Do kraju nad Wisłą wkracza gigant e-commerce - Amazon. Rynek zrobi się jeszcze bardziej ciasny przez azjatyckiego Alibabę, który zamierza przyspieszyć dostarczanie przesyłek z AliExpress dla polskiego klienta. Jak to wpłynie na działanie największej rodzimej platformy e-commerce?
O tym, oraz o wielu innych tematach związanych z rozwojem Allegro, rozmawiamy z Dagmarą Brzezińską, dyrektor zarządzającą kategorią produktu w spółce.
Jaki był pandemiczny 2020 dla Allegro?
Dagmara Brzezińska: W zeszłym roku skupiliśmy się przede wszystkim na poszerzaniu asortymentu na platformie. Co zresztą świetnie się udało. W grudniu osiągnęliśmy poziom ponad 200 milionów aktywnych ofert. Pozyskaliśmy przy tym bardzo znane marki oraz sprzedających, na przykład Media Markt, Phillips, JBL. Rozwinęliśmy też współpracę z Carrefour’em, Auchan czy Bricoman’em.
Dodatkowo, duży akcent położyliśmy na współpracę z merchantami. W grudniu przekroczyliśmy poziom ponad 125 tys. aktywnych sprzedających na platformie. Spora część z nich to firmy polskie - małe i średnie przedsiębiorstwa. Bardzo cieszy nas, że poradziły sobie z kryzysem i tak sprawnie rozwinęły sprzedaż w kanałach online.
No i trzecia rzecz - uruchomiliśmy sporo programów wspierających kupujących m.in. Allegro Smart! darmowe dla wszystkich. Tę opcję wprowadziliśmy w kwietniu (na 3 miesiące), bo zależało nam na tym, żeby dać Polakom szansę zrobienia zakupów takich, jakich chcą. A w tamtym momencie było to możliwe wyłącznie w sieci.
Na zakupy online rzucili się wtedy wszyscy...
Tak, a my chcieliśmy to ułatwić. Wspieraliśmy na przykład seniorów - powstała specjalna infolinia, dzięki której niektórzy z nich mogli po raz pierwszy w życiu dokonać zakupów w sieci. Nie było żadnych ograniczeń czasowych, często to były bardzo długie rozmowy przeprowadzające osoby starsze przez cały proces transakcji. Wznowiliśmy działanie infolinii w grudniu, kiedy znowu pojawiły się dodatkowe obostrzenia i większe zagrożenie dla osób starszych.
Ten proces rozwijania programów oraz udogodnień dla sprzedających i kupujących cały czas zresztą trwa.
Wiele wskazuje, że w tym roku będziecie musieli dodatkowo też powalczyć o swoją pozycję lidera na polskim rynku. Pojawia się poważna konkurencja - na rynek wkracza “polski” Amazon. Jak bardzo może wam to zagrozić?
To nie jest konkurent, którego nie znamy. Amazon jest tak naprawdę obecny w Polsce już od kilku lat, chociaż do tej pory była to przetłumaczona wersja niemieckiej strony. Tak jak wszyscy, będziemy zatem bacznie obserwować to wejście.
Czyli oddech Amazona na karku nie wzbudza w was niepokoju?
Pojawienie się Amazona nie wpływa znacząco na naszą strategię. Wiemy, co i jak chcemy robić i będziemy to dalej spokojnie realizować.
Z czego się bierze ten spokój? W czym widzicie swoją przewagę?
Jesteśmy największym sklepem internetowym w Polsce. Ostatnie badania pokazały, że Allegro jest właśnie tym miejscem, w którym Polacy najczęściej szukają informacji o produktach - u nas szuka ich aż 32 proc. internautów. Wypadamy nawet lepiej niż Google. A z tych szukających, większość, bo ponad 80 procent, dokonuje później zakupów na naszej platformie.
Stawiamy też na polskich przedsiębiorców. Już teraz działa u nas ponad 120 tysięcy małych i średnich polskich firm, którym ułatwiamy działalność i przeniesienie do e-commerce.
