbiorca może liczyć na dodatkowe nagrody i bonusy. Pierwsza taka akcja miała miejsce w kwietniu.
W 2020 r. zorganizowano już sporo takich akcji i na zdrowy rozsądek podobna może szykować się w okresie świąt Bożego Narodzenia. Dotychczas wykorzystywano do tego stronę szybkiepolowanie.pl.