Bezpieczny, prosty, skuteczny. Polski patent na szybkie płatności mobilne - BLIK - podbił serca klientów na całym świecie. Liczba transakcji przeprowadzanych tą metodą cały czas rośnie, a spółka zakończyła ubiegły rok z 36 milionami zysku. Polski Standard Płatności nie osiada jednak na laurach i zapowiada, że płacić BLIKIEM będzie można jeszcze prościej.
Banki już wkrótce udostępnią swoim klientom możliwość płacenia zbliżeniowo BLIKIEM w sklepach stacjonarnych w Polsce i na świecie - zapowiada Polski Standard Płatności, operator BLIKA.
Dziś, aby zapłacić BLIKIEM w sklepie stacjonarnym, trzeba wpisać na terminalu płatniczym sześciocyfrowy kod, a następnie zatwierdzić transakcję w bankowej aplikacji mobilnej. Zbliżeniowy BLIK ma znacznie przyśpieszyć ten proces.
Jak zapewnia operator spółki, wystarczy jedynie odblokowanie telefonu i przyłożenie go do terminala – bez wpisywania kodu, bez konieczności podpinania karty, a nawet bez połączenia z internetem czy siecią komórkową.
Wprowadzenie płatności zbliżeniowych to efekt wykorzystania technologii Mastercard. Użytkownicy BLIKA będą płacić w ten sposób nie tylko w Polsce, ale także w każdym terminalu zbliżeniowym z logo tej organizacji płatniczej na świecie.
– Jesteśmy gotowi do realizowania płatności zbliżeniowych. Poszczególne banki na polskim rynku będą udostępniały tę możliwość swoim klientom sukcesywnie. Co ważne, bez względu na bank rozwiązanie będzie wszędzie działać tak samo – zapewnia Dariusz Mazurkiewicz, prezes zarządu Polskiego Standardu Płatności.
Już w najbliższym czasie płatności zbliżeniowe BLIK udostępni swoim klientom 6 banków – Alior Bank, ING Bank, Bank Millennium, mBank, PKO Bank Polski i Santander Bank Polska.
Popularność BLIKA
BLIK jako powszechny system dostępny jest dla wszystkich użytkowników bankowych aplikacji mobilnych w Polsce. Dołączają do niego wciąż nowi uczestnicy – między innymi globalni dostawcy płatności, coraz więcej banków spółdzielczych czy startujące na rynku fintechy płatnicze.
W 2020 roku odnotowano 424 mln transakcji BLIKIEM przy ponad 7 mln aktywnych użytkowników (7,6 mln na koniec pierwszego kwartału 2021 r.). Natychmiastowe przelewy na telefon BLIK stały się najszybciej rosnąca kategorią transakcji realizowanych za pomocą mobilnego systemu płatności (wzrost o 167 proc. rok do roku).
Klienci, którzy korzystają z systemu za pośrednictwem aplikacji mobilnej swojego banku, nie ponoszą żadnych opłat za realizację transakcji. Operator systemu osiąga przychody między innymi z opłat od rozliczania transakcji, które uiszczają banki i agenci rozliczeniowi czy opłat za autoryzację transakcji.