Dodatkowo, jesteśmy na polskim rynku już 21 lat. Znamy i rozumiemy polskich klientów. Koncentrujemy się na tym, czego potrzebują. I wiemy, że my też jesteśmy mocno obecni w ich świadomości. Nasi klienci czują, że jesteśmy obok.
A czego potrzebują polscy klienci?
Tego, by zakupy były jak najprostsze. I to dlatego wprowadziliśmy dla nich dużo udogodnień. Na przykład Allegro Pay. Użytkownicy pakietu Smart! mają możliwość skorzystania z opcji specjalnej, czyli zakupów w ratach 3 x 0 procent. Co oznacza, że w ciągu trzech miesięcy, bez żadnych dodatkowych opłat, można opóźnić płatność za zrobione zakupy.
No i oczywiście, ważna jest szybka dostawa. Mamy największą w Polsce sieć punktów odbioru - ponad 25 tysięcy miejsc.
No tak, ale ekspansja Amazona będzie wspierana przez sieć InPost. Obie spółki podpisały umowę dotyczącą dostarczania zakupów z platformy za pośrednictwem Paczkomatów i kurierów przez pięć lat. Czy to oznacza, że wasza współpraca z InPostem będzie teraz luźniejsza?
Nie, absolutnie nie. To jest dla nas naturalne, że InPost daje możliwość rozwoju również innym graczom na rynku. Ale to nie zmienia nic w naszych ustaleniach. Nie wycofujemy się z tej współpracy. Polacy bardzo lubią Paczkomaty, a my jesteśmy dumni z tego, że mamy tak rozbudowaną sieć miejsc, z których mogą odbierać paczki i nie zamierzamy jej ograniczać.
Allegro miało prawo do pierwokupu InPostu, to się jednak nie wydarzyło. InPost zadebiutował ostatecznie na giełdzie w Holandii, zresztą z niemałym sukcesem. Dlaczego nie doszło do przejęcia Paczkomatów przez Allegro?
To prawo miało zastosowanie w przypadkach opisanych szczegółowo w naszym prospekcie emisyjnym i ustało w momencie giełdowego debiutu naszego partnera.
A co z “paczkomatami Allegro”? Kiedy pojawią się te punkty odbioru?
Na razie jesteśmy na etapie prób i badań, dopiero później będziemy mogli stwierdzić, czy rozwijamy ten projekt i w jakim zakresie.
Co mogę jednak powiedzieć, to to, że rozwój usług logistycznych, tak zwanej “ostatniej mili”, to dla nas priorytet.
Swoje paczkomaty na pewno postawi natomiast Alibaba. To kolejna firma, która sprawi, że na polskim rynku platform e-commerce zrobi się jeszcze ciaśniej. Przesyłki z AliExpress w 2 tygodnie. Jak Allegro odnosi się do tego?
Uważam, że to dobrze, że polscy konsumenci będą mieli wybór. Nie chcę przy tym komentować działań konkurencji, bo my skupiamy się na tym, co jest ważne dla naszych kupujących i sprzedających. Dla naszych klientów istotne jest m.in. to, żeby dostawa paczki odbywała się w ciągu 24 albo 48 godzin.
Jeszcze raz podkreślam - konkurencja jest dobra. Ja się cieszę, że jest jej coraz więcej, bo to dodaje motywacji do pracy i dodatkowej adrenaliny.
Możemy jednak założyć, że gdy trzy duże platformy spotkają się na rynku i zaczną ze sobą konkurować, to pojawią się na przykład wojny cenowe...
Cena to nie wszystko. Naszą ambicją niezmiennie jest oferowanie atrakcyjnych cen, ale również najlepszego, szerokiego wyboru oraz wygody podczas składania zamówienia oraz dostawy. Z naszych analiz wynika, że w wyborach konsumenckich dużo większe znaczenie zaczynają mieć dodatkowe usługi.
Konsumenci w Polsce są bardzo wyczuleni na poziom ofert i cen, ale to nie wszystko. Ważne jest też to, czy paczka dojdzie na czas albo czy dotrze w lubiany przez klienta sposób - do paczkomatu lub punktu odbioru. No i istotne jest to, czy można zaoszczędzić na dostawie.
Naszym zdaniem ten rok będzie rokiem, w którym coraz więcej firm będzie kładło akcent właśnie na “ostatnią milę”. Mamy w tym obszarze gotowe produkty - chociażby Allegro Smart!.
Jeśli mowa o Allegro Smart!, to wprowadziliście zmiany. Wcześniej klient płacił platformie roczną opłatę za pakiet, a koszty wysyłki poszczególnych zamówień braliście na siebie wy. Teraz w kosztach wysyłki mają partycypować również sprzedający. A jeśli nie zgodzą się na takie warunki - w ofercie nie będzie opcji na odbiór przesyłki w Paczkomacie. Nie obawiacie się, że ten krok może spowodować odwrót sprzedawców oraz klientów?
Nasi sprzedający doskonale wiedzą, że klienci uwielbiają pakiet Smart!, a jego posiadacze kupują więcej. Ofert w ramach Allegro Smart! ciągle przybywa.
Niebawem wprowadzimy kolejne zmiany korzystne zarówno dla kupujących, jak i sprzedających. Będziemy o nich z pewnością informować. Poza tym, jeśli nawet nasz sprzedający nie zgadza się na warunki programu, to i tak nadal może wysyłać swoje produkty do Paczkomatów. W takiej sytuacji Allegro nie uczestniczy po prostu w kosztach dostawy.
A skąd wzięły się te obecnie obowiązujące zmiany? Program się nie spinał?
Program Allegro Smart! jest dla nas ogromnie ważny. Dzięki niemu klienci korzystający z naszej platformy od początku jego wprowadzenia zaoszczędzili ponad miliard złotych.
Program jest cały czas rozwijany. Na przykład jesienią 2020 roku uruchomiliśmy Allegro Smart! dla studentów. Użytkownicy otrzymali 6-miesięczny darmowy okres próbny, a potem możliwość korzystania z pakietu Allegro Smart! z 20 proc. zniżką. Ponadto mają dostęp do specjalnych benefitów dla studentów oferowanych przez naszych partnerów, np. zniżki na przejazdy hulajnogami elektrycznymi czy bilety do kina.
Cały czas inwestujemy w obszar dostaw, m.in. w usługi logistyczne. Wsłuchujemy się w głos konsumentów, a program cały czas ewoluuje.
To z moich własnych doświadczeń - sporo konsumentów, czyli w tym przypadku moich znajomych, narzeka na barierę 40 złotych w Allegro Smart!. Skąd on się wzięła i czy to ma szansę się zmienić?
Ta kwota to wynik średniej wartości branego przez nas pod uwagę koszyka. 40 złotych stanowi próg wejścia do programu, ale nad tym też pracujemy. Więcej informacji wkrótce.
Od lutego ma działać jeszcze inna nowość - szybkie wysyłki PickPack. Na razie tylko w Warszawie, a kiedy zostaną dołączone inne miasta?
PickPack, który dla osób z pakietem Allegro Smart! będzie od 8 lutego darmowy, jest dostępny na razie tylko na terenie Warszawy.
Ale oferujemy również szybkie dostawy z X-press Couriers w takich miastach, jak Warszawa i okolice (między innymi Pruszków, Piaseczno, Ząbki, Łomianki), Poznań, Kraków, Lublin, Łódź, Wrocław, Katowice i wybrane miasta aglomeracji śląskiej.
Nowością jest też Allegro Biznes. Na czym polega ten pomysł?
On również wyniknął z potrzeby chwili. Zgłaszała się do nas ogromna liczba firm, które mówiły że potrzebują rozwiązań przeznaczonych dla nich, takich jak hurtowe ceny, rabaty przy dużych zamówieniach itp. Co więcej, wartość handlu online w kategorii zakupów firmowych w Polsce w 2020 osiągnęła wartość prawie 340 miliardów złotych - widzimy w tym ogromny potencjał.
Na start programu będziemy mieć ok. 120 milionów ofert z cennikami netto, do tego ok.100 000 sprzedających, którzy zadeklarowali chęć sprzedaży dla przedsiębiorców.
Kto będzie mógł skorzystać z Allegro Biznes?
Oferta będzie szeroka, dostępna również dla bardzo specyficznych branż, takich jak warsztaty samochodowe, budowlanka, gabinety kosmetyczne, kliniki i poradnie medyczne itp.
Zresztą już teraz firmy, które są na Allegro, mogą kupić profesjonalne urządzenia, takie jak hafciarki, przecinarki do metalu, myjki do kół …
Poza tym będzie też typowa i szeroka oferta dostosowana do potrzeb wszystkich przedsiębiorców, na przykład artykuły papiernicze czy produkty do sprzątania.
To będzie osobna platforma?
Tak, dostęp do niej będą mieli wszyscy ci, którzy mają konto Firma. Sprzedający będą mieli możliwość wystawienia swoich ofert w obu wersjach Allegro. Tym samym otrzymają oni możliwość eksploracji dodatkowego rynku.
A czy klienci biznesowi będą mieli takie same ułatwienia jak klienci komercyjni? Na przykład związane z szybkimi dostawami czy odroczonymi płatnościami?
Rozwiązania będą dostosowane do ich potrzeb, czyli chociażby wspomniane już hurtowe ceny i rabaty na cały koszyk. Sprzedawcy szykują się do tego już teraz, zniżki będą dochodzić nawet do 50 procent.
Do tego będzie nawet 60 dni na płatność - bez żadnych wniosków czy umów kredytowych. To czas na odroczoną płatność dwukrotnie dłuższy niż przy standardowych ofertach na rynku.
Z kolei sprzedający nie będą musieli się przejmować, że płatności będą do nich wpływać z opóźnieniem, ponieważ tym zajmie się bezpośrednio po transakcji nasz serwis.
Również koszty faktoringu są u nas kilkukrotnie niższe niż na rynku.
Zmian w firmie jest dużo, a jak będzie się do tego rozbudowywało samo Allegro?
I w tym obszarze mocno się rozwijamy. Na przykład przeprowadzamy się do nowych, większych i jeszcze lepiej zaprojektowanych biur. Nie tylko w Warszawie. Również w Krakowie i Poznaniu szykujemy zmianę siedzib. Cieszy nas to, że pracownicy po zakończeniu obostrzeń wrócą do nowych, przestronnych biur, gdzie każdy będzie miał komfortowe miejsce pracy.
Druga rzecz - cały czas bardzo intensywnie zatrudniamy. Od działu technologii, po biznes i działy wspierające. W tym roku planujemy zatrudnić ok. 1200 dodatkowych osób. Nie wykluczamy, że liczba ta jeszcze się powiększy.
Zapraszamy do siebie najlepszych ludzi, najlepsze talenty. I bardzo nas cieszy, jeśli takie talenty do nas same pukają.
Nim zachęcę do zapukania, zapytam - ile można zarobić w Allegro?
(Śmiech) Mogę powiedzieć tylko tyle, że mamy bardzo konkurencyjne stawki. Wynagrodzenie to jednak nie wszystko. Oferujemy pracę w nieustannie rozwijającej się firmie, perspektywicznej branży, przy ciekawych projektach.
Zapraszamy - na naszej stronie internetowej oraz LinkedIn zamieszczamy informacje o aktualnie prowadzonych rekrutacjach. Jeśli ktoś jest przygotowany analitycznie, ma procesowe, ustrukturyzowane myślenie i technologiczną smykałkę - to z pewnością odnajdzie się w naszym zespole.